Köpa Twintip istället för Carving Slalom?
Jag har nu hyrt skidor i 3 års tid för skidåkning kanske 3 gånger om året. Därför känner jag att det är dags att köpa egna nu. Har hela tiden hyrt "Vanliga" Carving slalomskidor. Dock är det så att jag känner att twintip är något jag vill köra. Har själv inte provat det än men jag känner att det är en sådan stil jag vill utveckla. Gillar att köra vanliga pister, offpist, hoppa runt på gupp och annat åka framåt, bakåt etc. Har inte provat park än men det kommer säkert. Har därför några frågor om twintip som jag försökt söka fram men inte riktigt hittat.
Jämfört med Slalom carving, hur stor skillnad är det att åka pist med Twintip? Farten är ett ofta återkommande svar. Hur mycket långsammare går ett par Twintip än vanliga slalom?
Om jag ska åka enligt den lekstil jag beskrivit ovan, ska jag mittmontera eller bakmontera bindningarna? Vilken ger bäst allaround?
Någon som känner igen sig och gjort "övergången"?
Vad bör jag tänka på i inhandlandet av Twintipen? Jag är som sagt medelgod åkare som gillar att leka med hopp, skutt, pist, offpist.
Jämfört med Slalom carving, hur stor skillnad är det att åka pist med Twintip? Farten är ett ofta återkommande svar. Hur mycket långsammare går ett par Twintip än vanliga slalom?
Om jag ska åka enligt den lekstil jag beskrivit ovan, ska jag mittmontera eller bakmontera bindningarna? Vilken ger bäst allaround?
Någon som känner igen sig och gjort "övergången"?
Vad bör jag tänka på i inhandlandet av Twintipen? Jag är som sagt medelgod åkare som gillar att leka med hopp, skutt, pist, offpist.