Köpa för små pjäxor

• Trådstartare Trådstartare DzB
  • Start datum Start datum

DzB

Medlem
Köpa för små pjäxor
Hej,

Någon som har koll på Salomon qst 130.
Mina fötter mäter 31cm men tänkte köpa storlek 30.5. Det ska väll inte vara några problem att få ut ca 0.5cm?

Upplever mina nuvarande Fischer 31.5 som för stora och även om jag spänner så hårt som möjligt så sitter jag inte helt fast i hälen..

Köpa för små pjäxor
Reis til en butikk å sjekk selv. De forskjellige levrandørene har litt interne støvel str. Ta ut innerskoen sett foten i skallet så den så vidt tucher forran bøy kneet frem og se hvor mye du har å gå på bak helen. er det helt tight vil det kunne bli vanskelig å blokke skoen tilstrekkelig,men drar du til en butikk med gpd kunnskap og personal som kan bootfitting vil du få den hjelpen du trenger!

Köpa för små pjäxor
Om jag inte missminner mig nu så bryter Salomon skalstorlekarna på heltalen. Så en 30,5 är alltså 30 cm och en 31.5 är alltså 31cm, sen är skillnaden mellan hel- och halvstorlek i innerskon. Jag själv har tidigare haft 28.5 men köpte nu senast 28or av just den anledningen. Som resultat av det klämde också pjäxorna rätt rejält till en början men efter några åkdagar börjar de kännas ganska bra. Jag kommer ändå behöva trycka skalet lite men inte så mycket som jag trodde först.

När det gäller just hälgrepp så kan ju det gå att ordna ändå. Allt hänger alltså inte på storleken där. Så skaffa inte ett för kort skal för att lösa ett problem som kanske inte ens hjälps av det men som i stället skapar andra problem som inte går att modda.

Köpa för små pjäxor
MFA sa:
Tar gärna emot tips på hur man kan fixa dåligt hälgrepp!
Det finns olika anledningar till dåligt hälgrepp.

1. Hälgreppet sitter för högt men har bra form = du måste höja upp foten i pjäsen

2. Hälgreppet har fel form men sitter på rätt ställe = du måste forma om hälgreppet med exempelvis "bananer" eller liknande.

3. Hälgreppet sitter för högt och har fel form = kombination av ovan.

Sedan finns det konstiga versioner som exempelvis för lågt/tajt hälgrepp men då du har dåligt hälgrepp så lämnar vi det till en annan dag.

Mitt tips är att du tar ut innerskon och försöker känna hur hälgreppet sitter i relation till foten. Titta även på hur skalet är format genom att stoppa ner foten i skalet utan innerskon och använd fantasin. Sedan kan du själv bygga på med t.ex. Silvertejp på innerskon och testa olika varianter innan du går till bootfittern för att ha en idé om vad du vill ha gjort. Kommer du bara dit och säger att hälgreppet är dåligt så får du en genetisk lösning som inte alltid blir bra om du inte har tur.

Tillbaka
Topp