Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Vi installerade värmepump förra hösten och jag upplevde det som att det blev billigare än det hade blivit i Sverige. Man får ju dock magsår av bristen på kommunikation och att allt görs i sista sekund.
Att äga ett hus är inte så väldigt skattemässigt betungande, men det är inte heller helt gratis. Har för mig att vi betalar 1,9% av taxeringsvärdet per år.Skönt tråd. Lapar i mig allt. Ligger också i startblocken att flytta ner, möjligen permanent om inte längre perioder.
Något som inte nämnts är skatten situationen. Har hört alla olika stories. Är det någon som kan sprida lite ljus på den lilla detaljen.
Har ni haft några funderingar på södra Frankrike och Pyrenéerna istället för Alperna…??Nice är helt klart en favorit på kartan om man tycker Medelhavet lockar mer än bergen, och där är ju faktiskt förvånansvärt milt även på vintern. Men vintertid är vissa bergsvägar från Nice-hållet avstängda om inte jag minns fel -om man ska ta sig norrut till alperna alltså. Tror man åker snabbast via Italien kanske? Rätta mig om jag har fel.
Jag kan i och för sig känna igen mig i att det är bättre att göra saker sen, för det kan ju komma information som gör att jobbet kan bli enklare eller kanske inte behövs alls. Men det är ändå en helt annan nivå på prokrastinerandet i Italien. Och då är vi ändå i det mest norra av norra italienDe har ett helt annat mindset när det gäller projektplanering. De håller allt öppet så länge det går, för att kunna fatta bäst beslut med alla färska (och därmed korrekta) fakta på bordet. De tycker att det är slöseri med tid att planera för mycket i förtid utifrån förutsättningar som ändå kommer att bli inaktuella. Plus en stor förmåga till improvisation. Det ligger något i det, men det har ju sina nackdelar också.
Jag kan i och för sig känna igen mig i att det är bättre att göra saker sen, för det kan ju komma information som gör att jobbet kan bli enklare eller kanske inte behövs alls. Men det är ändå en helt annan nivå på prokrastinerandet i Italien. Och då är vi ändå i det mest norra av norra italien
Vad kul att ni köpt lgh där!
Det är en sjukt fin region. Vi var där i närheten för nåt år sen och badade i ett mäktigt vattenfall. Inte långt ifrån Gardasjön heller.
Hur länge brukar ni vara där när ni åker dit?
Ursäkta sent svar, jag loggar inte in så ofta!Gissar på att det är nån form av ägarlägenhet va? Hur funkar det med underhåll av fastigheten? Är man själv ansvarig för sin "utefasaddel"?
Så 3000 kr per månad då, isch. Hur stor lgh har ni köpt?
Vår budget fixar inköp av en plutt-1a/2a i de dyra skidorterna i Frankrike men funderar på om vi skulle fixa att bo så trångt under de perioder när vi är iväg 2-3 månader. Därav har vi börjat titta på Aostadalen där man får betydligt mer space för samma peng.
(Å andra sidan har vi bott i husbil 7 månader, men då byter man miljö ofta).
Vi har inga barn, men två hundar som vill ta sin space.
Jag kollade precis vad vi betalar i fastighetsskatt (IMU) för vår lägenhet, det är 476€/år. Utöver det tillkommer ca 2000 kr för kommunal sophämtning (TARI) och vattenförsörjning.Skönt tråd. Lapar i mig allt. Ligger också i startblocken att flytta ner, möjligen permanent om inte längre perioder.
Något som inte nämnts är skatten situationen. Har hört alla olika stories. Är det någon som kan sprida lite ljus på den lilla detaljen.
Vissa av grejerna betingar väl ofta ett högre andrahandsvärde, och upplever att det är lättare att få bra betalt på FB-marketplace än här (räcker att ha ett par snygga skidor, årsmodell och slitage spelar mindre roll där). Det som är det fina med marknadsekonomi, när köpare och säljare möts i den perfekta jämvikten.Litet som när en del ska sälja sin gamla lyx-hudar-utrustning här på Freerides Köp&Sälj och gärna vill ha tillbaka 60% av inköpspriset (eller 60% av ett "nypris" som de själva inte betalat)...![]()