Ett annorlunda grepp i jakten på lämpliga snowboardboots.

Seppuccu

Aktiv medlem
Bootsen är viktiga och det tar tid att prova boots ordentligt (ja, jag vet hur man ska göra). Tyvärr har jag lite komplikationer med mina fötter (ganska höga fotvalv, kollapsad trampdyna i vänster fot) och kommer behöva vara extra noggrann med mitt nästa val...men jag har fan inte tid att prova alla märken och modeller som finns. :)

Jag tänkte angripa sökandet efter lämpliga boots på ett annorlunda sätt och behöver er hjälp. Det verkar som att varje märke (Burton, Ride, Nike etc) har en specifik innerform på sina boots. Ja, de är i många fall formbara men grundformen är densamma och skiljer sig ganska mycket från märke till märke.

Kan jag kanske utgå ifrån vilka "vanliga" skor som passar min fot och så kan ni som gillar likadana skor hojta till med förslag om vilka boots jag ska kolla efter? Rent allmänt funkar skor från Receptor (Ecco), Nike och Salomon bra för mig. En av de bästa skorna för mig är dock Adidas adiRacer som sitter som gjutna på min fot.

Mina erfarenheter av att prova boots än så länge:
* Burton (flera olika modeller) - Funkar inte bra. Får lite ont i trampdynan av dem, dåligt stöd för hålfoten och kasst hälgrepp.
* Ride (Orion stl 11 om jag minns rätt) - Stela och osköna.
* Nike (Vapen stl 10,5) - Bra passform men verkade trycka lite mot den onda trampdynan. Nästan för mycket hälgrepp. Kanske gå upp en halv storlek (fanns inte på affären)?
* Forum (the Kicker stl 11) - Jätteskön! Mjuk footbed och bra hälgrepp. Kanske att den tryckte en aning för mycket mot hålfoten. Men just den här modellen är (väl) för avancerade åkare och jag behöver (väl) något med mjukare flex.
* Warp (Nimao '12, Vannyus '13) - Sköna, men foten glider runt ganska ohämmat. Billigt skräp.

Min vanliga skostorlek: 44 2/3.

Happ, vad säger ni? Någon som får en direkt ingivelse? Kan t ex några av Salomons, eller några andra av Forums vara något att ha? Obs alltså att jag är (påläst) nybörjare, kommer köra på mina skräpiga Warp Nimao den här vintern men får nog ta och byta upp mig sen lagom tills priserna börjar falla i vår. :)

Är mycket tacksam för all hjälp jag kan få, pussåkram!

Senast ändrad:
DC boots med BOA snøring(evt andre modeller med BOA) da får man korrekt snøring hele veien:)

Om du gillade Forum Kicker borde du inte köra vidare med den da (och inte sluta med den för att den pa nagot sätt pa papret inte borde vara för dig)? Den är varken mjuk eller styv, typ övre mitten skulle jag säga.

Nike, fast Zoom Ites, tycker jag är sjukt skön med men den är sjukt styv typ i klass med skiboot-style driver x. Och haller med dig om att det var grymt bra hälgrepp pa nike för mig med. Danny kass modell däremot är för mjuk och sladdrig för mig iaf.

Jag slår ett slag för salomon som har ett par modeller i både vanlig och wide modell. Jag har ett par synapse wide som jag är mycket nöjd med.

Tack för alla svar hittills.

delta sa:
Nike, fast Zoom Ites, tycker jag är sjukt skön med men den är sjukt styv typ i klass med skiboot-style driver x. Och haller med dig om att det var grymt bra hälgrepp pa nike för mig med.
Ska helt klart kolla upp fler Nike-modeller.

delta sa:
Danny kass modell däremot är för mjuk och sladdrig för mig iaf.
"Danny"? Auto-correct in action? ^^ EDIT: Ah, DK står för Danny Kass. Sorry.

Sexylubben sa:
DC boots med BOA snøring(evt andre modeller med BOA) da får man korrekt snøring hele veien:)
Boa, speed eller traditionell snörning kvittar eg i den här frågan, även om jag helst har speed. Har du i övrigt svarat på grundval av vilka skor, eller boots, jag nämnt?

Max_Faktor sa:
Jag slår ett slag för salomon som har ett par modeller i både vanlig och wide modell. Jag har ett par synapse wide som jag är mycket nöjd med.
Ok! Använder du Salomons skor också, eller något av de andra skomärkena jag nämnde?

Senast ändrad:
Håller med om att du ska gjuta en sula. Det kanske kostar 700 spänn men jag har haft mina i fyra säsonger och åker cirka 100 dagar per år.

Fördelar med gjuten sula: Bootsen sitter bättre. Du behöver inte snöra dem lika hårt. Du får bättre blodgenomströmning i foten vilket gör att du fryser mindre. Du får bättre dämpning: Även om sulan är gjord i hårdplast så gör den att stöten mot foten fördelas över hela foten istället för att koncentreras till hälen.

Jag är ingen försäljare av sulor, jag tycker bara de är SÅ bra. Alla borde gjuta sulor så skulle mycket färre klaga på fotproblem eller dåliga boots.

MarkusRehn sa:
Håller med om att du ska gjuta en sula. Det kanske kostar 700 spänn men jag har haft mina i fyra säsonger och åker cirka 100 dagar per år.

Fördelar med gjuten sula: Bootsen sitter bättre. Du behöver inte snöra dem lika hårt. Du får bättre blodgenomströmning i foten vilket gör att du fryser mindre. Du får bättre dämpning: Även om sulan är gjord i hårdplast så gör den att stöten mot foten fördelas över hela foten istället för att koncentreras till hälen.

Jag är ingen försäljare av sulor, jag tycker bara de är SÅ bra. Alla borde gjuta sulor så skulle mycket färre klaga på fotproblem eller dåliga boots.
+1 med eftertryck!!!

MarkusRehn sa:

Glöm inte oxå att foten blir "smalare" då den inte blir "utplattad". Du får bättre stöd för hålfoten och det brukar innebära att det inte gör så ont i trampdynorna.

Har kört med gjuten innesula sedan 2001 och kommer nog aldrig sluta med det tror jag. Så mycket bättre känsla..

MarkusRehn sa:
Håller med om att du ska gjuta en sula. Det kanske kostar 700 spänn ...
Ha, ni menar 1500-1900 va? Ok ok, jag ska så småningom skaffa gjutna sulor MEN...

...låt oss nu ÅTERVÄNDA TILL TRÅDENS TEMA: Att välja märken på boots baserat på skomärken och fotform. För oss som inte har råd med att köpa både nya boots och inlägg ovanpå all annan utrustning. ;) Och om någon yttrar ordet "hyr" här så blir det smisk med rotting. ^^

Anticrobotic sa:
MarkusRehn sa:
Håller med om att du ska gjuta en sula. Det kanske kostar 700 spänn ...
Ha, ni menar 1500-1900 va? Ok ok, jag ska så småningom skaffa gjutna sulor MEN...

...låt oss nu ÅTERVÄNDA TILL TRÅDENS TEMA: Att välja märken på boots baserat på skomärken och fotform. För oss som inte har råd med att köpa både nya boots och inlägg ovanpå all annan utrustning. ;) Och om någon yttrar ordet "hyr" här så blir det smisk med rotting. ^^
Nej ca 700 kr kostar det och med tanke på dina problem du talar om så löser en sula ca 90% av dina problem och med andra ord så är det lättare att välja boots efter det...

Hasse_Lindborg sa:
Nej ca 700 kr kostar det och med tanke på dina problem du talar om så löser en sula ca 90% av dina problem och med andra ord så är det lättare att välja boots efter det...
Hm. Var någonstans, och är det en hård sula? Alla ställen jag kollat upp tar minst 1500.

De här sulorna det pratas om här (men även genom åren i andra trådar) är det någon sorts "enklare" formgjuten sulen enligt foten som den är rakt-upp-och-ner, eller är det en typ 3d-modellerad sula som är "korrigerad" hur foten borde vara?

(Det sistnämnda gjorde jag för något år sen och där ställer man sig på en såndär mackapär som då läser av foten och sen korrigerar teknikern i datorn hur foten borda vara för att få till rätt ställning, men det kostade runt 200eur om jag minns rätt)

delta sa:
De här sulorna det pratas om här (men även genom åren i andra trådar) är det någon sorts "enklare" formgjuten sulen enligt foten som den är rakt-upp-och-ner, eller är det en typ 3d-modellerad sula som är "korrigerad" hur foten borde vara?

(Det sistnämnda gjorde jag för något år sen och där ställer man sig på en såndär mackapär som då läser av foten och sen korrigerar teknikern i datorn hur foten borda vara för att få till rätt ställning, men det kostade runt 200eur om jag minns rätt)
http://linsun.bloggo.nu/Alpingaraget/

Man ställer sig på makapären som formar sig efter fötterna och sen formar man en sula efter avgjutningen. (Finns bra bilder i bloggen ovan)

Vattendroppe sa:
http://linsun.bloggo.nu/Alpingaraget/

Man ställer sig på makapären som formar sig efter fötterna och sen formar man en sula efter avgjutningen. (Finns bra bilder i bloggen ovan)
Ah tack, ok det förklarar med andra ord det billigare priset iom att det är "endast" hur foten "är" och inte hur den "bör" vara..

Delta: du menar ortopediska sulor skulle jag tro. När jag blev upplärd i bootfitting så sade både de från Stroltz och Confortable att man helst skall undvika dessa sulor av någon anledning. Kommer inte ihåg varför. Tror det var att man bruka växla mellan olika skor med de(onödigt slitage). Och de som visas på länken räcker mer än väl till för pjäxor och Boots ;)

Jo kan nog även finnas en poäng med att inte använda den typen: sjukt svårt att komma i bootsen eftersom de är så sträva och har så sjukt mkt "topografi" - förvisso glider därmed inte foten runt i eventuellt lätt förstora boots. Plus nyttan är kanske tveksam eftersom ju korrigeringen av fotställningen mer är till för att korrigera gång/löpsteg...

Mjahapp, då får jag väl försöka hitta något ställe i Malmö eller Lund som gör sådana billigare sulor.

Såja! Efter att ha provat 32 olika modeller så har man till sist beställt ett par Nitro Team TLS 2013 för dryga två papp istället för knappa tre. Rejält styva, men jag räknar med att min kroppsvikt tar hand om det. Tyvärr ingen shrinkage tech på den men det får funka ändå. Galet hälgrepp och gudomligt skön liner...innan den är broken in dvs... Åh, hoppas hoppas!

EDIT: ...trodde jag, ja. Ibland vill det sig bara inte. *suck*

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp