Köpa Rossignol One eller satsa på annan bräda?

Estremo

Medlem
Jag står inför att köpa ny bräda och har snöat in mig på Rossignol One. Det är en all mountain-bräda med camber mellan bindningarna och rocker från bindningarna ut till nos/tail. Ett bra koncept?

Den har dessutom magne traction vilket verkar vara guld värt på lite isigare underlag och inte föra med sig några större nackdelar.

Jag har inte jättemycket åkerfarenhet men klassar mig som en strax under medelbra åkare som gärna vill ha något att kunna utvecklas på. Åker pist och puder ungefär lika mycket (även om puder är roligast) och försöker ibland mig på något mindre hopp.

Finns det några andra brädor som vore bättre för mig och som jag bör spana in innan ett köp? Bör jag satsa på något annat än en all mountain-bräda för min åkstil?

Funderar även på längden. Har en kort bräda nu och vill inte ta ett allt för stort steg upp, fungerar en 159 cm till mina 173 cm och 85 kg? Rossignol själva säger 65-90 kg på både 159 och 163 cm, så har jag ut några direkta fördelar av att välja en 163 istället?

Senast ändrad:
Kolla på LibTech T.rice pro, Smokin KT-22, Gnu Riders Choise, Never Summer Heritage.
Tror alla dom hade varit trevliga.
163:an borde ge dig lite mer flyt i pudret men tror den kan kännas lite väl lång med tanke på din egen längd. Jag är 193 och kör på en 168 som friåkningsbräda.
/Kristofer

krilleee sa:
Kolla på LibTech T.rice pro, Smokin KT-22, Gnu Riders Choise, Never Summer Heritage.
Tror alla dom hade varit trevliga.
163:an borde ge dig lite mer flyt i pudret men tror den kan kännas lite väl lång med tanke på din egen längd. Jag är 193 och kör på en 168 som friåkningsbräda.
/Kristofer
Har kollat in dessa och det verkar som att samtliga är riktigt bra brädor med egenskaper som är väldigt lika Rossignolen. Speciellt Lib-Techen och Gnun verkade intressant. Den sistnämnda är dock aningen mer inriktad på park som jag förstod det?

Samtliga brädor är dock ganska mycket dyrare än Rossin som går att få för en bit över 3000:- och har iaf på pappret samma egenskaper och specs som de andra. Ger de andra en hel del mervärde eller är det kanske så att Rossin helt enkelt är väldigt prisvärd?

iomed att lib tech är ett väldigt pålitligt kvalitetsmärke skulle jag personligen disha ut ett par tusen till för en ordentlig bräda (nämligen genom o köpa en lib tech skate banana/trs/rice pro). Speciellt om du är 18+ och i stort sätt har slutat växa.

Ja nu är ju inte Rossignol ett direkt okänt märke även om de är ganska nya på snowboardmarknaden. Den har dessutom fått väldigt goda omdömen (därav att jag fått upp ögonen för den) så att säga att det inte är en ordentlig bräda tror jag är helt fel.

Skata Banana finns också med i tankarna och verkar ju vara en oerhört omtyckt och hyllad bräda, men är den verkligen lika bra i pist och puder som de andra?

Rossignolbrädan är väldigt prisvärd och funkar säkerligen lika bra som de dyrare alternativen.

Estremo sa:
Ja nu är ju inte Rossignol ett direkt okänt märke även om de är ganska nya på snowboardmarknaden. Den har dessutom fått väldigt goda omdömen (därav att jag fått upp ögonen för den) så att säga att det inte är en ordentlig bräda tror jag är helt fel.

Skata Banana finns också med i tankarna och verkar ju vara en oerhört omtyckt och hyllad bräda, men är den verkligen lika bra i pist och puder som de andra?
skate banana har bra flyt i puder. även viktigare har den magne traction vilket är bra när det gäller isigt underlag ...

Doughboy sa:
Rossignolbrädan är väldigt prisvärd och funkar säkerligen lika bra som de dyrare alternativen.
Det är det intrycket jag också har fått. Skönt att du som verkar ha bra koll bekräftar det. Jag lägger gärna till lite pengar om det ger mig en bättre bräda och tänker inte vara dumsnål, men jag värdesätter most bang for the buck.

KungMartin sa:
Estremo sa:

skate banana har bra flyt i puder. även viktigare har den magne traction vilket är bra när det gäller isigt underlag ...
Jag tror samtliga omnämnda brädor i tråden förutom Never Summer Heritage har magne traction.

jag säger absolut inte att rossignol är en dålig bräda. doughboy verkar ju rekommendera den.

kör hårt!

Jag tittade också på Rossingol One när jag skulle köpa ny bräda inför säsongen men hittade en T.Rice på ebay från förra året som jag fick för ungefär samma pris. Så det blev en sådan istället.

Tror du kommer bli nöjd med den!

rossignol har byggt brädor i ca 20 år dom bygger bra brädor, One har sintrerat belag och både kevlar och carbonfiber i sig ganska techigt tycker jag, har själv inte prövat magnatraction men det verkar upskattat?

159an kan du ha roligare i parken med men utan att förlora speciellt mycket friåknings egenskaper.

SNÖ!!

hehehehe, menade att säga ngnting om att rossi och lib använder sig av samma tech då dom har samma ägare eller ngt liknande, men iomed att jag inte kan fakta checka migsjälv ordentligt nu så fick det utelämnas, Tyckte bara det var synd om han valde vilken väg han skulle gå utifrån att något märke var mindre seriöst eller höll sämre standard än det andra då det är mer eller mindre samma grejjer med annan logga och product image på lixom, oh well :P

aaah, det var det trots att det var 02.00 på natten... annars kunde det varit:

"
Förnamn
* Det finns 7264 kvinnor som har förnamnet Edit. Av dessa har 3379 namnet Edit som tilltalsnamn.
* Det finns 3 män som har förnamnet Edit. Av dessa har 3 namnet Edit som tilltalsnamn.
"

:D

hahaha, word! fan va kul, köra en hijack på tråden kanske,

Den här tråden handlar nu om vilka kakor som är godast:

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp