Köpa nya skidor, men vad ska man ha?

TobbeH

Ny medlem
Är lite inne på att köpa nya skidor inom dom närmaste veckorna, men jag har inte en aning om vad man igentligen skall ha:)
Åker idag völkl supersport 3, ruggit sköna i pisten men hamnar man utanför är dom inte mycket att hurra för. Så nu är jag alltså ute efter ett kompliment till dessa som funkar i lite offpist, gör dom sen inte bort sig i pisten är detta ett stort plus. Har titta endel på Head Monster 77, vad tror panelen? vad finns för några andra altenativ och kolla på?

Är drygt 175cm/65kg.

mvh tobias

Rossignol Scratch BC! Kan verka breda men känns verkligen inte så breda när man har dom på fötterna. Lätta är dom också. Köp 176orna :)

Det krävs lite mer info från din sida:
Åkstil/åknivå
Föredrar du hårda eller mjuka skidor
Åkt på några bredare skidor innan?

Sen bör du satsa mycket bredare än 77 i midjan, om dom ska fungera bra utanför pisten skulle jag rekommendera åtminstone 90+. Längden på skidan handlar mycket om åkstil/nivå och personlig preferens.
Själv föredrar jag 190+ på skidor som ska användas utanför pisten.

Nu skall vi se.
Åkstil: Lite halv aggresivt tror jag, beror lite på skidorna. Är små förtjust i något styvareskidor.
Åknivå: I lössnö finns ganska mycket att hämta i pisten anser jag dock nivån vara någorlunda avancerad.

Får ta och bläddra lite till i skiddatabasen..

Senast ändrad:
Hej
Jag tycker att du ska köpa lagg i 85-90 mm kategorin. Det är skidor som är designade för hela berget.
De flesta hamnar väl i "All mountain" kategorin, och är oftast stabila i parken med ett skönt kantgrepp i pisten, men framför allt, mycket bra utanför.

Med 90mm i midja klarar du djup nysnö utan att sjunka. Du ska verkligen tänka på att välja rätt längd.
Jag provade ett par Foil 175 (eller vad dom är) förra säsongen i Aspen, kom ut i djupare snö och var med om en nära döden upplevelse :)
En längre skida är roligare i djup nysnö och mer balanserad i pisten.

Den effektiva kantlängden (Den del av stålkanten man Verkligen använder i en sväng) blir mycket kortare när man har skidor med twintip.
De flesta Freerideskidorna har twintip och därför bör man välja en längre skida.

Du måste själv välja om du vill ha en hård eller mjuk skida. En hårdare skida är att rek. om du är en avancerad åkare. Stabilare i högre farter och "fladdrar" inte lika mkt. En mjuk skida är kul men jag har aldrig gillat mjuka skidor. mjuka skidor är mer förlåtande... :)

Jag rek. High Societys FR 179 cm (http://www.masoski.se) eller Volkl Karma & kanske Mantra (http://www.volkl.se).
Alla skidorna med en Look eller Rossignol dildo-bindning.

God fort...

Head MOJO 90 eller Völkl Karma eller möjligtvis Mantran om du vill ha lite extra bredd.

Tror dessa skidor passa perfekt som pist/offpist-kombinationslagg.

//Hellberg

EDIT: "Alla skidorna med en Look eller Rossignol dildo-bindning." Är väl ändå look som gör ross dildobindningar, typ scratch 140? :P

Senast ändrad:
Tack för era åsikter, ska kolla lite närmare på karma och High societys Fr.

Fick förövrigt syn på ett par volkl gotama till ett väldans bra pris nyss, men dom kanske är lite väl extrema?

Priset på Gotama:n är för lokande, ska man sattsa på 176cm versionen, 1cm längre än mig.. Eller ska man gå på 183cm?

Jag tror på att du ska testa själv, minst 1h/skida - hur du tycker osv, med viss hjälp - Gå inte bara på tester som gjorts av experter osv. Försök bilda dig en egen uppfattning.
Tänker inte rekommendera nån skida som många övriga har gjort utan ut o testa! :)

MnO:s tråd är givande kolla in den: https://www.freeride.se/forum/thread.php?t=34356
Du har även en guide som ger "rätt" längd på skidorna: https://www.freeride.se/content/92/

/David

hilmersson sa:
Priset på Gotama:n är för lokande, ska man sattsa på 176cm versionen, 1cm längre än mig.. Eller ska man gå på 183cm?
183!
Gotaman är ett utmärkt val, är det årets så är dom dessutom uppstyvade sen tidigare modeller.

Tillbaka
Topp