Köpa bil i Kanada

Köpa bil i Kanada
Hej!
Jag och min pojkvän åker den 22 februari nu i år (2018) till Kanada för snowboardåkning. Vi kommer att landa i Vancouver och har fått upp ögonen för att köpa en bil att ha under de dryga 2 månaderna som vi kommer att vistas i landet. Nu till mina frågor kring detta:

Vi båda är 20 år gamla. Att köpa en bil och att köra den är inte olagligt men enligt motormännen kommer det vara ett problem att lyckas hitta ett försäkringsbolag som vill försäkra bilen då vi är så unga. Mannen jag pratade med på motormännen utgick från USA's regler under hela vårt samtal och sa även att det inte heller går att hyra en bil om man inte är 21. Någon som har bra koll på detta?

Vi kommer som sagt att börja resan i Vancouver BC men ska sedan mest befinna oss längs Rocky Mountains. Därför hade det underlättat om möjligheten fanns att sälja bilen i tex Calgary. Kan man göra det eller blir det en för utdragen process med om-registrering? Och måste man registrera bilen på en viss adress när man köper bil i Kanada, trots att man inte är en Kanadensisk invånare?

Med andra ord, jag vill veta allt gällande bilköp i British Columbia och Alberta så att vi är på det klara när vi väl kommer dit. Har pratat med Kilroy ang. bilhyrning och det skulle kosta oss ungefär 30.000kr för 1,5 månad, därför är jag mest intresserad av köp av bil.

Väldigt tacksam för svar, börjar dra ihop sig nu!

Köpa bil i Kanada
Finns en del trådar i ämnet, och info i Nordic Skibums: Revelstoke på Facebook. Men jag kan dra det viktigaste jag har lärt mig lite snabbt:

British Columbia
Kolla efter på craigslist, även bilhandlare annonserar där. Köp en du tror kommer hålla, men räkna inte med att få tillbaka några pengar. Det blir bonus isf.

När du provkört och bestämt dig för en bil, åker du med säljaren direkt till en Autoplan-broker. De finns på alla försäkringskontor och är väldigt vanliga. Där registrerar du bilen, får plåtar och köper försäkring. I BC är bilförsäkring statligt via ICBC så du slipper leta och mecka med det.

Du behöver inte internationellt körkort, men det kan vara bra att ha. Pass är dock superviktigt, och du kommer inte kunna signera någonting utan det. Du behöver en adress dit de skickar papperna. Kan vara ett hostel eller ett airbnb eller något. Jag har hört att det är billigare och bättre om adressen inte är i Vancouver, utan mer på landet liksom, men det har jag ingen erfarenhet av själv.

Sälj bilen via craigslist, plocka av plåtarna när du lämnar över den till den nya ägaren.

I Alberta är det billigare med bilar, men krångligare att försäkra. Man åkte till ett kontor med säljaren där med, men sen var man tvungen att fixa försäkring själv. Det var en del jobb, och det krävdes en massa telefonsamtal och grejor. Dyrare också. Alberta och BC har dock samma lagar kring bilar som jag har förstått det, och alla ägare måste ändå registrera bilen, så att sälja den i Calgary är nog inte så svårt.

Kör försiktigt och ha det gött!

Tillbaka
Topp