Köpa skidor via Internet eller i Sverige

MrDan sa:
Måste bara kommentera det där med svensktillverkad Audi, det finns inget sånt, var har ni fått det ifrån??
MrDan sa:
Att det skulle vara skillnad på svensk- och tysksåld låter som ett blondin skämt i mina öron vare sig det gäller bilar eller skidor.
Finns ju vissa produktionsskillnader när det gäller bilar. T.ex. som att AC:n är anpassad för nordiska klimat på en svensksåld bil medans en tysksåld är anpassad för att köras i varmare temp.
Att få upp värmen i bilen en kall vinterdag kan därför ta betydligt längre tid i en importerad bil.
Detta säger inte att t.ex. Audin är tillverkad i Sverige. Alla Audi tillverkas i Ingolstadt i Tyskland men bilarna görs i olika produktlinjer och för olika ändamål.
Finns ju en anledning till att folk ofta drar sig för att köpa en importerad bil. Speciellt andrahandvärdet är ju ofta betydligt lägre på en äldre bil som är begagnad och importerad jämfört med en begagnad svensksåld.
Detta har också att göra med att historiken på bilen ofta är svårare att följa hela vägen om den är importerad, speciellt vid privatimporter.

Detta fenomen med olika produktlinjer vet jag inte, men jag tror även att det fungerar på samma sätt med skidor.

@Broddan
Du har helt rätt i att bilar anpassas till den aktuella marknaden, men att det var så med skidor visste jag inte. Innebär det att ett par skidor som säljs i Sverige är anpassade till ett kallare klimat med stenhårda pister och stora tumga kraftfulla vikingar medan ett par skidor för den Italienska marknaden är gjorda för solvärmda sydsluttningar och små seniga gubbar. Då är antagligen ett par Salomon EL Dictator för den Italienska marknaden ungefär som ett par Salomon Geisha för den Svenska ... intressant!

;-) / MM

Mountain_Man sa:
@Broddan
Du har helt rätt i att bilar anpassas till den aktuella marknaden, men att det var så med skidor visste jag inte. Innebär det att ett par skidor som säljs i Sverige är anpassade till ett kallare klimat med stenhårda pister och stora tumga kraftfulla vikingar medan ett par skidor för den Italienska marknaden är gjorda för solvärmda sydsluttningar och små seniga gubbar. Då är antagligen ett par Salomon EL Dictator för den Italienska marknaden ungefär som ett par Salomon Geisha för den Svenska ... intressant!

;-) / MM
Där fick du till det! Finurligt svar där MM ;)
Kanske uttryckte mig oklart. Självklart är inte skidor producerad så. Menade med produktlinjer, olika skidor som särskilt tillverkas för t.ex. en kedja som Intersport. Oftast exakt samma skida men med en egen design eller färg.

Vet dock inte om det är så att särskilda produktlinjer tillverkas med t.ex. 1mm tunnare belag som Hasse beskriver det tidigare, men jag skulle tro det. Detta behöver inte betyda en sämre kvalite men en avsevärd mindre produktionskostnad vid tillverkning av många ex skidor. Detta ger i sig ett billigare tillverkningspris som i slutändan även leder till ett billigare slutpris ut till kund.

Visst kan samma skida med likadant utseende skilja
Har i dagarna köpt in skidor med en tjockare och hårdare ovansida samt ett tjockare belag
Skidan är beställd av en stor aktör i sverige som kan få bra villkor
Skidan är tänkt som uthyrningsskida
Visuellt är det den samma som butiksskidan

Senast ändrad:
Broddan sa:
MrDan sa:
Måste bara kommentera det där med svensktillverkad Audi, det finns inget sånt, var har ni fått det ifrån??
MrDan sa:
Att det skulle vara skillnad på svensk- och tysksåld låter som ett blondin skämt i mina öron vare sig det gäller bilar eller skidor.
Finns ju vissa produktionsskillnader när det gäller bilar. T.ex. som att AC:n är anpassad för nordiska klimat på en svensksåld bil medans en tysksåld är anpassad för att köras i varmare temp.
En gång i tiden förekom det att man satte större värmepaket på bilar avsedda för Norden och Kanada. Så icke längre, åtminstone de senaste 25 åren.

Broddan sa:
Att få upp värmen i bilen en kall vinterdag kan därför ta betydligt längre tid i en importerad bil.
Ja, om vi pratar tex Citroën ID från 1960 - då saknade den värmepaket som standard.

Broddan sa:
Detta säger inte att t.ex. Audin är tillverkad i Sverige. Alla Audi tillverkas i Ingolstadt i Tyskland men bilarna görs i olika produktlinjer och för olika ändamål.
Nejdu, knappast. Det är för dyrt att ha olika sorters aggregat för olika marknader. Bussystem för elsystemet gör att alt är fördraget oavsett om finessen finns eller inte. Samma lina, samma bil.

Broddan sa:
Finns ju en anledning till att folk ofta drar sig för att köpa en importerad bil.
Samma anledning som föranledde ditt inlägg: Okunskap.

Broddan sa:
Speciellt andrahandvärdet är ju ofta betydligt lägre på en äldre bil som är begagnad och importerad jämfört med en begagnad svensksåld.
Javisst, eftersom alla handlare som är livrädda för konkurrens gör ALLT för att hålla nere priserna på privatimporterade bilar. Om de SJÄLVA importerar bilen, tar de däremot fullt pris.

Broddan sa:
Detta har också att göra med att historiken på bilen ofta är svårare att följa hela vägen om den är importerad, speciellt vid privatimporter.
Desto större anledning att själv köpa bilen utomlands, tex i Tyskland, där det är olagligt att "skruva mätare" (till skillnad från i Sverige).

Broddan sa:
Detta fenomen med olika produktlinjer vet jag inte, men jag tror även att det fungerar på samma sätt med skidor.
Eftersom det inte är så på bilar eller några som helst andra produkter kan du vara helt säker på att det inte är så på skidor heller. :)

millgard sa:
Javisst - kring backarna finns efterfrågan, volymen och behovet av service. Att tillhandahålla produkten blir det svårare att tjäna pengar på. Alltså rikta in sig på TJÄNSTEN istället för produkten.
Det finns ju en rad trådar där just lotteriet att lämna in skidorna beskrivs, man vet aldrig om det blir bra eller inte.
Det finns alltså utrymme för förbättring om butikerna skall överleva alls.

snorkel sa:
millgard sa:
Javisst - kring backarna finns efterfrågan, volymen och behovet av service. Att tillhandahålla produkten blir det svårare att tjäna pengar på. Alltså rikta in sig på TJÄNSTEN istället för produkten.
Det finns ju en rad trådar där just lotteriet att lämna in skidorna beskrivs, man vet aldrig om det blir bra eller inte.
Det finns alltså utrymme för förbättring om butikerna skall överleva alls.
I de flesta stora skidbutikerna stoppar man in skidorna i en robot.
Alla skidorna blir likadant slipade
Kunskapen och hantverket att fixa till speciella önskemål kommer nog att minska med tiden

JL76 sa:
Kaunertal är nog mkt trevligare än Tandå.
Fördelen för den som drar pa alp-testhelg är ju dessutom att denne far en tidigare vintersäsongsstart (utgaende fran att akaren bara aker pa europeisk vinter) och kan testa utrustningen mycket tidigare vilket innebär att när de andra star pa utrustningstesthelg i Tandadalen (eller var det är) - da star alptestaren redan där i sin nya utrustning (som han/hon kunde köpa medan det fanns i alla storlekar och färger pa lager) och är redan i toppform... alternativt för den tveksamme... har ytterliggare en testhelg...

snorkel sa:
Tror det blir mer av sociala medier för butikerna i framtiden. De får göra sig tillgängliga på forum och fejan och skapa relationer och bygga upp förtroende.
Butikerna som säljer pist- och offskidor far lära sig lite av (kontinentaleuropeiska) snowboard/freeski-affärer och försöka bygga upp mer lifestyle-känsla och personlig kontakt med kunderna... kanske är lite svarare iof eftersom de "lite mer" traditionella kunder antagligen har mindre tid och mer annat för sig - och därmed mindre lust att sta och hänga i en affär och snacka snö-relaterad skit...

Personligen köper jag hellre utrustningsdetaljer fran min lokala shop än fran hetazonen och blatomaten - men det är förvisso baserat pa att de har samma pris som hos internethandlarna; vilket naturligtvis gör hela saken omvänd mot tradens topic (där ju argumentet är att varför köpa i butik när internet är billigare) - i fallet med samma pris blir argument ju "varför skall jag köpa fran internet när jag far samma sak för samma pris av shoppen nagra kilometer där man dessutom känner folket"... (vilket naturligtvis internethandlaren skulle svara pa att de har mer produkter i mer varianter pa lager och jag slipper stressa till affärens stängningstid typ)

Pillard sa:
Nae, skidbutiker får nog börja se till att kapa sina priser eller helt enkelt börja tillhandahålla mer tjänster. Skidservice t.ex. är ju svårare att få i tyskland, bootfitting kommer man inte heller kunna göra på distans. Butikerna får väl fokusera på sådant istället, om de nu inte kan hålla konkurrenskraftiga priser
Jag sag nagon gammal reklamposter (om den ens var fran 2000-talet) i en gondol i stubai fran nagon trött intersportaffär som skrev nagot i still med life-long service pa dina skidor om du köper hos oss.

Köp av små svenska butiker med god service, om de har grejerna du behöver förstås. Vem fan vill gynna okända tyska leverantörer efter att ha snackat öronen av den lokala handlaren här hemma?

EnderWiggin sa:
Köp av små svenska butiker med god service, om de har grejerna du behöver förstås. Vem fan vill gynna okända tyska leverantörer efter att ha snackat öronen av den lokala handlaren här hemma?
är dom betydligt billigare, varför inte? jag väljer givetvis det alt. som jag som konsument sparar mest (pengar) på, inte det som butikerna tjänar på, oavsett om dom är svenska markbutiker eller tyska webbutiker.

Klart billigare att köpa i tyskland
Har många kunder som köper skidor i min butik som med jämna mellanrum lämnar in dem på service
De kunderna uppskattar servicen att få sina skidor i trim

Senast ändrad:
Men om man köper skidor från Tyskland för att spara lite pengar tror jag knappast man lämnar in sidor för service med jämna mellanrum, troligen fixar man det mesta själv förutom slipning av belaget.

Troligen finns det stolpskott som berättar stolt hur billigt dom köpt skidorna i Tyskland på svenska butiken innan man ska lämna in skidorna och då förtjänar man faktiskt kalla handen.

Har själv kört bräda i 15 år har slipat belaget en gång på en bräda under dessa år, vet inte om det är viktigare med perfekt belag och stålkanter på skidor i offpist än på en bräda?

Andreas80 sa:
Men om man köper skidor från Tyskland för att spara lite pengar tror jag knappast man lämnar in sidor för service med jämna mellanrum, troligen fixar man det mesta själv förutom slipning av belaget.

Troligen finns det stolpskott som berättar stolt hur billigt dom köpt skidorna i Tyskland på svenska butiken innan man ska lämna in skidorna och då förtjänar man faktiskt kalla handen.
Förstår varken ditt resonemang eller ALPINBUTIKs resonemang.

Köpa skidor är en tjänst, service av skidor är en helt annan separat tjänst. Det är väl bara för butiken att ta betalt vad det kostar för att serva ett par skidor så är problemet ur världen.

Att sedan ALPINBUTIK kan ha rabatterade priser på servicen på de skidor han sålt i butik är ju en helt annan sak.

Det är ju ungefär som att du kommer till volvo och ska lämna in din bil och får kalla handen för att den är köpt i Malmö och inte i Stockholm där du försöker lämna in den.

Mina 2 cent.

Det är inte för att jävlas som jag bara slipar skidor köpta hos mig
Har helt enkelt inte tid och lust
Däremot ställer jag upp nästan när som helst för stamkunderna
Finns många som tycker att det är skönt att slippa bry sig och lämnar in skidorna 1-3 ggr på säsong

ALPINBUTIK sa:
Har helt enkelt inte tid och lustDäremot ställer jag upp nästan när som helst för stamkunderna
Finns många som tycker att det är skönt att slippa bry sig och lämnar in skidorna 1-3 ggr på säsong
och vad tillförde ditt inlägg isåfall om det bara va därför? jösses

ALPINBUTIK sa:
Har helt enkelt inte tid och lust
Däremot ställer jag upp nästan när som helst för stamkunderna
Det enda jag läste där va ...

Jag vill tjäna lätta och roliga pengar på att sälja skidor och slippa slita med service

Varför skulle man inte kunna köpa skidor utomlands och sen med pengarna man sparat "slippa bry sig" och lämna in skidorna 1-3ggr?

förövrigt gäller inte regeln "Du får bara bli medlem i egenskap som privatperson, aldrig i kommersiellt syfte." dig?

Senast ändrad:
Kan väl inte vara något problem för någon att jag inte slipar skidorna till alla
Det är väl bara att gå till någon annan, finns många andra butiker som gör det
Jag har valt att göra så för att kunna ge stamkunderna bästa service
Jobbar 60-65 timmar i veckan och tycker inte jag har tid med att jobba mer
Det är inget gnäll att jag jobbar mycket ,det är självvalt
Det är nog mer regel än undantag för en egenföretagare att ha den arbetstiden

Bara för att jag har kunskapen och maskinutrusningen för att slipa skidor måste jag inte göra det till alla

Snickaren ,rörmokaren frisören målaren mm. säger nog oxå ifrån jobb när de har mycket att stå i

För övrigt finns det massor med butiker som inte har service överhuvudtaget

Hej

Fick hem mina Völkl Racetiger från www.skitreff.de idag.

Helt klanderfri butik. Rekommenderas.
Enbart tyskspråkig sajt dock men det går utmärkt att gissa sig fram :-)

La beställningen torsdag kväll. Tisdag lunch var posten här och försökte leverera men då var jag på jobbet. Fick därför hämta ut på ett postkontor onsdag eftermiddag.
Priset för laggen var väl 1500-2000 under motsvarande pris i Sverige och då är frakten inräknad.

/M

@mattiasborg
Bra med den här typen av inlägg. Det är mycket snack om Sportconrad här på Freeride, och det hävdas då och då att skälet till att de kan hålla så låga priser är att de säljer andrahandsortering och snikversioner. Det är nog närmare sanningen att de håller marknadspris (på den tyska marknaden). Det finns ju mängder av tyska skidbutiker som håller samma låga priser, varav Skitreff är en.

/MM

Hej, bumpar tråden lite, köpt mina skidor från SC, tror ni dom är "ready to go" eller måste man slipa och valla innan?

Hej, bumpar tråden lite, köpt mina skidor från SC, tror ni dom är "ready to go" eller måste man slipa och valla innan?
Åkklara, om du inte är tävlingsåkare.😉
Möjligtvis behöver du runda av kanterna ca 20-25 cm fram och 10-15 cm bak om skidorna ”hugger fast” i sladdsvängar….
Sen kan du säkert hitta de här på forumet som tycker att man alltid ska planslipa nya skidor för att få rätt struktur och garanterat plana belag, men strunta i det så länge…
Skulle skidorna inte gå bra efter att du kört på den någon dag eller två (och du rundat av kanterna lite fram o bak) kan man börja titta på hur plana de är under..::

Det är bara att åka. Eventuellt så kanske inte kanterna är racervassa, men då är det ju bara att slipa på dom om det behövs. Jag har inte upplevt något behov av att runda av kanterna något på skidor med rocker, så det skulle jag låta bli att göra.

Tillbaka
Topp