Köpa Schlittel, var billigt?

Iller

Aktiv medlem
Vi åker till Andermatt snart och kommer att behöva en Schlittel. Jag vet att det finns att köpa i byn men misstänker att det är onödigt dyrt att köpa där eftersom det är en turistgrej. Är det någon som har koll på vad det kan kosta att köpa en i en "icke-skidort" i Schweiz, t.ex. Luzern eller Zürich?

(För er som inte vet så är en Schlittel en slags liten 1-2 persons-släde i trä med metallmedar, populärt i alperna. Vad jag minns så kostar de runt 2000.)

Tips om ev nätbutik mottages också tacksamt.

Tror ärligt talat inte att det är särskilt mycket dyrare i Andermatt. Däremot kan du kanske hitta billigt skräp utanför bergen som du inte skulle hitta på något mer nogräknad alport.

Schlitteln (schweizertyska) eller schlitten fahren (högtyska) är inte en turistgrej utan tillhör kulturarvet i alperna.

Slädar (Schlitten, inte Schlittel) finns det i prisklassen 80CHF och uppåt beroende på utförande, klass och typ. Kolla tex på www.schlitten.ch.

Mitt tips är att hyra en släde när ni väl behöver eller att försöka köpa en begagnad hos en uthyrare på plats i Andermatt; släduthyrare hittar man överallt. Om det inte går finns det att köpa nya i varenda sportaffär i bergen. Då kan ni också få hjälp att välja den typ ni själva vill ha.

MVH
Daniel

Tillbaka
Topp