Kul att du vill dansa telemark!
Har du kommit igång med åkningen? Är du sedan innan van fasthälsåkare?
Rottefella är ett märke som tillverkar olika typer av bindningar.
NTN som fäster under trampdynan eller det äldre mer klassiska 75mm-systemet med kabel som spänns fast bakom hälen på pjäxor som har stora fyrkantiga "läppar" i framkant.
Vilken sort har du?
Har du pjäxor för 75 mm bindningar finns det i Stockholm en hel del begagnade skidor till små pengar. Du nämner ju "prisvärt" och kan hitta ett helt set för mindre pengar än bara nya bindningar kostar, även om du undviker de mer utdaterade skidorna.
(Blocket och Facebook Marketplace. Även här på Freeride, kan vara till hjälp att lägga in en sökes-annons för att skrämma upp guldkorn ur källarförråden.)
Jag kanske riskerar få mothugg från någon mer prylfokuserad, eller drar förhastade slutsatser om din vana, men är du precis i början av din telemarksresa kan möjligheten att bara kunna prova, komma igång och börja skapa en uppfattning av vad du vill ha och vilken åkstil som gäller för dig vara mer värt än att direkt börja med att tömma plånboken för att få expertråd om vad som kanske kan bli rätt utrustning för dig.
Det kan om inte annat kanske vänta ett tag då sannolikheten att du ändå skulle vilja ha andra skidor när du kommit en bit inte är alltför liten. (Eller exempelvis byta till NTN om du har 75 mm-pjäxor och lessnar på hälrem och fångremmar.)
Telemark är ju ändå ganska retro, så då om något passar väl begagnat?
Jag har inte bott i Stockholm på ett bra tag, men mina första tankar är att besöka Skidbytarboden och Alpingaraget. Dock utan att jag har direkt koll på dem.
En annan grej att komma ihåg är att du inte behöver vara rädd för att montera telisbindningar på skidor som det tidigare suttit andra bindningar på. Bra butiker/verkstäder kan hjälpa dig.