köpa saker hemma/borta...

• Trådstartare Trådstartare MrLayer
  • Start datum Start datum
M

MrLayer

Guest
Nu har jag sökt en hel del på forumet och alla verkar vara rådande överens om att utbudet är större på platsen där man gör sin säsong, i mitt fall St Anton. Men! Hur är det egentligen med priserna. Det är nämligen så att jag är ganska säker på vad jag vill ha i skid, pjäx, bindnings, ryggsäcks och skidfodralsväg, därför spelar utbudet mindre roll. Om jag köper sakerna över internet här hemma, är det då egentligen billigare att köpa i affär där nere? Eller är det marginellt... Sen är det ju iof bra att kunna reklamera saker samtidigt som man är där om det skulle hända något, och då är det ju gött att ha köpt sakerna där nere.

Många skriver här i forumet "köp där nere, det e grymt! det finns stort utbud bla bla bla". men hör inte mycket mer om Varför man ska köpa där nere. Och vad det är man ska köpa där nere, snackar vi om alla sorters skidprylar, eller bara en del. Är det olika med saker som skidor, pjäxor och ryggsäckar eller är allt bättre att köpa där nere?

Det är som sagt skidor, bindningar, ryggsäck, skidfodral, pjäxor men även ryggskydd och lavinutrustning (sond, spade sändare) som jag ska köpa. Det vill säga i princip helt ny utrustning. Är det något jag borde köpa här/där? Jag har t.ex. hört att skidor + bindningar ofta monteras fel, är det bättre att låta udéns sport göra detta än att några nissar i insbruck som jag inte vet nått om gör det?

lev väl!
Niclas

Du har rätt, köp där nere.
Det är bäst.

1. Du får testa alla grejorna.
2. Du får bummarrabatt.
3. Dom kan grejorna 7 gånger bättre än här hemma.
4. Det är billigare.
5. Dom monterar inte bindningen fel. Du kan stå brevid och säga hur du vill ha det.
6. Du kan köpa till en skitbra försäkring som täcker allt, för endast 30€.
7. När du väl är där nere så kanske du hittar nåt som passar dig bättre än det du har trott.
8. Grym service, personligt och jävligt trevligt.

Och iom att du ska till anton..
Skippa Jennewein och köp på Alber Sport. Överlägset bättre.

Bra sammanfattning av Lemmel. Köper du dina grejor där nere så vet du att butiken finns där och hjälper dig ofta hela säsongen. Allt handlar inte om garantifrågor....service av grejor är rätt viktigt också. När jag bodde i St.moritz så var det typ 3 personer som hade en helt ny strukturslipning på skidorna vilket krävde att de måste göra massa omställningar på maskiner osv, de ville ha över 500 spänn för denna struktur i vanliga fall. Vi hade ett tjänsteutbyte....kaffe+ vanlig slipning -bummarrabatten var priset istället. Har man kontakten med en butik så har de intresset att lösa "dina specifika problem".

Fast det bör dock inflikas att sport-conrad har överlägset billigast, oavsett bummarrabbat.

Senast ändrad:
Och om vi ska gnälla om sport-conrad så bör väll tilläggas att han är tysk, gnällig och endast finns på internet.

Jag betalar gärna 20 € i Anton och får personlig service och hjälp med allt.

LemmeL: Att de kan grejerna bättre spelar ingen roll eftersom jag redan vet vad jag ska köpa. Att testa gäller ju samma sak. Blir det verkligen billigare med bummarrabatt där nere än vad det kostar på nätet, typ sportconrad? Ett lavinkit på sportconrad går på ca 3500, du säger alltså att samma saker där ner skulle vara billigare? Försäkring har jag redan, så att skaffa en dubbel är enligt mig inte så nödvändigt.

Det positiva skulle väl i såfall vara det med att det blir lättare att reklamera om nått pajjar när man är där nere och att servicen på saker i stort är klart bättre. Men jag vill ändå ha nått lite mer konkret exempel på prisskillnader. Vill ju inte punga ut med 1000 kr mer för lavingrejer där nere än via sportconrad... Någon som köpt där nere som vet hur mycket saker kostar, och inte bara "det e billigare, tror jag, eller ja, nästan, kanske...". :) Och som lommasurfarn är inne på, är allt billigare där nere? eller gäller det bara en del saker, i sånna fall vad?

/N

MrLayer sa:
LemmeL: Att de kan grejerna bättre spelar ingen roll eftersom jag redan vet vad jag ska köpa. Att testa gäller ju samma sak. Blir det verkligen billigare med bummarrabatt där nere än vad det kostar på nätet, typ sportconrad? Ett lavinkit på sportconrad går på ca 3500, du säger alltså att samma saker där ner skulle vara billigare? Försäkring har jag redan, så att skaffa en dubbel är enligt mig inte så nödvändigt.

Det positiva skulle väl i såfall vara det med att det blir lättare att reklamera om nått pajjar när man är där nere och att servicen på saker i stort är klart bättre. Men jag vill ändå ha nått lite mer konkret exempel på prisskillnader. Vill ju inte punga ut med 1000 kr mer för lavingrejer där nere än via sportconrad... Någon som köpt där nere som vet hur mycket saker kostar, och inte bara "det e billigare, tror jag, eller ja, nästan, kanske...". :) Och som lommasurfarn är inne på, är allt billigare där nere? eller gäller det bara en del saker, i sånna fall vad?

/N
Ja. Allt är billigare där nere. Svårt att säga hur mkt då du inte säger vad du ska ha för skidor och andra prylar.
Ju mer du handlar destå billigare blir det för dig.. lite som en kvantitét-rabatt.
http://www.sport-alber.com/en/willkommen.php
Där kan du kolla lite vad som gäller för Anton iaf.
Jag köpte allt mitt där nere, men jag fick sånna sjuka rabatter så jag vet inte vad styckpriset var för varje sak till slut.

Varenda grej är billigare där nere, jämfört med butikspriser här hemma.
Iom att du kommer vara där nere en hel säsong så kommer du vilja ha bra service. Du vill ha gratis slipning och vallning. Du vill kunna komma och säga att hjälmen blev en storlek förstor när du fick håret avklippt när du var full av dina polare, så nu måste du ha lite pads som förminskar hjälmen.

Tex, köper du pjäxor så kanske du kommer att testa Salomons 1080, för att dom har du hört är jättefina och faktiskt haft foten i en gång. Och det känneds ok. Du kommer ner och köper dom, och åker i 10 sek, sen känner du att dom inte passar. Du vill byta, men sport-conrad säger "nein, du bist eine dumbkopf" och kissar på dig.
Det gör inte killarna där nere, dom ser till att du får rätt skit på en gång och du slipper bli kissad på.

Försäkringen du har är säkert söt och fin på alla vis, men vad täcker den och vad går självrisken på? Säkert en 1500 och du kommer få apsvårt att skicka papper fram och tillbaka och krånglar nåt så får du mer kiss på dig.
Försäkringen jag talar om kostar dig 27,90 € och gör att du kan göra allt som bara går att göra med ett par skidor och annan utrustning och du får allt tillbaka, på en gång, ingen självrisk och gäller hur länge som helst. Värdeminskningen är försumbar. Du hämtar ut nya grejor samma dag. Klart!

Summa sumarum: köp det där nere och du slipper kiss.

hahaha det var ett bra inlägg må jag säga! =)

Jag ska väl helt enkelt ta och köpa allt där nere då! De skidor jag pratar om är ett par Gotama 06/07 190 cm, med 916 bindningar, lavinutrustning blir antingen barryvox, tracker eller pieps med nån sond och alu spade, ryggskydd testar jag och köper därefter, pjäxor funderar jag på x-wave 10, är lite osäker om deras flex räcker för mig bara och då vore det ju precis som du säger bra att testa där och köpa sen. Ryggsäck blir DaKine tactic och skidfodral blir nog DaKine fall line double. Annars tror jag att jag har allt i övrigt, men allt detta borde jag väl kunna få rätt bra rabatt där nere då...

Är nu endast En sak kvar som oroar mig Om jag skulle köpa allt där nere. Tänk om jag kommer ner och saker inte finns/ är slut i min storlek. En del saker finns ju överallt, men man vill ju inte behöva vänta i 3 veckor på att de ska få in skiten i butik igen. Men den risken får man väl ta, som sagt verkar det ju som att utbudet är stort där nere, så att just mina saker inte skulle finnas låter väl ganska osannolikt...

Men tackar ska ni ha för hjälpen, detta ska nog gå bra till slut! =)

/N

Men det ska väll inte vara några problem att beställa från conrad när man är där nere ifall det skulle visa sig att dom är billigare trots allt?

Okej, det låter ju som lemmel har koll på st.anton. övertygade mig.

Men Chamonix? Om man står och väger köpa hemma/Cham, vad tror ni då?

Billigare?

Jag kommer dessutom ner nu i veckorna, köper ju då förra säsongens grejjer till vrakrpiser (eller). Tror ni man kan få bummarrabatt och säsongsförsäkring ändå? Eller är de inte lika schyssta som i anton?

Rydellen sa:
Bra kiss liknelse....Skrev du flugornas herre?
Nej, det gjorde William Golding.. Den har filmatiserats två gånger och är ganska obligatorisk i skolan.

Varför? För att den visar att folk kissar på dig när dom får chansen.

Jag upplever butikerna som sämre i chamonix, om man jämför med st anton. Högre priser på skidor och bummarrabatt, skulle inte tro det. Inte riktigt samma ockerpriser som i sverige, men nångonstans mitt emellan (detta är vad jag har upplevt). Dock jäkligt bra och billig service på Snell sport (10E för montering av bindning, typ 6-10E för service av skidor).

När säljer butikerna (i Anton) ut förra årets prylar? Finns det en rimlig chans att man kan göra ett klipp när man kommer ner i början av december?

Dom säljer dom i sen dec, och sen så länge dom finns kvar. Klippen brukar bestå av halva priset från föregående år.

Du kommer att kunna göra ett klipp.

Mailade ner till Alber sport och fick svar riktigt snabbt, lät som om de hade allt förutom de DaKine grejer jag vill ha, men dom sakerna kunde de lätt införskaffa sa han!
Du som verkar ha bra koll LemmeL, antar att dom fixar inlägg till pjäxor där också!? Och hur är det med att kunna testa pjäxor? jag har två olika pjäxor som jag vill testa först (i backen alltså!), hyr man som vanligt då, eller kan man "låna" om man efteråt ändå köper nån av dom?

MrLayer.
Dom är grymma på pjux där. Inga problem att skaffa rätt saker till dig. Dom har sulgjutning, och formgjutning av hela skon om du vill ha det. Det brukar dessutom att gå bra att kombinera ett skal med inneskor av stroltz om du vill ha en ferrari i volvoskal. Så att säga.

Du kommer att bli väl omhändertagen där nere.
Hyr du något så drar dom av det på köpekostnaden senare. Dvs, testa 10 skidor i 3 dagar styck, köper du ett par av skidorna drar dom av hyran för en månads hyrning. Väldigt bra.

Har för mig att S´No Control brukar ha en massa saker av dakaine, det är en butik i samma kjedja som Alber, fast för snowboards ist. Dom samarbetar så det är inga problem att hitta saker du vill ha. Och annars beställer dom det åt dig.

Det här låter ju strålande!

Att kombinera olika märken till pjäxan är inget jag har i åtanke, men som sagt, sulgjutning hade jag ju tänkt mig. Ja, han sa ju att det inte skulle vara några problem, så min oro över allt som har med nya prylar att göra börjar nu försvinna!

Tackar så mycket för hjälpen LemmeL, du kunde allt dina grejer!

/N

Lugnt.
Jag lovar dig dock att Max kommer att lura på dig helt andra grejer än vad du kom ner med i åtanke att köpa. Det är dom jättebra på.

Iaf. Ha det skitkul och akta dig för flaklaviner, samt skyltar det står "sperrgebeit" på. Båda är dumma, fast på olika sätt.

haha, ja laviner ska jag akta mig för. De där skyltarna ska jag nog undersöka lite närmre dock ;)

MrLayer sa:
haha, ja laviner ska jag akta mig för. De där skyltarna ska jag nog undersöka lite närmre dock ;)
Nä, då är det bättre med laviner. Dom är iaf gratis. Att åka innanför sperrgebeit kostar dig liftkortet (har du anställning inom liftsystemet så blir du avskedad oxå) och upp till 5000€ i böter.

Det finns bättre offpist utanför dom områdena. Oftast är sånna områden avspärrade för att man inte ska förstöra återväxten bland träd, mossar, djurliv och sånt, eller för att det kan vara farligt för dom som åker under dig, typ en transportsträcka eller nåt sånt.

Dessutom, dom som åker där brukar bli blängda på rätt rejält av andra bummare, då lagbrytarna gör att alla andra får dåligt rykte.

Its a biiiig nono.

Haha, nej då, det var inte så att jag var seriös... Du kan vara lugn!

Såg ett par danskar åka under oss i liften i våras när jag var nere, applåderna från alla i liften när ett par liftvakter tog dem var bland det roligaste på hela resan!! ;)

Tillbaka
Topp