Köpa bräda från USA, frakt och tull?

trudat

Ny medlem
Har hittat en bräda till ok pris från USA. Men hur fungerar det med frakten, är det safe att frakten en bräda från USA? Tänkte på transportskador.

Samt tull+moms, är det 35% på hela beloppet (pris+frakt) man får räkna med?

Någon som har koll på detta? :)

Senast ändrad:
Tror inte det är värt det i det långa loppet, blir så mycket pålägg etc.
Har inga konkreta % satser eller dyl men känns som det borde vara fler som gör det om det vore lönsamt.
Begagnat via ebay är kanske en annan sak dock.

Det är via ebay, Ny men 2015 års modell, och brädan i fråga landar på 3550kr innan tull o moms. Motsvarande modell från 2016 hittar jag som billigast för 6000kr inom EU/UK.

Om tull o moms hade landat på 40% hade det alltså blivit 4970kr. Men läser skräckhistorier om datordelar som landat på 60% totalt med avgifter från posten. Så tänkte kolla om någon har koll på detta :)

Senast ändrad:
Min erfarenhet är att priset i slutänden hamnar på ungefär samma som hemma. På Ebay ser man ibland ganska låga fraktkostnader, men jag har hört från andra att frakten ofta blir dyrare än vad som först anges.

Klart att det går att göra bra köp från USA om man hittar nåt billigt på Ebay, men det är hyfsat mycket krångel inblandat och sedan har man en bräda som i de flesta fall inte går att reklamera.

Du får ju betala moms (25%) och tull (3,7%) på inköpspriset PLUS frakten, så om en bräda kostar 400 usd och frakten 100 usd blir priset (500x1,25)+(500x0,037)=643,50 usd.

Tillbaka
Topp