Köpa kamera i USA

• Trådstartare Trådstartare dann-e
  • Start datum Start datum
D

dann-e

Guest
Köpa kamera i USA
Gokväll!

Nu är det dags att köpa ny kamera! Har letat runt ganska mycket och tycker jag har hyffsat koll på vad som erbjuds och vad jag är ute efter på ett ungefär.
Men sen är det ju som alla vet att priserna är betydligt lägre i USA. Men dom har ju ett annat tv system (eller vad det heter), inte sant? Har det någon betydelse när jag köper kamera, kommer jag få problem med att spela upp eller redigera de här hemma?

Kan inte så mycket om just detta så om någon med lite koll skippar utskällningen och ger en vänlig förklaring på det hela så skulle jag bli lycklig!

/Danne

Köpa kamera i USA
Det som är dåligt med att köpa från usa är att om grejerna pajar så är det rätt jobbigt att lämna tillbaka.. tror inte att det kommer bli konstigt med redigeringen, kamerorna är nog ganska "internationella".

Köpa kamera i USA
Jag antar att du menar videokamera. de har NTSC där och det innebär att de har en högre framerate 30fps ungefär och lägre upplösning 640x480. Är det en dvkamera och du ska rediger på dator så bör du inte stöta på några problem alls men ska du göra en dvd och köra på en vanlig tv så får du konvertera till PAL, det blir fulare än om du kört pal hela vägen. Kopplar du kameran direkt i tvn så klarar de flesta nya tvapparater NTSC men, det blir fulare.

Ska du bara köra klippen på datorn så funkar det fint då är den högre frameraten nästan att föredra framför den extra upplösning 720x576 som PAL har.

Köpa kamera i USA
http://en.wikipedia.org/wiki/PAL

Ntsc används i usa och pal här i sverige. SKillnaden är i fps (29,97 respektive 25) och även storlekn (720 x 480 och 720 x 576). Kan bli problem vid uppselning på dvd/tv mm.

Vid redigering borde det inte bli nå problem se bara till att skapa det i ett ntsc projekt och sedan exportera som pal.

Om jag fattat allt rätt, vilket jag förmodligen inte har.. :P

Köpa kamera i USA
karln sa:
Ska du bara köra klippen på datorn så funkar det fint då är den högre frameraten nästan att föredra framför den extra upplösning 720x576 som PAL har.
Borde väl att vara att föredra PAL eftersom att 25 fps är det högsta ögat kan uppfatta så man märker ju ingen skillnad förutom om man kör slowmotion

Om du köper en hd kamera blir det inte samma problem. Bara att du kan göra softare slowmortions pga den höjda fps:en

Senast ändrad:
Köpa kamera i USA
bois sa:
Borde väl att vara att föredra PAL eftersom att 25 fps är det högsta ögat kan uppfatta så man märker ju ingen skillnad förutom om man kör slowmotion
Vet inte var du hört detta men ögat fungerar inte riktigt så, en av mina favoritsidor 100fps.com har lite funderingar på det ämnet. http://www.100fps.com/how_many_frames_can_humans_see.htm

Fler fps är alltid av godo. prova i quake3 och sätt fpsen till 25 och gå uppåt tills du inte ser lagg längre, kan lova att det är en bit högre, alltid bättre med högre fps men inom vissa gränser 100fps är ganska bra för de flesta syften, synd bara att filmbolagen vägrar köra högre än 24. Men kanske framtiden med digitala bildvisare, digitala media och digitala kameror kan ändra på det. Vore ju guld med i alla fall 50fps på filmer.

Lite kuriosa:
24 är himla dumt egentligen det innebär att alla dvdfilmer du kör hemma blir klara 1/25 av filmens längd snabbare än om du sett samma film på bio och man kan uppleva röster som aaaningen upppitchade. Men inget större problem, har du bråttom är det bara positivt. Däremot i NTSC länder så blir de tvingade att köra 3:2 pulldown, var tredje frame visas två gånger för att få 30 fps av en 24fpsfilm och det stör en hel del, hela filmen laggar fram...

Senast ändrad:
Köpa kamera i USA
Tänkte på det där med spel också när jag skrev det, men jag förstår fortfrande inte varför det inte laggar fram isf när man kör 25fps? :S

Köpa kamera i USA
bois, olika människor är olika känsliga för lagg. Men har du provat Quake3 i 25fps, det laggar röv kan jag lova, jag tycker lagget försvinner vid 50fps kanske, 40 ser jag tydligt lagg och 50-60 kan jag inte svära på att det är lagg pga låg fps längre.

Sen kan du undvika att det blir så synligt med lagg med motion blur så i filmer upplever du inte lagget på samma sätt som iett spel som visar hela progressiva bildrutor. Därför är det så suddigt om du pausar en film.

Senast ändrad:
Köpa kamera i USA
Sjogras sa:
Det som är dåligt med att köpa från usa är att om grejerna pajar så är det rätt jobbigt att lämna tillbaka.. tror inte att det kommer bli konstigt med redigeringen, kamerorna är nog ganska "internationella".
om han köper nikon så har han världs garanti..

Tillbaka
Topp