Köpa nytt är kul!!

clandestine

Ny medlem
Köpa nytt är kul!!
Tänkte skaffa ett par nya fräscha lagg; efter att ha kört på ett par gamla sladdriga åttitals Elan och sedan bara hyrt skidor är det dax att skaffa egna till slut. Utbudet är stort och nästan oöverskådligt och välsmorda försäljare vill pracka på mej det ena och det andra. Men har ni användare några förslag på vad jag ska lägga slantarna på?

Jag kör mycket pist, en del off-pist och har börjat hoppa litegrann när ingen ser på. Det ska vara bra grepp på is, för mina gamla var helt värdelösa på is = jag har fortfarande skräck för isiga backar. De ska ha bra stabilitet i höga farter, för jag tycker om när det går undan, och blir sällan frånåkt i pisten. Lättsvängda ska de gärna vara eftersom jag inte är så stor, fast de flesta är väl ganska lättsvängda numera...

Jag väger typ 57-58 kg och är 163 cm.

En skida som jag har hört mycket positivt om (men aldrig hyrt, av nån andledning...) är ju Salomon X-scream series eller vad de nu heter - jag tror de är flera modeller... Är de nåt för mej tro?

Köpa nytt är kul!!
tjena! nu vet inte jag hur mycket pengar du är beredd att lägga på ett par lagg. men eftersom du nämner salomons x-series så har är du ju beredd att lägga en del.
själv har jag köpt ett par völkl t50 supersport. riktigt bra pist skida som är ganska hård, men om du tycker om fart så kommer du inte bli besviken. ok, jag har inte åkt på dom än, men alla jag snackat med (både kompisar och fackfolk) tycker att det är en kalasskida.
ett annat alternativ är head monster. bredare skida som är mer allround än t50:n. passar bättre i offpisten.
ytterligare ett alternativ är salomons pocket rocket. bred offpistskida som även är en bra att hoppa med. den är av den mjukare sorten, så höga farter i pisten är väl isf skidans svaghet tycker jag.

tips är ju att läsa under "utrustning", men det som folk skriver är ju personligt tyckande och det bästa är väl att bilda sig en egen uppfattning. men det är ju lite vägledande iaf.

lycka till med skidköpet och ha en underbar vinter.

Köpa nytt är kul!!
X-Screamen är en mjuk skida som funkar ok överallt utan att vara bra på något... Den har inget tydligt isgrepp, men det är som vanligt, kantar man ordentligt och håller tungan rätt i mun så kasar dom inte så farligt ;-)

Jag kör bla på ett par X-scream series och tycker att dom funkar bra som allround plankor. (allt från pist till topptur). MEN, och det är med stora bokstäver, åker du mycket pist så ska du nog titta på en mer utpträglad pistskida... Eller varför inte en sk "skierscross"-skida... Provade Salomons "vaddomnuhette" förra året och tyckte dom var trevliga. En pistskida som jag gillade var annars Rossignol Viper och Atomics racingskidor... Dom är det isbett i så det heter duga, men dom är inte jätteskojiga utanför pisten.

Min personliga favorit, som jag tänkte skaffa i vinter om det finns pengar, är Stöckli Stormrider. Liksom X-Screamen lite tung att hoppa med, men en ruskigt trevlig allround skida, som dessutom har rätt bra isgrepp... En Svensk off-piste skida, fast från Schweiz... Dock lite dyra...

Tips är att titta på beggade, då behöver du inte stå och grina när du drar av hela belaget på nån sten ;-)

Lycka till...

Köpa nytt är kul!!
Jag håller med Putte köp Stöckli stormrider om du har råd, det är en riktigt bra allroundskida enligt mitt tycke.

Tillbaka
Topp