Köpa bil i USA

• Trådstartare Trådstartare Deleted member 67895
  • Start datum Start datum
D

Deleted member 67895

Guest
Köpa bil i USA
Hej! Jag och några polare åker till Miami den 1 mars och ska åka runt i landet till den 10 maj. Vi har tänkt att köpa en riktigt fet van.
Men nu undrar jag, ska man köpa en bil eller hyra en bil?
Någon som vet hur det är att köpa bil i Florida?
Är det svårt att få den registrerad och hur är det med försäkringar?

Tack!

Köpa bil i USA
Vi gjorde säsong i USA denna säsongen, men stannade till slutet av maj (roadtrip, rundresande osv).

Vi hade en fet Chevy Suburban, vilken vi köpte. Att stora bilar dessutom är snuskigt billigt i USA skadar inte heller.
Det finns lite saker att hålla reda på vid ett bilköp:
- Title (Ägarbevis). Titlen ska säljaren ha, och den ska skrivas under av både köpare och säljare. Dessutom står det ett speciellt WIN-nummer (tror jag det hette..) på denna som krävs vid försäkringsköp.
- Skaffa försäkring. Från det ögonblicket att du skrivit på titlen så står bilen på dig => att det behövs en försäkring för att framföra bilen. Vi löste detta hos säljaren direkt. Ett bra tips kan vara progressive.com, som inte kräver att man är amerikan för att skaffa försäkring.
- Registrera in bilen. Hur det ligger till i Florida gällande plåtarna vet jag inte. I Colorado är dom personliga, i Cali följer dom med bilen osv. Olika från stat till stat mao. Dock behöver du ta med dig din title och ditt försäkringsbevis in på närmaste DMV-office för att registrera in bilen (och ev. få plåtar). För att registrera in bilen krävs det att ni har något annat än ett vanligt turistvisum på 3 månader (eller det förlängda turistvisumet på 6 månader, som vi hade). Det krävs ett visum kallat I-94 (om jag inte minns fel, läs mer på amerikanska ambassadens hemsida). I-94-visumet får du bara tilldelat om du ska jobba eller studera i landet, annars går det inte.

Kruxet är alltså registreringen. Köper du genom en privatperson så kanske dom betalat för plåtarna samt skatten på bilen ytterliggare någon månad => att ni kan köra på deras plåtar om dom godkänner det. Annars är det svårt att köpa genom en privatperson.
Köper ni däremot genom en firma (dom har ungefär samma priser. Kolla craigslist.org), så får ni nästan garanterat en tillfällig plåt i form av en lapp i ett plastfordral (som ni fäster på insidan bakrutan). Denna tillfälliga plåt gäller i 3 månader, och för er del verkar det ju ungefär funka?

Att hyra bil är dyrt. Riktigt dyrt. Däremot kan det vara lönsamt att hyra en husbil, eftersom ni får räkna in att motell/hotellkostnader annars kan skena. Nackdelen med en husbil är när ni kör i större städer, dels pga storleken och dels eftersom det kan vara svårt att parkera. Speciellt om ni ska sova i den.

Det var allt jag kom på..hör av dig i min GB om du undrar mer..

// Henke

Köpa bil i USA
Tack ska du ha för ett detaljerat svar! Nu har jag lite koll på hur det ligger till :) men kommer jag på nått mer så hör jag av mig.

Tillbaka
Topp