Köpa skidor för första gången

huttu_bmx

Ny medlem
Tjena alla! Precis blivit medlem här o hoppades att jag kanske skulle kunna få hjälp! Jag åker skidor väldigt sällan, brukar åka på skidsemester 1 gång per år, men jag brukar åka i små backar lite då o då o hade velat ha egna skidor. När vi är på skidsemestrarna brukar jag hyra twin tips för jag tyckte dom va mycket snyggare (dum anledning jag vet). Men som sagt hade velat ha egna så man kan åka utan att hyra, men vet inte vilka jag ska köpa. Åker inte ofta skidor som jag skrev så kan inte åka i parker o sånt, fast brukar hoppa lite smått o så men jag vet inte om jag vill ha vanliga skidor eller twin tips , vad tycker ni passar mig?

cirka 1.80cm lång
väger 70-80kg
kan tänka mig pris till 2000-2500kr

Tack för förslag!

/huttu

Du ska inte köpa några skidor iaf.

Sorry kunde inte låta bli, ;)
hade inget bättre att komma med.

huttu_bmx sa:
IngemarH79 sa:
Då får du antagligen kolla på begagnat.
Okey tack för svar men, twin tips eller skidor , vilka tror du jag borde köpa?:)
Twin tips är väl också skidor? Ifall du inte tänker åka park så är det lite onödigt med twintips men köp nåt billigt här på och köp&sälj och spara pengar och köp nåt bättre sen om du vill och behöver det.

JL76 sa:
huttu_bmx sa:
IngemarH79 sa:
Då får du antagligen kolla på begagnat.
Okey tack för svar men, twin tips eller skidor , vilka tror du jag borde köpa?:)
Twin tips är väl också skidor? Ifall du inte tänker åka park så är det lite onödigt med twintips men köp nåt billigt här på och köp&sälj och spara pengar och köp nåt bättre sen om du vill och behöver det.
får nog tänka på vad jag skriver, lite trött (a) men blir nog vanliga skidor , tack för svar! rekommenderar ni några särskilda? (helt grön på sånt)

Senast ändrad:
Det är bra att du kollar efter råd på den här sidan men du kommer nog inte hitta det du vill ha här. De flesta beggagnade skidor är mer offpist orienterade. Titta efter en beggagnad pist orienterad skida antigen på köp och sälj eller via Blocket. Head peak 75 eller Head Peak 78. Bra skidor du kommer att kunna ha länge och utvecklas med. Titta också på Dynstar Sultan 80. Satsa på en längd kring 172-176 cm ungefär.

Köp någon av dessa tre. Det blir bra oavsett vilket av dessa tre du tar så du kan låta priset styra lite.

Senast ändrad:
Vet att du skriver att du inte vill hyra, men ska jag vara helt ärlig så tro jag att de skulle vara de bästa alternativet om man inte åker så ofta.

Då får du nästan alltid årets modell (iaf på de större anläggningarna) dessutom kommer du kunna testa dig fram tills du hittar några du verkligen vill ha.
Dessutom kanske den skidan som är bäst för dig just nu inte kommer passa dig nästa vinter, man utvecklas ju som åkare hela tiden och får andra krav.

Hoppas de är till nån hjälp

En åkare av din nivå kan köpa i princip vad som helst och bli nöjd. Det kan låta hårt, men så är det faktiskt. Eftersom du inte har några referenser i nuläget så kommer du att vänja dig vid nästan vad som helst. Köper du en skapligt modern skida som är mindre än 6-7 år gammal så kommer du nästan garanterat få tillräckligt bra prylar för att du ska bli nöjd och för att det ska fungera bra. Ett mycket bra alternativ för dig med begränsad budget är att fråga på en stor hyrfirma vad ett par begagnade hyrskidor kostar. Kanske har dom kvar ett antal par från tidigare år tex som du kan få billigt. Hyr dom sedan en dag och om du tycker att dom funkar bra, så köp dom. Annars kan du bara ta en sväng till ett antal Intersport/Stadium/Team Sportia och leta i reahyllorna.

Angående valet mellan twintips och "vanliga skidor" så är skillnaden främst monteringspunkten. Ett par twintips är gjorda för att du ska stå längre fram på skidan. Att stå längre fram ändrar känslan i åkningen genom att skidan känns kortare fram och längre bak, om jag förenklar det extremt mycket. Har du inte som ambition att hoppa och leka runt så finns det ingen anledning att välja en twintip/jibbskida, men det är å andra sidan är de flesta sådana skidor fullt tillräckligt bra i pisten också, så det finns inget som säger att du inte kan göra det heller. Dock föredrar de flesta mindre avancerade åkare att stå lite längre bak på skidan, så jag är nästan säker på att du kommer att åka bättre med en allround-pist-skida. De flesta sådana skidor är dessutom uppböjda bak tillräckligt mycket för att du ska kunna åka baklänges med den också om du vill.

Tänk på att inte välja för kort skida. Det kan verka lockande att ha en "liten och smidig skida" om man är grön, men faktum är att det är ganska svårt att åka på för korta grejor. Det blir för noga med balansen och små missar får stor effekt. En lite längre skida är lugnare och mer förlåtande. Gå definitivt inte under 170cm. Jag skulle rekommendera en skida som är runt 175cm ca till dig och med ett midjemått (under foten) på runt 75-80mm. Då är det fortfarande relativt kompakta grejor, men inte alltför korta saker som är lite breddade i jämförelse med rena pistskidor. Det ger fördelar i mjukare snö framförallt och lugnar ner skidan lite.

MnO sa:
En åkare av din nivå kan köpa i princip vad som helst och bli nöjd. Det kan låta hårt, men så är det faktiskt. Eftersom du inte har några referenser i nuläget så kommer du att vänja dig vid nästan vad som helst. Köper du en skapligt modern skida som är mindre än 6-7 år gammal så kommer du nästan garanterat få tillräckligt bra prylar för att du ska bli nöjd och för att det ska fungera bra. Ett mycket bra alternativ för dig med begränsad budget är att fråga på en stor hyrfirma vad ett par begagnade hyrskidor kostar. Kanske har dom kvar ett antal par från tidigare år tex som du kan få billigt. Hyr dom sedan en dag och om du tycker att dom funkar bra, så köp dom. Annars kan du bara ta en sväng till ett antal Intersport/Stadium/Team Sportia och leta i reahyllorna.

Angående valet mellan twintips och "vanliga skidor" så är skillnaden främst monteringspunkten. Ett par twintips är gjorda för att du ska stå längre fram på skidan. Att stå längre fram ändrar känslan i åkningen genom att skidan känns kortare fram och längre bak, om jag förenklar det extremt mycket. Har du inte som ambition att hoppa och leka runt så finns det ingen anledning att välja en twintip/jibbskida, men det är å andra sidan är de flesta sådana skidor fullt tillräckligt bra i pisten också, så det finns inget som säger att du inte kan göra det heller. Dock föredrar de flesta mindre avancerade åkare att stå lite längre bak på skidan, så jag är nästan säker på att du kommer att åka bättre med en allround-pist-skida. De flesta sådana skidor är dessutom uppböjda bak tillräckligt mycket för att du ska kunna åka baklänges med den också om du vill.

Tänk på att inte välja för kort skida. Det kan verka lockande att ha en "liten och smidig skida" om man är grön, men faktum är att det är ganska svårt att åka på för korta grejor. Det blir för noga med balansen och små missar får stor effekt. En lite längre skida är lugnare och mer förlåtande. Gå definitivt inte under 170cm. Jag skulle rekommendera en skida som är runt 175cm ca till dig och med ett midjemått (under foten) på runt 75-80mm. Då är det fortfarande relativt kompakta grejor, men inte alltför korta saker som är lite breddade i jämförelse med rena pistskidor. Det ger fördelar i mjukare snö framförallt och lugnar ner skidan lite.
Okey tack så mycket, riktigt bra svar fick reda på allt där! Jag kör lite i skogen o hoppar o så men jag kör inte på rails. Så jag vet fortfarande inte vilket jag väljer men tror det lutar åt att försöka hitta ett par begagnade twintips! Några förslag på bra twintips? Ska dom va lika långa som vanliga skidor?

Tillbaka
Topp