Köpa Lineskidor?

Köpa Lineskidor?
Olaisen sa:
grymt bra priser på tex, invarnder m.mfl. på backcountryoutlet.com...
Jo, det kan hända att det är. Men sen måste du få hit prylarna oxå. Och det är inte helt billigt. Antar att dom vill frakta hit skiten med hjälp av UPS. Och om en dator kostar 1500kr att frakta. Vad kommer inte då ett par skidor kosta. Dessutom så kommer du med all sannolikhet att få betala tull och skatt när paketet kommer till gränsen. Så.....det kanske helt enkelt blir bäst att köpa grejerna här i swe, förutsatt att du inte ska åka över pölen och handla "på plats".

Senast ändrad:
Köpa Lineskidor?
Monis sa:
Ja! jag kan använda den till allt mer eller mindre! Men "specialgrejerna" på mina skidor gör att dom inte blir överdrivet stabila när man cruisar i stora åk och vill släppa på med lite större svängar.
Jag skulle vilja ha en med lite längre svängradie, mina har 15 meter och jag skulle vilja ha 17-20 meter men absolut inte mer än 20.
20 meter är inte stort, det är nästan så pass lite att du känner att du vill ha större om du ligger och smetar på t.ex. Åres baksida.

Så var inte rädd för svängradien på ett par "BM-lagg", det är ju nästan halva grejen med dem, att de har ett helt annat ös och driv än mindre och nervösare skidor. Du kan lägga i en ytterligare växel än om du hade haft vanliga lagg; fast med stora skidor så går det bara fortare, det blir inte mer nervöst eller stökigare. Alltså bara positiva egenskaper!

Som du själv kom fram till, du har ett par lagg som är grymma i tajt skog, trassliga områden och även för riktigt djup snö (om du vill köra kortsväng då det dumpat så mycket, fast i mer än medelfart <;-P). Du får så mycket mer användning av ett par som har ganska lite skärning och som är stabila och vridstyva. Du kan då mangla över ev. dålig snö och lita på skidorna, och sedan när det är öppet och fint släppa ut svängarna och ligga och pressa med skidorna.

Köpa Lineskidor?
Igen denna fråga om svängradie i OP. Har en vän som körde LAUB i Engelberg med mina breda Hendryx med en svängradie på 17 meter. Han körde Laub i 5 svängar. och då är det 1200 fallhöjd. Han sa att det var det snabbaste och mest stabila han hade åkt på. Som kom inte att snacka om att det inte går att åka fort och att det blir oroligt med mycket sväng!

//H

Köpa Lineskidor?
Hasse sa:
Igen denna fråga om svängradie i OP. Har en vän som körde LAUB i Engelberg med mina breda Hendryx med en svängradie på 17 meter. Han körde Laub i 5 svängar. och då är det 1200 fallhöjd. Han sa att det var det snabbaste och mest stabila han hade åkt på. Som kom inte att snacka om att det inte går att åka fort och att det blir oroligt med mycket sväng!

//H
Hendryx må i en division för sig. Kalle som va med i whistler ,karln på FR, köpte ett par prior doughboy 183.Taperad puder planka med 20m radie. Med dom fick han kämpa mot radien för att få upp fart och inte svänga för mkt. Så det har nog mkt med konstruktion att göra när det gäller sånt. Kan tilläggas att dom har vanligt spann och väldigt mjuk och stor spade.

Tillbaka
Topp