Köpa transceiver

lisamedbo

Medlem
Köpa transceiver
Tänkte att det var dags att köpa en transceiver inför denna säsongen och funderar över om jag borde lägga lite mer för att få en med tre antenner eller köpa en billig en-antennas, typ Pieps Freeride. Hur mycket säkrare blir de?

Tack och hej

Köpa transceiver
Hej! Gör ett sök i forumet, vi har diskuterat den här frågan upprepade gånger de senaste 7-8 åren.

Om du, när du läst de tidigare trådarna, fortfarande har några frågor så svarar jag gärna på dessa.

Köpa transceiver
Mycket läsande på dessa trådar ledde till att jag som min första tranciever köpte en Pieps sport, modern modell tre antenner bra batteritid
Verkar vara vettig prestanda för pengen
Bra pris i packet med spade och sond på Bittl

Köpa transceiver
Lär dig att använda din transceiver, sedan spelar det ingen roll vilken. Har själv en enkel gammal Ortovox F1 och den fungerar fint. Öva, öva och öva...

En sak kan jag hålla med om och det är att de nya är lättare att använda för den som aldrig har testat innan.

Köpa transceiver
Whippo, det är dags för dig att skaffa en ny transceiver. Vi vill ha bort de gamla analoga från berget då den långa signalen riskerar att överlappa övriga signaler och på så sätt förstöra funktionen att hitta flera begravda.

Dessutom har F1 problem med frekvensavvikelse när de börjar bli några år så det är inte säkert att de sänder på exakt 457 kHz vilken gör att vissa transceiver kan få stora problem att hitta din transceiver.

Köpa transceiver
demo8 sa:
Centralbyrakraten, hur stämmer det du skriver med det som står i dessa artiklar? De är ganska gamla då de skrevs 2008, men har man uppgraderat standarden sedan undersökningen?

http://pistehors.com/news/ski/comments/0805-time-to-retire-the-ortovox-f1/

http://pistehors.com/news/ski/comme...-standard-conformity-compatibility/index.html
Den första artikeln hänvisar till en undersökning gjord av Thomas S. Lund som är kopplad till BCA. Undersökningen gjordes under en period när det pågick en het debatt mellan BCA å ena sida som hävdade att multipelsök knapp förekom och Manuel Genswein (konstruktören bakom Mammut transceivers) å andra sidan som hävdade motsatsen. Skälet till debatten var vikten av att ha en bra funktion för att hitta flera begravda. Mammut la ner stora summor på att utveckla detta och BCA var inte sugna på att göra detsamma. Därav Lunds slutsats att markeringsfunktionen (den som alla transceivertillverkare utom BCA valde att använda) inte bör användas av grupper som har analoga transceivers eller av organiserad räddning.

Idag har det blivit mer eller mindre standard att använda digitala transceivers med markeringsfunktion och då blir det lättare att istället rekommendera alla att sluta använda de gamla analoga som har långa signaler.

Vi använder just F1:orna när vi övar organiserad räddningstjänst i komplexa scenarior just för att vi vet att det kommer att störa ut markeringsfunktionen. På så vis tvingar vi de som övar att övergå till andra sökstrategier för att lösa uppgiften.

Vad gäller den andra artikeln så får den stå för Ortovox. Det är ett känt problem att vissa transceivermodeller är väldigt känsliga för frekvensdrift över de 80 Hz som EN-normen tillåter. Dessa modeller har problem att ta emot signaler från transceivers som börjat drifta i frekvensen. Dock så har man i de nyaste modellerna byggt in en större acceptans för frekvensdrift så det är inte ett lika stort problem med dagens transceivers än det var för några år sedan.

Köpa transceiver
Kanske är dags att byta då. Har ny lavinrygga och kanske skaffa sig en ny transceiver, vill ju att andra ska kunna hitta mig också. Har dock testat många gånger och aldrig haft problem.

Att hitta flera: Beror på hur många under och hur många som kan gräva, avstånd. Det jag har lärt mig är att ta den som är närmast, sök och gräv, krasst som det låter är det inte stor chans för de andra om dom inte är nära... Men ny transciever blir det, vill hitta någon liten lätt sak...

Köpa transceiver
whippo sa:
Att hitta flera: Beror på hur många under och hur många som kan gräva, avstånd. Det jag har lärt mig är att ta den som är närmast, sök och gräv, krasst som det låter är det inte stor chans för de andra om dom inte är nära... Men ny transciever blir det, vill hitta någon liten lätt sak...
Nu börjar vi få en intressant diskussion. Vi har sedan några år lärt ut prioritering på våra lavinkurser. Om den första begravda är på 2 m djup då går vi direkt vidare till nästa för att se om den är ytlig. Om den första ligger på till exempel 0,5 m då börjar vi att gräva upp den innan vi söker upp och kollar djupet på de övriga.

Tillbaka
Topp