Köpa lavinkit

Köpa lavinkit
Jag ska köpa mitt första lavinkit, sond spade och transiver. Har noll koll på detta och verkar finnas en uppsjö olika. Mitt ända krav är att spade och sond ska passa i min ryggsäck ortovox freeride 28. Har ni något bra förslag?

Köpa lavinkit
Mammut, Pieps/BD, Ortovox, Arva, BCA alla funkar. Jag föredrar de enklare varianterna med färre features och vi har de billigare Barryvox modellerna.

Köpa lavinkit
Det mesta från de större tillverkarna är väl rätt ok idag. Ska du köpa allt så kolla på färdiga kit, det blir rätt prisvärt.

Instämmer i att inte köpa en för liten o klen spade.
Med en snabb modern digital tranciver blir andelen grävningstid stor i en skarp räddningsinsats om offret är fullständigt begravt, i synnerhet i ett mindre sällskap med bara en eller ett par som gräver.

Uppgraderade själv spade till en BD Evac 7 för nåt år sen, den gräver nåt grymt bra med både lite större blad, långt handtag o möjlighet att vända på bladet för att raka snö. Grym till både kamraträddning, solgrop, shapa hopp o bärga fastkörda bilar o skotrar😉
Men lite tung o svårpackad i ryggsäcken, på våren har jag oftast en äldre BCA som är liten och lätt men är egentligen rätt kass att gräva större mängder med.

Senast ändrad:
Köpa lavinkit
S modellen har en funktion som heter vital life data och efter att ha läst @ChasingPow inlägg https://www.freeride.se/forum/threads/mammut-barryvox-eller-mammut-barryvox-2.154253/post-1315865 är jag lite glad för det! Sport Conrad har Barryvox S till bra pris. Bara att lägga till sond och spade så slutar det på ungefär samma som paketet du länkade till.

Köpa lavinkit
S modellen har en funktion som heter vital life data och efter att ha läst @ChasingPow inlägg https://www.freeride.se/forum/threads/mammut-barryvox-eller-mammut-barryvox-2.154253/post-1315865 är jag lite glad för det! Sport Conrad har Barryvox S till bra pris. Bara att lägga till sond och spade så slutar det på ungefär samma som paketet du länkade till.

Det där gäller den förra modellen? Vad jag kan se har Barryvox 2 och S2 funktionen. Från https://beaconreviews.com/manuals/Mammut-Barryvox_S2-Extended-2024-10-22.pdf
1739781668912.webp

Dock möjligt att det bara är S2 som visar det vid sökning? Lite oklart i dokumentationen jag hittar.

Senast ändrad:
Köpa lavinkit
Tolkar dokumentationen likadant som du!

Nice av Mammut att ha med detta på bägge nya modellerna!! (Om det inte redan fanns på gamla vanliga Barryvox). Tror ChasingPow menade att just en av anledningarna till att lavinräddningen använder S eller motsvarande är funktionen söka efter livstecken.

Senast redigerad av en moderator:
Köpa lavinkit
Det där gäller den förra modellen? Vad jag kan se har Barryvox 2 och S2 funktionen. Från https://beaconreviews.com/manuals/Mammut-Barryvox_S2-Extended-2024-10-22.pdf
Visa bilaga 37737
Dock möjligt att det bara är S2 som visar det vid sökning? Lite oklart i dokumentationen jag hittar.
Som jag forstår det så skickas Vital Data nu över Bluetooth - inte W-link frekvensen (2 olika; Europa++ & US/CAN/NZ/AU) som S och Pulse gjorde - så S2 kommer vel inte att ta emot Vital Data från Pulse/S ?

EDIT: Ah där stod det ja, på sidan 40 i manualen:
1739786655342.webp

Senast ändrad:
Köpa lavinkit
Som jag forstår det så skickas Vital Data nu över Bluetooth - inte W-link frekvensen (2 olika; Europa++ & US/CAN/NZ/AU) som S och Pulse gjorde - så S2 kommer vel inte att ta emot Vital Data från Pulse/S ?

EDIT: Ah där stod det ja, på sidan 40 i manualen:
Visa bilaga 37740
Ajdå!
Jobbigt med två standarder som inte är kompatibla ☹️

Köpa lavinkit
Keep i simple!

Kanske kastar sten i glashus men vill påstå att funktionen för att detektera kroppsrörelser är lite av en gimmick från Mammut för att låsa köparna till sina egna modeller och nu också byta ut sina äldre Barryvox Pulse som i grunden är bra grejer.

Visst, i värsta tänkbara scenario med flera djupt begravda och med få räddare på ytan som tvingas prioritera vem som ska grävas upp först så finns det ju en poäng men ser många fallgropar på vägen, tx att trancivermodellerna varierar inom gruppen o det bara ger en onödig förvirring. Ska vara en extremt samövad grupp innan en sånhär funktion tillför mer än det kostar i ökad komplexitet. Eller en guidegrupp där arrangören tillhandahåller utrustning.

Har en själv en barryvox med några på på nacken, basmodellen utan puls. Lång räckvidd, bra batteritid, tydliga knappar och ett enkelt gränssnitt vid sök. Inget fancy men hög sannolikhet att den faktiskt funkar i skarpt läge.

Försök att tänk på säkra stopp, åka med mellanrum och gör allt du kan för att förebygga ett scenario med flera djupt begravda. Det är inte bra oavsett tranciever.
Har du inte redan en ballongsäck hade jag valt det före att skaffa den värsta trancievermodellen.

Senast ändrad:
Köpa lavinkit
Keep i simple!

Kanske kastar sten i glashus men vill påstå att funktionen för att detektera kroppsrörelser är lite av en gimmick från Mammut för att låsa köparna till sina egna modeller och nu också byta ut sina äldre Barryvox Pulse som i grunden är bra grejer.

Visst, i värsta tänkbara scenario med flera djupt begravda och med få räddare på ytan som tvingas prioritera vem som ska grävas upp först så finns det ju en poäng men ser många fallgropar på vägen, tx att trancivermodellerna varierar inom gruppen o det bara ger en onödig förvirring. Ska vara en extremt samövad grupp innan en sånhär funktion tillför mer än det kostar i ökad komplexitet. Eller en guidegrupp där arrangören tillhandahåller utrustning.

Har en själv en barryvox med några på på nacken, basmodellen utan puls. Lång räckvidd, bra batteritid, tydliga knappar och ett enkelt gränssnitt vid sök. Inget fancy men hög sannolikhet att den faktiskt funkar i skarpt läge.

Försök att tänk på säkra stopp, åka med mellanrum och gör allt du kan för att förebygga ett scenario med flera djupt begravda. Det är inte bra oavsett tranciever. Har du inte redan en ballongsäck hade jag valt det före att uppgradera tranciever idag.
Håller väl mestadels med, men med tanke på TS är ute efter sin första lavinutrustning måste ju tranceiver, spade och sond vara före ballongsäck på listan.
Med tanke på alla återkallelser man sett från andra märken de senaste åren (tex ny artikel här på Freeride idag om en från BD som är på marknaden sen 2021) håller jag mig till Mammut.

Köpa lavinkit
Keep i simple!

Försök att tänk på säkra stopp, åka med mellanrum och gör allt du kan för att förebygga ett scenario med flera djupt begravda. Det är inte bra oavsett tranciever.
Har du inte redan en ballongsäck hade jag valt det före att skaffa den värsta trancievermodellen.
Så är det säkert. Men samtidigt kan man inte blunda för realiteten. Om nu lavinräddningen som oftast inte är först på plats, prioriterar som antagit så är det så, oavsett grejer eller vad man tycker om den saken.

Sen håller jag så klart med att man ska göra så gott man kan för att undvika lavinscenarion och själva ha en plan om det inträffar. Men om det värsta händer vill man väl ändå ha så bra förutsättningar man kan.

Det sagt är ju en transceiver utan vital life sign funktionalitet oändligt mycket bättre än ingen transceiver alls. Vital life sign kanske är marginalnytta, men ibland vill man nog ha den marginalen på sin sida.

Håller också med om ballongsäck! Det är en billig livförsäkring som gör att man eventuellt behåller livet istället för släkt och vänner får pengar från försäkringsbolaget!

Köpa lavinkit
Så är det säkert. Men samtidigt kan man inte blunda för realiteten. Om nu lavinräddningen som oftast inte är först på plats, prioriterar som antagit så är det så, oavsett grejer eller vad man tycker om den saken.

Sen håller jag så klart med att man ska göra så gott man kan för att undvika lavinscenarion och själva ha en plan om det inträffar. Men om det värsta händer vill man väl ändå ha så bra förutsättningar man kan.
Reality check för dig angående multiple burials https://backcountryaccess.com/en-se/blog/p/multiple-avalanche-burials-staying-out-of-the-headlines

Köpa lavinkit
En sak som också är bra att tänka på är att ha sändaren så långt bort från elektronik på kroppen som möjligt. Det är mer interferens än man tror
Det primärt i sökläge när EMI har större påverkan. 20/50 regeln räcker långt. Öht fokuserar diskussionen för mycket runt smartphones. Din GPS-klocka kommer att ha betydligt större påverkan på transceivern om du har den i samma hand.

Köpa lavinkit

Nu är vi en bit ifrån ursprungsfrågan men det var bra input!

Sammanfattning:
Ej tranciever o telefon i jackficka och bröstsele eller i samma byxficka, sprid ut på olika delar av kroppen.
Sök med armen något sträckt. Gärna telefonen i benfickan. Mindre felkällor o lättare att hålla riktning
Ha ev GPS-klocka i fickan, eller håll det enkelt o kör en kartapp i telefonen plus en papperskarta för överblick.

Flashback från värnplikten här, minns en orienteringsövning där vi gick bort oss totalt innan jag insåg att ksp:n som hängde på bröstet störde ut kompassen totalt. Lätt att missa hur allt påverkar!

Senast ändrad:
Köpa lavinkit
Verkar som ett vettigt fokusområde mao "(y)"
Ja kamraträddning är jättevettigt eftersom det ligger närmast till hands! Liksom det är vettigt att ha ett förstahjälpenkit i ryggan. Och en liten termos med varmt vatten. Och diskutera transceivers funktionalitet vid yttersta ytterligheter eftersom det är en realitet. Det är också vettigt att avhandla ett ämne i taget, tycker jag.

Men tack för länken! Oavsett vad var det bra läsning!

Lycka till med shoppingen @Simongunnarsson och happy skiing!

Tillbaka
Topp