köpa Digitalkamera?

m_a_r_t_i_n

Ny medlem
köpa Digitalkamera?
Funderar på att köpa digitalkamera till Chamonix iår.
Jag är tyvärr bara student än så man måste ju tänka lite på pengar också. Men så har man ju hört att 900 kronors kamerorna är dåliga än så länge, och så känns det sådär kul att ha en kamera värd 5000 kr i skidbacken. Är det någon som har nån erfarenhet av de billigare kamerorna. Tips!

köpa Digitalkamera?
Det jag kan säga är att så länge det handlar om de kompakta varianterna(vilket det lär göra om de är 900 spänn) så är det upplösningen som är skillnaden. Jag har kört med en Ixus 300(iofs inte en billig...) som kompliment till systemkamerorna nu under våren. Problemet är som med alla kompaktkameror att det har för långsamma slutartider. Med andra ord kan man bara få skarpa bilder rakt framifrån vilket man inte alltid är intresserad av.

Det är inget problem med dyrgripar i backen så länge man använder sig av en ryggsäck.

köpa Digitalkamera?
köpte precis en ixus V digital kamera. och spendreade 2 veckor i alperna (Val Thorens) och är ruggigt glad och nöjd med den..
kameran är nämligen så liten att den får plats i innerfickan, + att man kan ta korta filmsekvenser (med ljud) på hopp och dylikt.

det du ska tänka på är att till de billiga kamerorna så får du varken laddare eller laddningsbara batterier. och en sak är säker, ALLA digitalkameror slukar baterier, särskillt i kallt väder. detta pga LCD dispen..
och vill man ha lite bildkvalitet så krävs att man har max upplösning på kameran, vilket gör att varje kort tar mellan 500k - 1Mb.

mitt tips är att köpa en aps kamera och försök spara ihop lite extra pengar till en ordentlig digitalkamera istället för nått billigt skräp.
man måste ändå ha minst ett extra minneskort med sig alt en bärbar dator så man kan tanka över korten.

köpa Digitalkamera?
Hejsan!

Jo, så här va...ska du köpa en digitalkamera för att ha i Chamonix så antar jag att du vill ta skidbilder. I detta fall så bör du nog spendera c a 7- 14 000kr. Problemet med digitala kameror är ju sällan slutartiden då denna ofta kommer upp i hastigheter kring 1/8000 på vilken skitkamera som helst, vilket är "ganska" ok...;).

Om jag förstått saken rätt så ligger problemet i något som brukar kallas för "shutter-lag" vilket enkelt beskrivet är tiden från avtrycket till själva "knäppet" hmmm....ja du kanske förstår (fokuseringstider o d). Dyrare kameror hanterar numera detta bra, d v s det "känns" som att plåta med en vanlig kamera. Det går t o m att ta motorbilder med dessa digitalkameror som brukar gå under benämningen semi-professional. Ex på sådana är Minolta Dimage eller nån´ Olympus Camedia som har shutter-lag tider på c a 60ms (har jag för mig).

För 15 000 får du garanterat en superbra digitalkamera nuförtiden, men det går nog som sagt att komma lite billigare undan. Vill du bara ta partybilder o d kan du köpa vad som helst.

Ber på förhand om ursäkt för ev begreppsförvirring och rena faktafel, men ungefär så ligger det till.

M v h
// Pork

köpa Digitalkamera?
har en olympus c-21. problem med shutter-lag. men inte på 60 ms direkt. snarare 1 sek.

köpa Digitalkamera?
Håller helt med Pork.
Tar man bilder på rörliga mål är det fruktansvärt frustrerande med en fördröjning mellan det all man trycker ner slutaren till dess att kortet tas.
Har du inte råd med en bra digitalkamera satsa på en konventionell 135mm kamera, t.ex. olympus mju II. jag föredrar 135mm framför APS för att sökarna allmänt är större.
/F

Tillbaka
Topp