Köpa skidor; Säsonga Sälen - Hjälp, tips, stöd...

barcamartin

Ny medlem
Tjena tjena! Jag är alldeles ny (typ) och oerfaren här på forumet, men jag har sett och läst att här finns en jävla massa kunskap, erfarenhet och hjälpsamhet. Det första och andra saknar jag definitivt gällande skidor, så därför tänkte jag dra nytta av det tredje. :)

Det är så här att jag är 19 år gammal, väger ca 80kg, är 190cm lång och har åkt snowboard rätt intensivt (2-3 veckor/säsong) de senaste 4-5 åren. Innan dess åkte jag skidor, och var väl klart hyfsad för min ålder, så att säga. Övre medel kanske. Min familj har en stuga i Lindvallen, Sälen, så det är främst där och i Tandå jag har åkt, men även enstaka veckor i Åre, Cortina och Val d'Isere.

Inför vintern sökte jag säsongsjobb via Skistar, och fick jobb i Lindvallen... som skidlärare. Så, ja, jag äger en egen snowboard (Burton King) och är i pist jävligt säker. Sämre i parkerna, och har inte testat så mycket "äkta" off-pist även om jag älskar känslan. Nu är det ju så här att jag ska alltså vara skidlärare i vinter, för småbarn visserligen, men jag vettefan hur jag är som åkare och vad jag ska åka på.

Jag räknar åtminstone med att bli en rätt duktig skidåkare under säsongen, och jag är mycket van vid åkning överlag så några nybörjarlagg är inte aktuellt. Det lär väl bli mest piståkning, men rätt mycket av allt möjligt (i den mån Sälen kan erbjuda det). Jag vet inte riktigt hur mycket pengar jag behöver lägga för att få ett par sjyssta skidor och pjäxor, så budgeten kan anpassas efter hand antar jag.

Ja, om jag ska sluta svamla och komma till saken så behöver jag ett par skidor och pjäxor som är all-mountain/freeride (?) för en medel/avancerad åkare (vilket jag räknar med att bli relativt snabbt). De ska gärna vara snyggt designade också, så klart, men inte alltför jävla dyra. Vet som sagt inte alls vad jag kan räkna med att betala eller vad jag behöver, så jag har väldigt svårt att få grepp på vad jag ska leta efter.

All hjälp är uppskattad, om min långa textvägg av förvirrat knappande inte avskräcker alltför mycket. Tack på förhand!

// Martin

kör ett par salomon shogun riktigt bra för scandinaviskt teräng och snö! jag skulle köpt dem om jag fick jobbet i stöten som jag "inte" fick, för att dem hörde aldrig av sig och har gått typ 4-5? veckor sedan jag var på intervjun :/ men shogun skulle jag rekomendera utav vad jag har löst och hört av kompisar som köpt dem! :)

hoppas det hjälpte lite och lycka till i lindvallen!

Köp Dynastar Legend Sultan 85 på tex skidbutiken: https://www.skidbutiken.com/varumarken/dynastar/dynastar-legend-sultan-85-10-11.html

de kommer fungera bra i offpisten och bra i pisten.
Men om du ska vara skidlärare så skulle jag skaffa ett par vanliga pist skidor, gärna ett par mjuka eftersom du inte lär behöva köra i ett högt tempo med ett gäng kidz bakom dig..Så njut i ett par mjuka vanliga pist skidor samtidigt som du lär ett gäng kidz att ploga

Senast ändrad:
gå in på Stadium Ski på lindvallen eller hundfjället så får du den hjälp du behöver + att du får ett personalleg som ger dig massa rabbater på stadium och massa andra affärer!

Bandgren sa:
kör ett par salomon shogun riktigt bra för scandinaviskt teräng och snö! jag skulle köpt dem om jag fick jobbet i stöten som jag \"inte\" fick, för att dem hörde aldrig av sig och har gått typ 4-5? veckor sedan jag var på intervjun :/ men shogun skulle jag rekomendera utav vad jag har löst och hört av kompisar som köpt dem! :)

hoppas det hjälpte lite och lycka till i lindvallen!
De ser jävligt najsa ut, men kostar kring 5,000 och uppåt. Det är mycket pengar. Är det den prisklassen man måste komma upp i för att få sjyssta grejer alltså? Synd det där med Stöten du, och tack för hjälp+lyckönskning!

slalomgran sa:
Köp Dynastar Legend Sultan 85 på tex skidbutiken: https://www.skidbutiken.com/varumarken/ … 10-11.html

de kommer fungera bra i offpisten och bra i pisten.
Men om du ska vara skidlärare så skulle jag skaffa ett par vanliga pist skidor, gärna ett par mjuka eftersom du inte lär behöva köra i ett högt tempo med ett gäng kidz bakom dig..Så njut i ett par mjuka vanliga pist skidor samtidigt som du lär ett gäng kidz att ploga
Ser också bra ut, men ligger kring samma pris vad jag kan se. Är det upp i de prisklasserna jag måste komma för att få bra grejer, så får jag väl helt enkelt punga ut. :)

Jag kommer visserligen åka en massa med kidz, men hoppas få en massa tid till att slipa min egen åkning, och sen inför kommande vintrar vill jag ha ett par laggar som fungerar bra i alla typer av åkning egentligen.

Btw, älskar ditt användarnamn. :)

JoakimS sa:
gå in på Stadium Ski på lindvallen eller hundfjället så får du den hjälp du behöver + att du får ett personalleg som ger dig massa rabbater på stadium och massa andra affärer!
Hur är de i pris och utbud jämför med typ lokala sportbutiker/internet sajter? Givetvis är personlig service och hjälp ovärderligt, särskilt för mig, och jag kommer ändå köpa ett par pjäxor i butik så jag antar att det kan vara förmånligt att köpa dem tillsammans med skidorna, paket-aktigt. Har du koll på ungefär hur mycket rabatt man får? Var lite klent med info om det.

Skistar rabatten ligger väl kring 20% tror jag.. Och stadium är inte dyrt i jämförelse med något annat i Sverige.. Sport-conrad slår dock stadium och många andra på fingrarna prismässigt.. Men då ska man ju veta vad man vill ha.. Så kör på stadium, det blir nog sjukt bra.. Men 5000 är väl det det kostar.. Om du ska ha en okej skida.. Alla värstingar med massa bredd och smörgås-konstruktion springer iväg ganska snabbt.. Pjäxorna är dock det absolut viktigaste som du kommer köpa i vinter.. Så lägg hellre krutet på det än på skidorna! Kommer vara rätt oskönt att spendera ca. 40-50 timmar i veckan i ett par osköna skor..

Dessutom så får du ju låna ett par skidor av skidskolan(?) om det inte är annorlunda i Lindvallen mot någon annan anläggning..
Men du klurar nog ut det här med stadium personalen! Ha en sjukt rolig säsong!

Tjena tjena martin! De var väldigt kul när jag hittad denna tråden. De är så att jag också är en gedigen brädåkare, som också har fått jobb som skilärare i lindvallen i vinter. Tror på en toppen sässong, vart fick du jobb?

Tack för hjälpen grabbar! Låter som att mitt första steg blir att snacka med min blivande arbetsgivare i alla fall. Jag hatar skidpjäxor, en av anledningarna att snowboard helt tog över mitt åkande. Har lite ångest inför en vinter i dessa tortyrredskap.

Nu har jag i alla fall lite kött på benen, och något att utgå ifrån. Tack än en gång!

Tillbaka
Topp