Köpa skidor innan man sticker på säsong eller under?

EmelieStrom

Medlem
Hej! Jag ska göra min första säsong nu till vintern och behöver köpa skidor. Som rubriken säger bör man köpa innan man sticker så man har ett par riktigt bra när man kommer dit eller bör man vänta tills man är på plats och se om man vill ha en viss "sort"?

Det beror på var du ska säsonga och hur din budget ser ut. Utbudet av bredare skidor (som majoriteten av säsongare väljer) kan vara riktigt skralt i vissa orter och jättestort i andra. Och det är generellt billigare att köpa innan, även om dealar lokalt ofta ändå dyker upp.

Senast ändrad:
Hej! Jag ska göra min första säsong nu till vintern och behöver köpa skidor. Som rubriken säger bör man köpa innan man sticker så man har ett par riktigt bra när man kommer dit eller bör man vänta tills man är på plats och se om man vill ha en viss "sort"?

Jag skulle verkligen rekommendera att köpa på plats
Jag bor i Åre, och skulle du göra säsongen här, så har du många möjligheter att dels testa olika skidor, du kommer kunna prata med folk som åker skidor och det finns ett stort utbud på begagnade grejer.
Så mitt tips är verkligen att börja med dina skidor du har och på plats fundera vad du vill ha genom att prata med folk och testa skidor
Både roligare smartare och minimerar risken för ev felköp

Lycka till

Det beror på var du ska säsonga och hur din budget ser ut. Utbudet av bredare skidor (som majoriteten av säsongare väljer) kan vara riktigt skralt i vissa orter och jättestort i andra. Och det är generellt billigare att köpa innan, även om drakar lokalt ofta ändå dyker upp.
Jag ska till Val Thorens. Okej tänkte det var billigare på plats, tack för svar!

Jag skulle verkligen köpa innan, begagnat på freeride. Du sparar många tusenlappar på det. Upplever alpernas skidshoper som bland de dyraste ställena man kan köpa ett par skidor på.

Edit: Om du mot förmodan skulle vantrivas med de skidor du köpt så är det ju rätt lätt att sälja vidare till andra skibums lokalt, och sedan köpa något annat. Man kan ju byta med någon kompis också om man råkat köpa för brett/långt/smalt/styvt, typ.

Jag ska till Val Thorens. Okej tänkte det var billigare på plats, tack för svar!
Det är billigt på plats på slutet av säsongen och på försäsongen bland restex från fjolårsvintern, men från nyår och framåt under högsäsong är det vanligtvis klart dyrare i lokala butiker än att leta näterbjudanden hemifrån. Om du nu inte säsongar i Garmisch P naturligtvis :)

Snödjup

Tillbaka
Topp