Köpa ny snowboard, även bindningar.

Butter

Ny medlem
Ännu en sådan här tråd, men behöver hjälp.

I år ska det bli ny snowboard får mig.

Har åkt i fem år och åker i pist, lite hopp och offpist. Problemet är att jag tycker att offpist är roligast, men i backen närmast mig finns det inte någon ordentlig offpist åkning, så tycker inte det är värt att skaffa en ren offpist snowboard för en "backe" som blir uppkörd 2 dagar efter varje "snöfall".

Sedan hoppar jag lite, men inte mycket, men ifall jag skulle bli sugen, som jag blir då och då och hoppa köra på railen så blir det väldigt osmidigt med en för lång bräda.

Måtten som man kan läsa om på den här sidan rekommenderar 10-15 cm kortare än vad du är för offpist, så det jag har tänkt mig är en bräda mellan 15-20 för att få en mer allround, men vill inte ha en för kort heller så jag bara kan ha den ett år. Så runt 15 cm kortare har funderat på.

Sedan har fått för mig att jag vill ha rocker, vet inte varför. Hur är det med det? Är det bara bra i pudret? Det är väll mina tankegångar. Åsikter?

Är 1.66/67 cm och väger mellan 55-60 kg. Har ni några förslag på snowboards?

Kollade först på Blue-Tomatos produktguide, men fick mest upp Burton, vilket jag har hört är ganska dålig kvalité på och lever mycket på sitt namn, så därför skippar jag dem. Efter det har jag kollat på Boardstore och hittat följande:

Står ingenting om den och kanske är för lång?
Den här är nog också för lång?
Den här är nog också förlång, men man får iallafall något att växa i.
Kan också nog vara för lång

Alla jag länkat är, som ni ser troligtvis för långa, men har inte hittat några kortare, och kanske växer lite innan backen öppnar.

Senast ändrad:
Tjenare. Tycker du ska skaffa en bräda som är väldigt allround, kanske med både rocker och camber. Jag är har själv typ samma kroppstorlek som du och jag kör på en 153 Death Series LTD edition. Tror nog att du ska försöka satsa på en bräda i den storleken. 151-154 längd sen beror det lite på vad du har för skostorlek vad du kan välja för bräda?

Angående rocker, Jätte kul och lekfullt i puder och slask, mindre kul när det är hårt.

Rent spontant.... Libtech TRS 154?

Kolla upp "K2 Raygun" fungerar till allt, köpte en själv och är helnöjd. Flyter i puder, carvar i backen och funkar kanon i parken sen var den inte så dyr heller.

Åh har precis köpt en K2 Raygun, spännande att se hur den är! Hade en K2 WWW innan och älskade den. Att ha en rocker bräda är nog från person till person - många kompisar som hatar det, själv åker jag inte på nått annat. Jag är 177 lång och har åkt på 152cm två säsonger, provade en 156a förra säsongen men den kändes väldigt lång.
Hur mkt puder åker du? Är du i skogen nått? Köp inte en för lång då. Själv åker jag hellre på en bräda som är någon cm kortare än längre
Men kolla in K2! Dom håller, hade som sagt min WWW i två säsonger med hyffsat hårda åk varje dag och den enda anledningen till att jag köper en ny är att jag har misshandlat den alldeles för mkt i offpisten med för lite snö.
Lycka till!

Halfwaycook, haha ja, kan hålla med dig om att texten är lång, men ville få in så mycket information som möjligt.

K2 Raygun verkar helt okej, men finns bara 156, har åkt med den längden lite förra året, men aldrig hoppat eller åkt på railen med den längden. Kanske lite klumpig. Hittat lite om Lib Tech brädan, men inget på någon svensk sida. Har någon en länk? Åker i skogen, men bara för att min kompis tycker det är kul. Ska försöka avvänja honom i år och dra med han ut i pudret istället, men lär nog bli en del skog ändå.

Förresten så har jag små fötter. 39/40 på vanliga skor så behöver inte en Wide bräda.

Senast ändrad:
Butter sa:
Halfwaycook, haha ja, kan hålla med dig om att texten är lång, men ville få in så mycket information som möjligt.

K2 Raygun verkar helt okej, men finns bara 156, har åkt med den längden lite förra året, men aldrig hoppat eller åkt på railen med den längden. Kanske lite klumpig. Hittat lite om Lib Tech brädan, men inget på någon svensk sida. Har någon en länk? Åker i skogen, men bara för att min kompis tycker det är kul. Ska försöka avvänja honom i år och dra med han ut i pudret istället, men lär nog bli en del skog ändå.

Förresten så har jag små fötter. 39/40 på vanliga skor så behöver inte en Wide bräda.

Balance, tack för tipset, men 4 i flex är väll lite väl mjuk?

Någon som vet något om Nitro EERO ETTALA Pro 155cm? Åkvikten passar iallafall mig, och enligt beskrivningen ska den vara bra allround, men den har den traditionella cambern. Är det något negativt med det, förutom att den flyter sämre i pudern? Sedan efter att läst den här recensionen mer sugen på en Nitro Team. Någon som testat den? Är lite för lätt för den, men spelar det någon roll? Och hur är Nitro som märke?

Ursäkta för allt jag skrivit, men tycker det är så svårt att välja snowboard, handlar om mycket pengar.

Senast ändrad:
Jag håller med dig, alla brädor du länkade är för långa. och framför allt för breda det är nästan viktigare att kolla på bredden, as tråkigt att ha en för bred bräda som gjörd det jobbigt att kantställa som i sin tur leder till att du hämmas i din utveckling i åkteknik, sorgligt många snowboardåkare som är ganska duktiga men inte kan svänga utan att sladda! Av samma skäl skulle jag skippa rocker så länge du bara har en bräda, dom är lättåkta men man lär sig inte åka ordentligt. Tycker faktisk bataleons trippel base är ett bra alternativ, de uppvikta kanterna gör det lättare att kantställa och carva ordentligt, du får lite bättre flyt även om det inte kan jämnställas med rocker och du har kvar cambern så det finns lite response i brädan. Fun kinken är nog en bra bräda men varför 154 satsa på en 151 istället jag hade en 153 och jag är typ 1.77 70 kg. Tar du en 151 så kan du alltid ha den som jibb bräda när du växt lite grann.

Köp inte WWW om du tänkt köra pist. Eftersom du är ute efter allroundbräda är det du söker inte en rocker inte en camber utan en bräda med både rocker och camber.
Typ några av smokins brädor(superpark?) eller kanske Signal Omni.
Yes har även nice allroundbrädor, en som är riktigt kul grafikmässigt är "YES Great Boobs".

Okej, då har jag några fler att kolla på, som även stämmer bättre i längd. Men finns det några bra svenska sidor där man kan dem? Hittar inga Signal brädor eller Smokin på Boardstore, Blue-Tomaot och Hollywood.

http://www.boardlife.se/page/snowboard/

Där finns en ganska bra "guide" till vad du "ska" köpa. Men det bästa är ju att testa brädan i fråga innan du köper. Men tuvärr så har man inte alltid möjlighet, så då får man chansa lite. Men det absolut viktigaste är att du känner dig nöjd med ditt val. Även om du köper en bräda som kanske passar din åkning till 100% men grafiken är skitful så skulle iaf jag känna mig nöjdare med en bräda som passade min åkning 98% och hade en riktigt grym grafik. Men sån är jag. Köp något du gillar, inte något som någon förståsepåare på ett forum eller i någon snowboardbutik sagt. Det verkar som du är villig att läsa dig till vad som är bra för dig och passar din åkning.
Hoppas du hittar någon bräda som passar!

combatspenat sa:
http://www.boardlife.se/page/snowboard/

Där finns en ganska bra "guide" till vad du "ska" köpa. Men det bästa är ju att testa brädan i fråga innan du köper. Men tuvärr så har man inte alltid möjlighet, så då får man chansa lite. Men det absolut viktigaste är att du känner dig nöjd med ditt val. Även om du köper en bräda som kanske passar din åkning till 100% men grafiken är skitful så skulle iaf jag känna mig nöjdare med en bräda som passade min åkning 98% och hade en riktigt grym grafik. Men sån är jag. Köp något du gillar, inte något som någon förståsepåare på ett forum eller i någon snowboardbutik sagt. Det verkar som du är villig att läsa dig till vad som är bra för dig och passar din åkning.
Hoppas du hittar någon bräda som passar!
Exakt, om man gillar sin bräda så kommer det ju också kännas bättre :)

Har börjat snöa in mig på en Signal Omni nu, haha oj vad det svänger. Men verkar inte vara särskilt lätt att hitta i sverige. Junkyard verkar haft signal brädor inne, och boardlife har själva märket men inga produkter. Kanske kommer in senare? Omni brädan lär väll inte ändras så mycket mellan 10/11 och 11/12 version, så ska man vara kall och hoppas den inte gör det, eller beställa en 10/11 från utlandet?

Finns väl ingen anledning att utgå fran att 2012 års produkter skulle vara sämre...

delta, nej, men ibland kan de ju ändra något, som att gå från "vanlig" camber mellan bindningarna och rocker på sidorna till ren rocker, eller ren vanlig Camber.

Har nu i stort sett bestämt mig för en Raygun. Får då mer pengar att lägga på bindning och boots. Det jag ser som negativt med Raygun är, att det jag läst är att den är svår att Carva med i hög fart, men 2012 brädan är ju lite styvare, så kanske går bättre med den. Det andra är att den inte heller värka vara super i park, men lätta rails och 360 måste den ju klara. Tror det positiva väger upp det negativa. Verkar som en lekfull bräda som funkar bra i offpist, hyffsat i park och hyffsat i pist, vilket är ungefär min åkning. Det ända som skrämmer mig är följande mening, fanns många som klagade på hållbarhet (står inget om just Raygun, men lite orolig ändå);

This seems to be a recurring feature of K2 Boards. When I rode the K2 turbo dream it was extremely easy to nick. By the end of the day it had accumulated more damage (small nicks and scratches) than some other boards receive all season. It may be due to how K2 has decided to structure the top of their board.

Vet inte vad nicks är, men tror jag chansar på den ändå.

Sedan har vi det här med bindningar. Vill inte ha de värsta (vill och vill, men ekonomi), men hittade en Union för hyfsat pris, och har hört att Union är bra. Är det en bra bindning?

Boots får man ju kolla på affär.

Senast ändrad:
"nicks" är ju små skador som att topsheetet kanske lossnar lite när man slår i med mera.
K2 www håller grymt bra iaf och om raygun är något lik den i topsheet mm så går det nog bra.

Många bindningar är bra men union och flux är nog bäst då dem bara fokuserar på bindningar.

Egentligen ska du köpa grejer i ordningen 1. Boots 2.Bindingar 3.Bräda.

Thomsson, haha hört det förut, men får man skylla på ung och dum? Funderar på att lägga 500 extra på bindningar och köpa Contact iställer. Är den bra allround och värd de 500 extra? Det borde väll räcka för en bra bindning? Kollade på Blue-Tomato, och de hade bättre pris på bindningar. Är det något mer än bara frakt som tillkommer ifall man beställer därifrån? Och vilken tror ni är bästa allroundbidningen av Union på blue-tomato? Force hade ifyllt allt, med 8 flex. Är det för styvt för allround?

Senast ändrad:
det är inget mer som tillkommer när man beställer inom eu.. körde contact för en säsong sen och dom är helt gjorda för mjuka jibbrädor, åker själv bara box, rails, jibbs och ibland röda hopp och gillade dom till min gamla horrorscope(sjukt mjuk) men sen körde jag dom nån vecka på en styvare bräda med vanlig camber och då gillade jag inte alls dom.. force är allround, har bara hört bra om dom dock aldrig testat själv

Okej, då köper jag inte contact. Force tyckte jag lät bra, men såg ut att vara lite hård. Sedan läste jag en recension och den personen hatade den bindningen. Toe-strapsen ellerr vad det heter satt dåligt, osv.

www.snowboardingforum.com/equipment-reviews/37334-brief-review-2012-union-force.html

Vet inte ifall jag vågar köra på dem nu, men hur är Burtons Mission bindning? Den verkade populär7 förutom att den saknade någonting under så den kunde repa brädan.

Kolla med riccwee, tror han brukar gilla cobrasharken. Av deras disc-bidningar är den ett flex-steg mjukare än mission. Själv har jag ingen langtidsanvändningsserfarenhet fran andra märken men cartel:en exempelvis trashar topsheet:et - inte repar, men lämnar tryckmärken.. Grejjerna är ju till för att användas sa.

repor under bindningarna? nu får du ge dig :P f.öv finns de väl inga bindningar som inte lämnar spår efter sig?

Haha, jag bryr mig faktiskt inte så mycket ;) Men tror ni jag ska satsa på ett par typ Misson eller Force bindningar? Sedan undrar jag vilken bräda jag borde välja. Kan köpa en Smokin Superpark 2011 modell med deras konstiga rocker mellan bindningarna och vanlig camber längst ut för 2900. Ska jag välja den eller en Raygun? Eller snarare, vilken flyter bäst i djupsnö? Mest det som spelar roll.

Senast ändrad:
Har bara läst sista inlägget;

Jag skulle kört på smokin och force 8 dar i veckan!

och därmed inte sagt att raygun är en dålig bräda.

Senast ändrad:
Okej, tack för att du säger det. Velat ha Force men inte våga pga. en recension. Däremot är jag lite osäker på brädorna. Är rädd att smokin ska vara för kort, och att den ska flyta för dåligt i puder. Tror däremot att Raygunnen är sämre i park och pist, men tror nog puder väger mest, därför lutar det mer åt raygunnen.

Læste ditt førsta inlagg Butter och hade val egentligen førslag på lite andra brador men ska inte førværra det hela. Smokins rocker ær inte konstig utan exakt samma løsning som Libtech och Neversummer anvænder fast under andra namn, kør sjælv på en sådan från NS. Førdelen ær att den blir mycket bættre læmpad før all mountain, i synnerhet i pisten æn en rocker/flat rocker. Hur lång smokinbræda ær det du kikar på? Ær det en ny før 2900? I så fall ær det ett kap. Flyt i snø ær ju enligt min mening mer avhængingt av taper och eventuell "directional"-konstruktion dvs mjuk nos, hård tail æn vilken typ av camber som ær vald. Min mening, efter att ha åkt på gamla vanliga superpark med trad camber, superpark med rocker och min NS med RC-tech i.e. CTX ær att en superpark med CTX (och gløm inte magnetraction) skulle bli en fin allmountainbræda med tonvikt mot parken. men då har jag ju noll erfarenhet av Raygunnen.

Angående Force-toestrap så nej den ær væl inte den bekvæmaste på marknaden men så fasligt obekvæm ær den inte och tipset ær att byta plats på dem och vænda dem upp och ner. Det ær en bra och poppis binding annars av en god anledning.

Okej, tack för svaret. Det är en ny oanvänd 10/11 modell. Den är 152 cm. Ifall det blir en Raygun blir det med längden 153. Sedan när jag hoppar, så är det 360 som gäller, och brukar inte heller köra några svåra rails, därför är jag mer inne på en puder bräda. För jag tror att även ifall Raygun bara är sådär att hoppa med så klarar den 360 och lätta rails. Men sedan är det så lite puder där jag bor så jag skulle klara mig utan en all mtn bräda med inriktning på puder. Tror jag iallafall.

Senast ändrad:
Butter, snacka med han med smokin brädan igen ska du se att han har en 156a nu ;)

Men tror 156 blir för långt ;P Nej, tror jag väljer Raygun och står fast vid den, så kanske jag sover bättre på nätterna. Midjebredden på Raygun är 24.7. Kommer Union Force M/L (har 39-40 på vanliga skor så tror de är den storleken jag behöver) bindningen funka på den? Och hur funkar skor till de bindningarna? Tänkt önska mig skor i julklapp, så kan inte köpa dem först, så därför är jag orolig att skorna inte kommer passa till bindningarna. När jag menar julklapp så menar jag antingen att önska sig pengar eller prova i efterhand, så man kanske kan säga i affären att de ska passa till de bindningarna?

Jag har Union Force M/L och kör på strl 42 i dem utan problem så att bootsen inte kommer passa är liten risk. Midjebredden borde inte heller vara något problem.

Okej, det jag menade var att det ska "passa" i själva form och inte storlek, läst att vissa skor inte "passar" vissa bindningar. Alltså inte storleksmässigt utan skomässigt. Är något av de här märkena av intresse när det gäller allround skor eller blir det någon av sportbutikerna för mig? Någon som beställt från Hot Zone? De har bra pris på både Union Force och K2 Raygun och fraktfritt över en viss summa.

Senast ändrad:
Jo jag greppade det Butter men det där med att vissa boots inte ska passa vissa bindningar verkar vara något som hängt kvar från snowboardens forntid, typ som att brädlängen bestäms av åkarlängden. Jag har aldrig varit med om att en boot (i rätt storlek) inte passat en bindning, aldrig pratat med någon som upplevt det men däremot är det alltid någons polare som varit med om det.

Burton, DC, 32 låter bra, du borde kunna hitta något där förutsatt de har hyfsad mängd med modeller.

Xavier sa:
Jo jag greppade det Butter men det där med att vissa boots inte ska passa vissa bindningar verkar vara något som hängt kvar från snowboardens forntid, typ som att brädlängen bestäms av åkarlängden. Jag har aldrig varit med om att en boot (i rätt storlek) inte passat en bindning, aldrig pratat med någon som upplevt det men däremot är det alltid någons polare som varit med om det.
Håller fullständigt med. Det är en myt och inget annat. Jag tror att det delvis hänger ihop med att "the big B" i alla år har nött in i folks medvetande hur bra passform man får om man köper både boots och bindningar från dem och att detta är något väldigt viktigt.

Jag har åkt hur många bindningar som helst och en hel del boots och jag har ALDRIG haft dålig passform på grund av hur skon är utformad i förhållande till bindningen. Om en modern bindning inte har inställningsmöjligheter som gör att man kan få den att sitta bra då ska man inte köpa en sådan bindning.

Butter sa:
Okej, då har jag några fler att kolla på, som även stämmer bättre i längd. Men finns det några bra svenska sidor där man kan dem? Hittar inga Signal brädor eller Smokin på Boardstore, Blue-Tomaot och Hollywood.
Kör på Superpark, du kommer inte att ångra dig, 2900 är rätt kurs för en nice bräda .

Senast ändrad:
Nu har jag bestämt mig igen, inte första men förhoppningsvis den sista gången. Mitt resonemang är såhär; är 15 år och bara 1.66, förhoppningsvis så växer jag lite till innan jag slutar växa. Ifall jag köper K2 brädan kan jag ha den i år, kanske nästa. Ifall jag köper Superpark brädan kommer jag växa den ur för all mountain, men kommer fortfarande funka bra som park bräda. Därför har jag bestämt mig för Superparken. Offpisten där jag bor kommer nog funka bra ändå. Funkade helt okej förra året med en 130 cm bräda :P Frågan är ifall jag ska välja 152 eller 156 ifall det finns. 152 funkar nog perfekt nu, men vet inte hur det blir innan vintern. 156 kanske blir för långt för att raila och göra 360 med ifall jag inte växer nån/några centimeter?

Hm, knivigt, jag ær 175 cm och dryga 75 kg och hyfsat benstark jag fick før mig skaffa en 152 superpark med rocker vilket ju såklart var før kort. Normalt brukar jag rekomendera den længre brædan men med 55-60 kg så ær ju frågan...som du sæger 152 kanske ær helt perfekt just nu men lite væl kort i offpisten om ett år. Å andra sidan ær du van en 130 cm och gå upp till 156 och snurra på den kommer ju bli ovant. Ta det ur ett ekonomiskt perspektiv, har du råd køpa ny bræda næsta sæsong, ta 152an om inte ta 156an. Fast å andra sidan så funkade min 152a hyfsat i offpisten, var mer piståkandet som var lite støkigt. Du blev nog mycket klokare nu va?

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp