Köpa telemarksskidor i Stockholm

Kalinknan

Medlem
Var i Stockholm hittar jag telemarksskidor/bindningar?

Har pjäxor till rottefellerbindning. Vill köpa i butik för att få hjälp att sätta ihop ett bra paket. Nåt prisvärt och pålitligt.

Kul att du vill dansa telemark!
Har du kommit igång med åkningen? Är du sedan innan van fasthälsåkare?

Rottefella är ett märke som tillverkar olika typer av bindningar.
NTN som fäster under trampdynan eller det äldre mer klassiska 75mm-systemet med kabel som spänns fast bakom hälen på pjäxor som har stora fyrkantiga "läppar" i framkant.
Vilken sort har du?

Har du pjäxor för 75 mm bindningar finns det i Stockholm en hel del begagnade skidor till små pengar. Du nämner ju "prisvärt" och kan hitta ett helt set för mindre pengar än bara nya bindningar kostar, även om du undviker de mer utdaterade skidorna.

(Blocket och Facebook Marketplace. Även här på Freeride, kan vara till hjälp att lägga in en sökes-annons för att skrämma upp guldkorn ur källarförråden.)

Jag kanske riskerar få mothugg från någon mer prylfokuserad, eller drar förhastade slutsatser om din vana, men är du precis i början av din telemarksresa kan möjligheten att bara kunna prova, komma igång och börja skapa en uppfattning av vad du vill ha och vilken åkstil som gäller för dig vara mer värt än att direkt börja med att tömma plånboken för att få expertråd om vad som kanske kan bli rätt utrustning för dig.
Det kan om inte annat kanske vänta ett tag då sannolikheten att du ändå skulle vilja ha andra skidor när du kommit en bit inte är alltför liten. (Eller exempelvis byta till NTN om du har 75 mm-pjäxor och lessnar på hälrem och fångremmar.)

Telemark är ju ändå ganska retro, så då om något passar väl begagnat? :)

Jag har inte bott i Stockholm på ett bra tag, men mina första tankar är att besöka Skidbytarboden och Alpingaraget. Dock utan att jag har direkt koll på dem.

En annan grej att komma ihåg är att du inte behöver vara rädd för att montera telisbindningar på skidor som det tidigare suttit andra bindningar på. Bra butiker/verkstäder kan hjälpa dig.

Senast ändrad:
Tack för svar!
Du har lärt mig att mina pjäxor för 75 mm. Runt hälen funkar bra, det på det jag lärt mig åka. Jag är åkt med lös häl ett tag, och hyrt skidor. Nu är det dags att köpa. Men du tolkade rätt att jag inte vill tömma plånboken. Vill bara nåt som är ok och som håller. Åker både i pist och gör toppturer. Vad ska man tänka på?

Jag köper gärna begagnat och har letat att tag, men har inte hittat nåt. Nu är det så fin snö att jag inte vill vänta längre utan tänkte bege mig till en butik för att köpa nytt. Men en köpesannons här kan var värt ett sista försök!

Klart du skall ha bra grejer och det snart!
I synnerhet om du skall topptura och inte bara börja åka eller rent av testa på, vilket jag förhastat trodde det lutade åt.

Det behöver inte vara någon större skillnad på skidor för telemark jämfört med fasthälsåkning. Det gör att det nog inte ens behöver vara en riktig telisexpert som hjälper dig med skidval. Och det finns väldigt mycket visheter och tyckande att ta del av.
En del säger att telisar gärna är en aning mjukare, samt att det liksom vid toppturandet är jobbigare med tyngre skidor.

Sedan kan det vara klokt att köpa mest utfrån den åkning som faktiskt görs (pist och uppkörd otrevligt hård offpist?) snarare än den åkning som man bara önskar att man gjorde (fluffpuder?).

Jag har ganska dålig koll på specifika modeller för dina behov.
Med önskan om härliga teledagar!

Senast ändrad:
Hej!
I Stockholm är det Alpint och Alpingaraget som brukar ha telemarksgrejer hemma. Just nu har jag för mig att de har slagit ihop butikerna pga Corona, och finns alltså på Birger Jarlsgatan (hos alpingaraget). Misstänker att de inte har så mycket 75mm-utrustning men om du vill tura skulle jag nog ändå rekommendera NTN, för de bindningarna (frånsett Rottefella freeride) har generellt mycket bättre gålägen. Problemet är väl lite som med alpin randoutrustning - prisnivån är ganska hög. Bortsett från det skulle jag satsa på antingen 22Designs Lynx eller Meidjo. Båda har tech-tå, väger runt 1kg paret och har utmärkta åkegenskaper. Det funkar också med en 22D Outlaw eller möjligen Rottefella freedom om du inte ska göra så långa turer.
När det gäller skidor skulle jag satsa på valfri lite lättare skida i spannet 90-100mm under foten. Exempelvis Black Crows Camox freebird, Völkl Blaze 94, K2 mindbender, Salomon MTN 95... Listan kan göras lång! Generellt är väl att hitta en skärning och rockerprofil som passar ens åkstil och smak. T ex så gillar jag själv inte skidor med för kort radie, och vill ha en ganska diskret rocker, men då går det bra med både spann och fullrocker.
Lycka till!

Om du har 75mm pjäxor som du verkligen gillar skulle jag försöka hitta en 22Drsigns Axl eller kanske en BD01. De bindningarna har bra gålägen (för att vara icke tech) och kan nog hittas till ganska bra pris nu när NTN blivit så poppis.

Om du ska topptura är det ett måste att ha en bindning med gåläge. Annars får du lyfta skidan i varje steg och det är inte kul efter en stund. +1 För Black Diamond (BD) O1 (d.v.s. boktaven O, inte noll. Det kan ev. göra skillnad när du söker). Den har riktigt bra gåläge i stort sett utan motstånd. Samtidigt är den styv i åkläge, framförallt om man har "ridiculously stiff"-fjädrarna. Vid valet av bindning tycker jag du ska fråga dig hur styv bindning du vill ha i själva åkningen utför. Det varierar väldigt mycket mellan olika bindningar, både 75mm och NTN. Själv älskar jag stenhårda bindningar men det finns minst lika många som vill ha bindningar med nästan inget motstånd.

Om du ska topptura är det ett måste att ha en bindning med gåläge. Annars får du lyfta skidan i varje steg och det är inte kul efter en stund. +1 För Black Diamond (BD) O1 (d.v.s. boktaven O, inte noll. Det kan ev. göra skillnad när du söker). Den har riktigt bra gåläge i stort sett utan motstånd. Samtidigt är den styv i åkläge, framförallt om man har "ridiculously stiff"-fjädrarna. Vid valet av bindning tycker jag du ska fråga dig hur styv bindning du vill ha i själva åkningen utför. Det varierar väldigt mycket mellan olika bindningar, både 75mm och NTN. Själv älskar jag stenhårda bindningar men det finns minst lika många som vill ha bindningar med nästan inget motstånd.
Om du gillar stenhårt skulle jag tipsa om nya Lynx, mer aktiv binding får man leta efter! Fick en smärre chock när jag tog ut mina nymonterade nu i veckan! 🤣 Efter några åk kändes det bättre men de är verkligt aktiva...

Tillbaka
Topp