Köpa nya All-Around skidor

SvenskaBerg

Ny medlem
Hej, mitt första inlägg här, har tidigare nästan bara kört pist med familjen men nu när jag har blivit lite äldre vill jag åka mer och mer offpist, dock har mina pist skidor aldrig klarat det, fastnar bara i snön och kan knappt svänga. Vill fortfarande köra pist med familjen, typ 40%-60% offpist, vad är dom bästa skidorna för detta?

Jag har kollat på k2 Kung Fujas, Line Sick Day och Black Crows Atris. Jag är 179 lång och väger typ 80kg

Blizzard Bonafide är väl en god kompromiss. Annars finns det ju verkligen skitmycket skidor i den här kategorin, bäst är det ju givetvis att prova några olika så du får en känsla för vad som är vad och vad du gillar för karaktärsdrag i ett par skidor.

Snart kommer någon föreslå projekt 100. Sömniga lagg om du frågar mig, föredrar Extrem PT alla gånger i veckan.

Sen hur du vill/gillar att åka. Är det full fart ner så funkar bondafide. Jag tyckte det var en ganska tråkig skida själv, men gillar mer teknisk åkning och lite mer skuttande än vad bondafide erbjuder.

Som tur är har du inte provat så mycket så du har ju inget att jämföra med.

Skulle kolla på

För mer lekfull/jibbig åkning

Salomon rocker 108
kung fujas/shred 102

Blandad åkning (hade kollat mest på dessa skidor då du kan göra allt, blir dock lite av en kompromiss)

Soul 7
q 105 (en kompis köpte den som sina första skidor och var super nöjd, finns billigt hos sport conrad)
armada tst
automatic 102 (alldrig provat, kan va lite klen)
atomic ritual
Cham 107 (har fått mycket beröm men jag gillar själv inte profilen)
Gotama (klassisk)

För hård åkning

k2 Annex 108
Hardside 98
blizzard bondafide
blizzard kabokie

som sagt, finns en mängd skidor, tycker du kan lägga dig på 100-110 mm i midja.

Det finns en massa trådar i frågan och vad som är rätt för dig kan vara helt fel för någon annan.

Mantra och bonafide är hårdare, mer chargers

Armada TST, Line SFB är mer lekfulla men klarar av att stå på

Sök på Q105 i forumet men kolla också de ovan för att förstå hur de beter och skiljer sig. Men Q105 är nog grym!

chrillelille sa:
bootfitta sa:
SvenskaBerg sa:
Fick lite panik när jag beställde så det fick bli ett par mysiga Armada Tst, längtar till säsongen drar igång :)
Köppanik är alltid bra, bättre det än velighet. Tror TST kommer bli utmärkta för dig.
Hehe, samma här! Slog till på ett par TST med Guardians för några veckor sen. Två resor bokade!
Schysst, ska nog försöka komma iväg iaf till åre ett par gånger iår då jag bor i Stockholm, men hoppas även på en Alperna tur i vår.

GoranC sa:
Varför måste du åka Åre om du bor i Stockholm ?
Ska köpa säsongskort på flottsbro eller kanske väsjöbacken, men det ger inte alls lika mycket. Så åka till Åre någon gång samt några tripper till Kungsberget/Romme så man får lite mer skidåkning ibland också

Du har inte funderat på t.ex Kvitfjell, Hafjell eller Trysil i Norge? Inte nått längre än till Åre men Väldigt bra anlägg Om du är ute efter bra skidåkning. Åre med stängd högzon är inte speciellt bra, men naturligtvis har du mycket bättre festmöjligheter i Åre.
Å grattis till ett par trevliga skidor, dom trivs alldeles utmärkt på lite större berg en dom små pulkabackarna

Senast ändrad:
Är sexton så festa är inte så stor möjlighet om jag inte åker söderut, men med åre är det ju bara ta natttåget på fredag och sen natttåg hem på söndag så blir det iallafall två hela skiddagar, finns det liknande alternativ till något av ställena som du nämnde så skulle det kunna bli verklighet.

Nattåget är ju ett bra alternativ.
Skall du till Kvitfjell eller Hafjell måste du nog ta dig till Oslo om det inte går några bussresor från Stockholm till Trysil, det är mindre än tio mil längre dit än till Sälen, men skidåkningen är många gånger bättre.

Lycka till :)
Snackade i liften med en Stockholmare i fjol en dag jag var i Trysil, hans första tur dit efter många Åreturer, och det var tummen upp. Trysil hade dryga två meter snö säsongen dom gick.
Du kan åka svarta pister i Högegga tills du inte orkar mer.
Köra skogsåkning
Carva loss i Turistcentret eller friåka på fjället. Dryga 600 m fallhöjd. Norges största skidanläggning
Dvs perfekt för att utforska vad TST och du klarar av
Och om du nu kommer dit, ta med varma kläder, det är oftast jäkligt kallt och blåsigt uppe på kalfjället

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp