Köpa nya allmountainskidor (Rossignol S3) + bindningar?

Hej!

Jag hade tänkt skaffa ett par all mountainskidor, har tidigare bara kört i pisten mer eller mindre. Tanken är att köpa ett par Rossignol S3, men jag undrar vilka bindningar man ska ha till dessa och hur långa skidor man bör ha?

Är man, 185 lång och väger ca 90 kilo. Blir 186 bra längd på skidorna?

Är inte så haj på utrustningsbiten, så mottager all hjälp och åsikter med glädje.

Mvh

Ahlback sa:
Tänker du gå upp för berg med stighudar eller ej?
Nej, det är nog inte aktuellt. Ärligt talat vet jag inte vad stighudar är. :P

Kommer nog mestadels åka i skog och på kalfjäll via liften, men inte omöjligt att jag tar mig upp på någon närbelägen topp även om jag inte kommer åka så som standard.

Untouchable sa:
Jag körde förra säsongen på Ross S7(en bredare modell av S3) i längden 188 och tyckte den verkade lite "fladdrig" när man brände på i hårdare före. Jag väger 75 och är 185 lång så jag kan tänka mig att S3an kommer kännas ännu "fladdrigare"/instabil för dig. Satsa istället på en skida 190+cm och/eller en som är hårdare. detta beror helt i för sig hur du åker.

Angående bindning så skulle jag rekommendera Salomon STH 14 men även här beror det på hur hårt du kör och hur pass köttig bindning du vill ha.

A0S sa:
Untouchable sa:
Jag körde förra säsongen på Ross S7(en bredare modell av S3) i längden 188 och tyckte den verkade lite "fladdrig" när man brände på i hårdare före. Jag väger 75 och är 185 lång så jag kan tänka mig att S3an kommer kännas ännu "fladdrigare"/instabil för dig. Satsa istället på en skida 190+cm och/eller en som är hårdare. detta beror helt i för sig hur du åker.

Angående bindning så skulle jag rekommendera Salomon STH 14 men även här beror det på hur hårt du kör och hur pass köttig bindning du vill ha.
Jag är som sagt rätt ny på det där med att köra offpist. I min umgängeskrets är jag nog den bäste åkaren och den som kör hårdast, men i jämförelse med de flesta av er som hänger här har jag nog inte mycket att komma med. Teståkte S3an lite snabbt i slutet av förra säsongen och gillade skidan i sig, misstänker att jag inte behöver lika breda skidor som många av er lite mer extrema åkare?

Har fått bindningen Marker Griffon nämnd för mig, vad skiljer den från ex STH 14?

Om du gillade skidan så kör på den, då har jag inget att säga emot om :)

Untouchable sa:
Har fått bindningen Marker Griffon nämnd för mig, vad skiljer den från ex STH 14?
Bindningsmässigt skulle jag säga att det är mer en smakfråga. Alla gillar vi olika.

Griffon går DIN-skalan till 13 och på STH 14 till 14. Kvalitetsmässigt så säger alla olika men jag upplever det som att griffon har lite "skörare" plast. Jag har båda bindningarna på olika skidor och skulle säga att jag upplevt mer slitage på mina griffon än sth. Men vad vet jag?

Summa summarum ta den du får till bäst pris av dem eller du tycker är snyggast. Om du har lite extra kulor i plånboken finns det dyrare och mer kvalitativa bindningar men de här två brukar räcka för en normal åkare.

Jo, STH ska vara bättre än Griffon sägs det. Men om du inte är erfaren spelar det ingen roll. ;)

Ahlback sa:
Men om du inte är erfaren spelar det ingen roll. ;)
Inte för att vara någon moralkärring eller nåt (märker att jag börjar bli trött) MEN om man åker park så skulle jag säga att STH är bättre. I offpisten slår jag däremot för Griffon, det är mycket enklare att få ner pjäxan i den när man har ett ton snö under. Som sagt en smaksak...

Min farsa som bla har varit skidlärare och säsongat i alperna under flera år tycker att Marker Griffon är en utmärkt bindning så länge man inte planerar att droppa 5m+ klippor... just sayin

Senast ändrad:
Tack för svaren! Jag åker inte park, utan dessa skidor kommer bara användas utanför pisten. Är det vettigt att satsa på Marker Griffon då? Tänkte beställa på Sport-Conrad.com, finns det några andra ställen man bör kolla in?

Din lokala skidbutik?

Annars är SC nog bäst när det gäller pris och leveranstid(inom e-handel utanför Svea rike). Griffon funkar utmärkt om du inte tänkt att ha DIN-skalan högre än 13, vad har du på dina nuvarande skidor?

Min lokala skidbutik är inte så mycket att hurra för. Jag antar dessutom att de ligger högre i pris än SportConrad (pris är rätt viktigt för mig då jag är student). Jag har ingen aning om vad mina nuvarande skidor har, de är dessutom i stugan så jag kan inte kolla upp det. Bör man ha ett högre värde om man kör i lössnö?

Haha, jag misstänker att jag inte kommer ge mig ut på några såna aktiviteter, men jag ska ha det i bakhuvudet :)

Edit: Räknade lite (eller den här: http://www.dinsetting.com/ gjorde det åt mig) och enligt den ligger jag på 8,5. Borde vara lugnt då?

Senast ändrad:
Ja, personligen vill jag inte att bindningarna tjuvlöser när jag åker lössnö (för att det brukar bli ett helvete när man försöker hitta dem) och drar därför åt 1 eller 2 steg högre. Men om man är rädd om knäna eller kör lite försiktigare behöver man inte göra det. Vissa säger att belastningen på bindningen blir större när man åker offpist (slag etc) något jag inte vet så mycket om. Sen så skiljer sig bindningarnas DIN-skala mellan fabrikaten oxå, något som berörs i en mängd andra trådar här på FR angående fjädrarna inuti etc etc. Jag upplever personligen Griffon fjädern lite "mjukare" än STH'ns dvs att jag kör med högre DIN på den.

Kan redogöra hur jag själv har mina DIN-inställningar:

Offpistskida Griffon= DIN 13
Jibbskida STH14= DIN 11
Pistskida Head= DIN 9
Offpistskida2 Atomic Tracker16= DIN 12

Om du inte upplever att dina nuvarande bindningar tjuvlöser skulle jag inte oroa mig över att köpa Griffon då den kommer hålla. Men om du vill utvecklas och kanske får för dig att börja köra hårdare så kan du vara på den säkra sidan och köpa en kraftigare bindning med högre DIN eller så sparar du några hundringar.

Okey såg att mitt tidigare inlägg var lite flummigt så nu ska jag vara glasklar.

Köp Griffon! eftersom det handlade om priset

Åk till en backe och ta med en skruvmejsel(annars så brukar det finnas en att låna vid liften oxå)

Börja med att ställa in DIN-skalan på 8

Åk på skidan och om bindningen tjuvlöser ställer du in den på 9

Åk på skidan igen och om bindningen tjuvlöser ställer du in den på 10 osv osv...

Om du kommer enda upp till 13 (högst otroligt) och den fortfarande tjuvlöser, sälj skiten och köp nytt. Skidan kommer fortfarande att vara relativt fräsch om du vårdar den varsamt och du kommer få en hygglig peng för den på Freerides Köp och sälj-marknad.

Tusen tack för hjälpen! Priset på bindningarna skiljer iofs bara 30 euro på SC, får väl se hur frikostig jag känner mig när jag lägger beställningen. :D

Tillbaka
Topp