Köpa ny bräda (freeride eller frestyle)?

OOlzzon

Ny medlem
Hej jag är på väg att köpa ny bräda, men kan inte bestämma mig för vilken.
Finns så otroligt många att välja på och vore därför mycket tacksam om man kan få lite tips på brädor.

Info om min åkstil.
Jag åker avancerat men har ej kört mycket park, pipe.
Tanken är att jag skall satsa mer på att lära mig trick i parken nu.
Men samtidigt åker jag lite offpist ibland och pist ibland.
Så om jag sammanfattar mig vill jag ha en bräda med bra kvalitet lämpad för åkning över allt men med fokus på hopp och lek i park.
Jag åker inte aggresivt utan mer soft med lek och ibland mycket sväng.
Det är inte heller ofta jag åker fort.
Så frågan är då om man skall köra på en freeride bräda med twin eller en ren frestylebräda?

Info om mig.
Längd:185cm
Vikt:77kg
Skostorlek:43
Jag kör med flow bindning strl:L (tror jag) och flow boots till de.

Ett maxpris för brädan är runt 5000kr.
Bräder jag kollat lite på är:
Burton Custom 158
Burton Blunt 158

Åter igen mycket tacksam för förslag och tips

Nitro t1 är en jibbarbräda som även funkar i pisten och har ett grymt hårt belag som tål att nötas i off pist:)

skäjtbananen?

En Bataleon bräda, en bataleon goliath uppfyller med lätthet alla de kraven du har på en bräda.

Bataleon Goliath verkar vara som handen i handsken. Kommer nog bli en 57W i så fall. Någon som kan säga så här direkt något bra ställe att handla Bataleon Goliath?

(Hittade den på junkyard)

Fortsätt gärna att tipsa

Senast ändrad:
Kör på en reversed camber bräda. Mjuk och lekfull (bra i parken) bättre pop ur svängarna (bra i pist) och banan formen gör den bra off pist (flyter bra).

Swedish-banana sa:
Kör på en reversed camber bräda. Mjuk och lekfull (bra i parken) bättre pop ur svängarna (bra i pist) och banan formen gör den bra off pist (flyter bra).
Okej tack för tipset någon speciell du rekomenderar?

Tycker absolut att du ska satsa på en bananbräda, du är ju relativt lätt så vill du ha en mjuk rolig bräda som funkar bra både i park och offpist så satsa på skatebanana eller MC kink, vill du ha en lite styvare titta på TRS´en samtliga från libtech. Med risk för att bli hatad av alla batelaeonälskare tycker jag att goliath är en överskattad bräda.

Vill du komma unda lite billigare kan du ju spana in YES brädorna också. verkar grymma, har dock inte fått möjligheten att testa dessa än.

Någon annan som har/har testat YES?

CustomX sa:
Tycker absolut att du ska satsa på en bananbräda, du är ju relativt lätt så vill du ha en mjuk rolig bräda som funkar bra både i park och offpist så satsa på skatebanana eller MC kink, vill du ha en lite styvare titta på TRS´en samtliga från libtech. Med risk för att bli hatad av alla batelaeonälskare tycker jag att goliath är en överskattad bräda.

Vill du komma unda lite billigare kan du ju spana in YES brädorna också. verkar grymma, har dock inte fått möjligheten att testa dessa än.

Någon annan som har/har testat YES?
Okej tackar!
Om jag nu skulle köra på LibTech. Kan någon rekomendera ställe att handla? Och någon som vet vart man kan handla Bataleon Goliath, junkyard hittar jag den inte längre. Har dock ej haft tid till utökat sökande;)

Tillbaka
Topp