Hej! Hakar på den här tråden pga också på jakt efter nya skidbyxor med bibs som det kallas nuförtiden. De senaste 15 åren har jag kört i samma höga Tierra-braxor (fantastisk kvalité) men nu håller de på att falla i småbitar, resåren i hängslena har torkat sen år tillbaks och membranet läcker som ett såll.
Har letat sedan i våras utan att ha lyckats hitta ett par som har lika bra funktionalitet. Mitt stora problem med moderna skidbyxor är att man, om de är höga, prioriterat maximal förmåga att hålla puder ute, genom att göra bibsen supertajta, gentemot bra ventilation uppåt, det som också var en stor anledning att jag köpte höga byxor från början. Kondensen i moderna byxor har helt enkelt ingenstans att ta vägen om man inte öppnar dem.
Dessutom undrar jag hur många som ens kan röra sig bra i vissa modeller? Jag är 173, väger 72, och har en bred bringa. Skulle vilja säga att jag inte är överviktig alls, utan snarare vältränad. Ändå kan jag ex inte ha storlek M i Peak Performance Vertical Pro (sitter som en korsett över bröstet), eller Norröna Gore tex pro plus pants (för tajta i midjan). Vad gör de som är överviktiga eller har en gubbmage? Att gå upp till Large och få alldeles för långa byxor som korvar sig är ett uselt alternativ. Mina gamla Tierra i medium är pösiga i jmf.
Samma sak fast värre med Haglöfs Vassi GTX pro pants, fånigt tajta över bröstet och dessutom också över rumpan, vilket ger dålig rörelsefrihet.
För mig återstår att pröva Norröna Tamok, Tierra roc blanc och Patagonia powslayer. Kanske även Elevenate Bec de Rosses (men lite okänt varumärke för mig). I desperation prövade jag även Klättermusen Freke 2.0 men de är alldeles för tajt skruna i rumpa och ben för att det ska fungera bra att åka lagg i dem.