Köpa Systemkamera!

OVesterlund

Medlem
Köpa Systemkamera!
Tjena!

Har hittat en Canon eos 550d till ett grymt pris! De senaste dagarna har jag läst på en massa om DSLR kameror hur dom funkar och vad man ska ha och allt sånt. Jag har tänkt filma med den för det mesta, men kommer även fota en hel del.

Det jag har tänkt filma(och fota) är skidor, longboard, studsmatta och sånt. Jag tycker då 550d är bra då den kan filma i 60fps för att få bra slowmotion, och jag har sett flera filmer där den har använts och då ser kvallan hur bra ut som helst!

Tänker som sagt mest filma och undrar om det då skulle vara bättre att köpa en "riktig" filmkamera. Jag såg i en annan forumtråd att nån skrev att en nackdel med systemkameror då är att den kan få överhettad sensor och att den att materialet kan få rullande slutare.
Vad händer om man får överhettad sensor? Går skiten sönder då eller? Och vad innebär rullande slutare?

Ska jag slå till på 550d:n? Eller har ni något förslag på nån annan systemkamera eller filmkamera?
Passar också på att fråga vad för objektiv som rekomenderas! Kanske ett som passar bättre att ha för att filma skidor och ett annat för longboard?

Är beredd att betala upp till ca 9000kr. 550d:n jag kollade på var billig, så kan lägga lite mer pengar då på bra objektiv eller flera objektiv som alla är bra för olika saker!

Tacksam för svar! :)
/Oskar

Senast ändrad:
Köpa Systemkamera!
Kul med ny kamera mannen. Jag ska försöka besvara några av frågorna du tog upp i beskrivningen.

Vad händer om man får överhettad sensor? Går skiten sönder då eller?
- Detta händer när du filmar med kameran under långa klipp och sensorn blir exponerad för mycket ljus under lång tid. Sensorn går inte sönder direkt, utan kameran stänger istället av sig under en kort tid så att sensorn får gå ner i temp.

För mig brukar detta oftast hända då jag filmar under sommaren och det är ganska varmt ute (jag vet inte om värmen påverkar sensorn eller om det bara är en tillfällighet). Tvärt om brukar det inte var några som helst problem under vintertid, då jag aldrig stött på problemet.

Och vad innebär rullande slutare?

Senast ändrad:
Köpa Systemkamera!
Btw, jag rekommenderar att du köper ett bra minneskort från början i hög klass och snabb läs/skrivhastighet. Om du kör på ett billigare kort i lägre klass och hastighet kan kameran stänga av filminspelningen eftersom att den inte klarar av att mata ut all information på kortet.

Jag använde tidigare ett "sämre kort" och råkade ofta ut för detta problem. Sedan köpte jag ett sådant http://www.cyberphoto.se/info.php?article=SD8gbhdextreme och problemet försvann direkt. Detta är dock inget krav då jag har polare som kör på "sämre" kort och aldrig har råkat ut för problemet :)

Senast ändrad:
Köpa Systemkamera!
Nu håller jag inte själv på speciellt mycket med just filmning, men jag tycker en systemkamera är ett grymt bra val.

Med tanke på att du kan byta ut objektiven blir allting lite roligare, kanske vill du ha en del med fisheye så trycker du bara på ett fisheyeobjektiv, sedan kan du behöva byta till ett tele om du står långt borta. Allt detta utan att zooma.

Nackdelen är väl att du behöver köpa en hel del bra gluggar för att det ska bli schysst! :)

Sedan är det ju nice att kunna knäppa lite bilder om man inte är sugen på att filma.

Go for it, 550D är en bra kamera, gillar den starkt!

Köpa Systemkamera!
Tack för svaren, det hjälpte! Tror nog att jag tar och köper den. :) Hittade några trådar om objektiv, så ska ta och kolla in det nu!

Senaste inläggen

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp