Köpa NY bräda ! :)

emiil-h

Medlem
Tjena Gubbar !

Nu ska det köpas ny bräda. Är ganska van åkare, har åkt i ca 7 år dock bara 1-2 gånger om året.
Behöver kanske inte ha den dyraste brädan men vill ändå ha en väldigt bra bräda.
Jag är 175-178 cm lång, 61-63 kg, 41-42 i skostorlek. Dock så köpte jag nya skor förra året så det behövs inte.
Har ett par burton bindningar som jag funderar på att spara till nya brädan men då kanske inte jag får sålt den brädan så det kanske också behövs nya.
Jag vill ha en bräda som är bra för park, jibba.
Så en med ett jävligt gött flex :P Läste om någon bräda(kommer inte ihåg vilken) men som var väldigt bra förr jibb men om man hoppa på större hopp så fanns det ingen chans att landa. Vet inte riktigt vilken storlek på hopp han mena men jag vill ju i alla fall kunna köra "röda hopp" utan problem.
Det behöver inte vara en bräda från denna säsong. Kan lika gärna vara en bra prisnedsatt bräda från förra säsongen.

Så vilka brädor finns att rekommendera ?

Tack på förhand!

MVH Emil

Jag är tvärtom själv och villa ha mindre att välja mellan ^^

Bataleon Disaster(jib) och Bataleon Airobic(park/jib) tycker jag är intressant.

Senast ändrad:
Thomsson sa:
Nu får jag hålla med dig. Nu blev det en väldig massa olika brädor.
Jag menar hur ska jag kunna vet vilka . Men tycker också Lobster The Jibbaord ser väldigt go ut, dock så hitta jag inte så mycket information om den.

emiil-h sa:
Thomsson sa:
Jag menar hur ska jag kunna vet vilka . Men tycker också Lobster The Jibbaord ser väldigt go ut, dock så hitta jag inte så mycket information om den.
Det är ju första året för Lobster Snowboards så det är väll därför. Det ända jag har hittat är lite flex test på deras hemsida och där ser den ju mjuk o fin ut.

snow_flake sa:
emiil-h sa:
Thomsson sa:
Det är ju första året för Lobster Snowboards så det är väll därför. Det ända jag har hittat är lite flex test på deras hemsida och där ser den ju mjuk o fin ut.
Samverkar dom med Bataleon ? vad är i så fall skillanderna på lobster jibb och bataleon disaster. Verkar ju vara relativt lika.

emiil-h sa:
Samverkar dom med Bataleon ? vad är i så fall skillanderna på lobster jibb och bataleon disaster. Verkar ju vara relativt lika.
aa dom sammarbetar. Det är därför dom får ha TBT. Jo när man kolla specen så ser det ju ut att vara samma bräda. Kan nog mycket väl i princip vara det så det bara är grafiken som skilljer. Men det vet jag ju inte säkert.
Fan va taggad man blev på att köpa en ny bräda nu=D.

Senast ändrad:
Salomon Snowboards har en modell som heter Grip. Den passar riktigt bra i parken men är lika grym i puder.
Medium mjuk och är rolig till jibbs. Lite rocker i nos och tail plus en riktigt clean grafik.

www.salomonsnowboards.com

Här är en video med den i parken och puder. http://www.vimeo.com/25303205

Tack för alla tipsen. Lobster kommer jag nog kolla vidare på som sagt. Då kommer vi till bindningar. Jag har aldrig varit så mycket insatt i det. Jag känner ju givetvis att nys bindningar är goare än gamla. Men är det några speciella bindningar för jibb/park bräda än typ puder och liknande. Och vilka kan ni i så fall rekommendera ?

Lobster Jib Board = Bataleon Disaster och Lobster Park Board = Bataleon Evil Twin
Enda skillnaden är grafiken och att Lobster är cirka 500:- spänn dyrare. Då Lobster startades lite i sista sekund så hann dom inte ändra brädorna särskilt mycket men i framtiden kommer dom nog att skilja en del mot bataleons modeller, andra shapes och flex osv, Halldor och Eiki får ju helt fria händer och Bataleon fixar. Bataleon Airobic är precis mittemellan dom två i flexen och är en perfekt allround parkbräda, mjuk men ändå bra stabil för hopp. Många tycker Evil Twinen, Lobster park, är lite styv men det beror helt på vem du frågar, finns folk som tycker den är för alldeles för mjuk och kör istället på Riot som är ännu styvare. Men kolla bara vilka monster kickers Halldor kör med sin Lobster Park så förstår du nog va det för slags bräda och alla som dissar den för att vara för styv bör ha det i åtanke. Men den går fortfarande att pressa det har bara blivit en allmän uppfattning här på freeride att om en bräda inte är förböjd med typ en snormjuk rocker så tycker folk att den är styv och opressbar.
Men iaf så tror jag att en Airobic skulle passa dig perfekt, den kostar dessutom bara 3650:- på Blue-tomato just nu med gratis frakt :)

Senast ändrad:
Tror ni en airobic wide 156 skulle funka för en som är 186 lång? 90 panner.

Ingooo sa:
Lobster Jib Board = Bataleon Disaster och Lobster Park Board = Bataleon Evil Twin
Enda skillnaden är grafiken och att Lobster är cirka 500:- spänn dyrare. Då Lobster startades lite i sista sekund så hann dom inte ändra brädorna särskilt mycket men i framtiden kommer dom nog att skilja en del mot bataleons modeller, andra shapes och flex osv, Halldor och Eiki får ju helt fria händer och Bataleon fixar. Bataleon Airobic är precis mittemellan dom två i flexen och är en perfekt allround parkbräda, mjuk men ändå bra stabil för hopp. Många tycker Evil Twinen, Lobster park, är lite styv men det beror helt på vem du frågar, finns folk som tycker den är för alldeles för mjuk och kör istället på Riot som är ännu styvare. Men kolla bara vilka monster kickers Halldor kör med sin Lobster Park så förstår du nog va det för slags bräda och alla som dissar den för att vara för styv bör ha det i åtanke. Men den går fortfarande att pressa det har bara blivit en allmän uppfattning här på freeride att om en bräda inte är förböjd med typ en snormjuk rocker så tycker folk att den är styv och opressbar.
Men iaf så tror jag att en Airobic skulle passa dig perfekt, den kostar dessutom bara 3650:- på Blue-tomato just nu med gratis frakt :)
Jo det låter fint. Den har ju ändå 8/10 i flex :) det är lite färgen jag är ute efter ;) men vilka bindningar ska man ha ?

Senast ändrad:
Thomsson: Den blir nog skitbra! framförallt om du tidigare körde en horrorscope, hur gick det med 90kg? Airobicen kommer va mjuk med 90 kg men inte som horrorscopen som du ju redan är van vid. Tänker själv köpa en Airobic 157 eller en Disaster 156 men har inte riktigt bestämt mig än, rädd att Disastern kanske blir för mjuk för större hopp. Själv är jag 187 cm och 82 kg.

emiil-h: Ah, brädans graphic är ju trots allt en viktig faktor eller hur? :)
Bindningar finns rätt många bra, alla märken gör bra bindningar idag fast här inne kommer nog alla försöka övertala dig om att just deras är den bästa. Dom mest hypade är nog Union, Burton (som alltid),Flux och kanske Rome. Har själv ett par Union Force och Union är prisvärda och går att ställa in på många olika sätt men har du Burton boots så är ju kanske en Burton bindning inte så dum då deras bindningar är anpassade till deras boots. Sen är det nog enklast att få tag på reservdelar till just Burton om det spelar nån roll för dig.

Ingoo: Funkade bra med horrorscopen, gick superbra att åka på. Tyckte det var dåligt med pop i den bara :cool:

EDIT: Visst borde jag ha en längre om jag skulle vilja dra ut lite pudret å?
Är evil twin för i år mjukare än 08ans?

Senast ändrad:
Haha precis vad min bror tycker om sin horrorscope, rolig men absolut noll pop! Tycker också den är rolig men vågar knappt hoppa med den. Men airobicen funkar fint för det, mjuk för pressar men ändå stabil pga vanlig camber :)

Airobicen kommer som längst i 157 men då är den inte Wide. Du kommer flyta bättre på en 156 Wide pga den bredare waisten. Hade tidigare en Funkink 161 med 252mm waist och den sjönk mycket mer i djupsnö än min Airobic 159 med 260mm waist. Även min bror föredrar sin horrorscope 157 före sin "långa" Goliath 161 i puder, så jag tror inte det har såå mycket med just längden att göra. Reverse camber boards flyter ju bäst djupsnö, bättre än Bataleons TBT men TBT flyter i sin tur bättre än vanliga camber boards.

Haft både 2008 Evil Twin och 2011 modellen med den nyare shapen och ja den var något mjukare än 08-modellen så gissar att årets nya shape har samma flex

Ingooo sa:
Tänker själv köpa en Airobic 157 eller en Disaster 156 men har inte riktigt bestämt mig än, rädd att Disastern kanske blir för mjuk för större hopp.
Den funderingen har jag också. Men hur stora hopp snackar vi ? Svårt att landa på \"röda hopp\"?

Nja, röda hopp är nog inga problem, men svarta kanske inte blir lika roliga :)

Den är ju betydligt bättre, läs stabilare, än en väldigt mjuk rockerbräda i hopp då den har vanlig camber.
Det är lite fördelen med Bataleon, dom är mycket mera allround eller ska vi säga mångsidiga än andra specifika parkbrädor då dom fortfarande lyckas behålla en viss stabilitet men ändå är lika lekfulla. Disastern ska tydligen vara bra i puder också läste jag i en recension.

Här finns två recensioner:

http://www.eezysteezy.com/snowboards/jib/55-bataleon-disaster-2012-snowboard-review

"So we said this in the Airobic review, but these board really might've been the most fun we've had on a board ALL YEAR. Seriously." - Låter lovande :)

http://www.angrysnowboarder.com/2012-bataleon-disaster-used-and-reviewed/

"Flex: Under mid-flex for a park deck but not a wet noodle." - inte übermjuk alltså

Blev riktigt inne på en Jibbaord/disaster. Fast ja vet inte om det är nog mjuk vill verkligen ha den att leka runt med, TBT borde ju passa till det. Att den kanske blir lite ostabil när det går snabbt gör inget. Det skulle vara kul att se lite flex test fast den borde ju vara väldigt mjuk.

edit: Såg att oneoff blir återförsäljare för lobster, får dra in dit o känna lite när det droppar in :D

Senast ändrad:
Eiki visar ju rätt bra i MrGurras länk hur pass mjuk Disastern/Lobster jib är :)

här är några andra videos på Disastern:

blir nog en 156 för min del :P

Senast ändrad:
jajaja tänkte mer om någon hade hoppat runt med den på mattan lol
Blir nog en jibbaord fast jag har ju en del tid på mig att bestämma mig så :)

Senast ändrad:
Snow-flake: snowboard-review.com kommer snart lägga upp video reviews av både Lobster Park och Bataleon Disaster, då lär vi få se flexet on snow

Thomsson: har inte du en horrorscopen Wide med 260mm i midjan? Inte såå stor skillnad till 255mm då...
Och vad kör du för boots egentligen? Jag har ett par 44,5:or (11,5) Burton med Burtons så fancy kallade Shrinkage-tech och it works! Bootsen är mycket mindre än min brors nya 32 och ena polarens nya K2 som båda är storlek 44! Kanske kan vara nåt att titta i ;)

Köpte precis ett par nya 32 lashed så... Strlk 46.
Men Kör nog på en airobic wide!

Är det någon som vet om det kommer finnas någon slags "snowboard testning" någon stans stans ? Alltså där du kan testa en massa snowboards.

Första är i "Ski-testarhelgen" Tandådalen den 24-27 November... Brukar kosta 950:- för tre dagars liftkort och boende. Sen veckan efter är detsamma i Åre. Dom flesta märken är på plats

Blir nog att köpa en innan. Troligen en lobster jibboard för tillfället :)
Hoppas dom lägger ut en review på snowboard-review.com snart ;)

Jag är 177 cm. Borde jag ha 153, 151 eller 148 cm på brädan ?
Har hört att man ska ha från 20-30 cm kortare och då innebär det ju att alla skulle passa. Men vilken skulle passa bäst ? ;)

Tillbaka
Topp