Köpa Twintip istället för Carving Slalom?

Hedlunds

Ny medlem
Jag har nu hyrt skidor i 3 års tid för skidåkning kanske 3 gånger om året. Därför känner jag att det är dags att köpa egna nu. Har hela tiden hyrt "Vanliga" Carving slalomskidor. Dock är det så att jag känner att twintip är något jag vill köra. Har själv inte provat det än men jag känner att det är en sådan stil jag vill utveckla. Gillar att köra vanliga pister, offpist, hoppa runt på gupp och annat åka framåt, bakåt etc. Har inte provat park än men det kommer säkert. Har därför några frågor om twintip som jag försökt söka fram men inte riktigt hittat.

Jämfört med Slalom carving, hur stor skillnad är det att åka pist med Twintip? Farten är ett ofta återkommande svar. Hur mycket långsammare går ett par Twintip än vanliga slalom?

Om jag ska åka enligt den lekstil jag beskrivit ovan, ska jag mittmontera eller bakmontera bindningarna? Vilken ger bäst allaround?

Någon som känner igen sig och gjort "övergången"?

Vad bör jag tänka på i inhandlandet av Twintipen? Jag är som sagt medelgod åkare som gillar att leka med hopp, skutt, pist, offpist.

Ett par twintip går inte långsammare än ett par carving, det är väl i så fall vallan som påverkar hur bra det glider. Å andra sidan är styvheten på skidan det som skiljer sig mest, twintips är väl i regel mjukare och slalom/pist skidor är styvare. Dvs, twintips, generellt sett fladdrar mer i höga hastigheter och slår lite när man kör fort med dom.

Allting beror ju på hur mkt du åker...
Jag tänker inhandla ett par skidor som jag kan leka med i parken, dvs ett par twintip skidor och ett par som ska vara för pisten och offpisten, typ ett par Head Monster.

Så har jag tänkt iaf!

Man kan nog gräva ner sig oändligt i konstruktionsdetaljer, men generellt kan man nog säga att twintips går generellt bra i pist, men aldrig lika bra som en riktigt bra pistskida.
En kompetent pistskida är självklart bättre och roligare prestandamässigt, och du vinner inte särskilt mycket på en twintipp om du inte jibbar ganska mycket. Många pistskidor är ju redan semitippade och klarar lätt lite baklängesåkning/landningar.

(Stöckli rotor är en schysst skida som eventuellt hade kunnat passa dig... Kolla på det vetja!)

För offpiståkning behöver du gå upp så mycket i bredd så pistegenskaperna blir lidande. Om du inte vill ha flera par, hyr ett par fläskiga fetingar om du ska ut och köra puder.

Alterntivet är ju en medelfet twintip. den skidan kommer ju inte vara någon höjdare i pisten, och inte flyta särskilt bra i puder - men samtidigt den ENDA skidan som KAN hantera båda delar på ett bra sätt.

Främsta rådet är ändå det mest klassiska rådet som ges här på freeride: Testa!
Hyr, testa och köp det DU gillar bäst - om du har möjligheten. Annars bör du vända dig till en välrenomerad skidbutik med kunniga skidåkande säljare(i Göteborg: Udéns eller Adams sport)
Punkt slut.

Senast ändrad:
Jag har funderat lite. Det jag söker borde alltså vara lite hårdare TwinTip? Vilket borde ge mig ett par skidor som inte fladdrar i pisten i högre farter och får mig att tappa fart vilket jag är orolig för. Offpisten är jag inte I särskilt mycket, iallafall inte pudersnö räknat utan mer i skogen, hopp etc.

Har läst att K2 Public Enemy ska vara hårdare och inte så fladdriga? Prisklassen bör liggar runt 3500 kr med bindning inkluderat.

Nej nej nej K2 PE är ingen bra pist skida.....

//H

Om du vill ha twintips köper du det väl, så får du ju se hur du åker med dem. Om du är osäker är det ju bara att hyra först.

Völkl Karma ska väl gå rätt bra i pisten. Styv är den iaf...
Men hur styv skidan upplevs beror ju mkt på din tyngd också...vad väger du+

Senast ändrad:
Ett tips om du köper twintips, se till att dom monterar bindningarna på "klassisk" punkt så inte försäljaren lurar i dig att montera enligt nån "jibb"-markeringing eller liknande. Det behövs bara om man åker MYCKET park och MYCKET baklänges.

>>>JockeSki
Nej precis det bör nog vara "slalommonterat" annars får jag en mittmontering vilket måste kännas lurigt i pisten.

>>>Sockervadds
Jag väger ca 80 kg och är 190 lång.

Det är sjukt svårt att hitta några twintips som allmänt ses på samma sätt. Många påstår att vissa skidor är grymma för pisten medan andra sågar dem rejält. Behöver ett spår på någon skida som håller måttet.

Line Prohet 90 skulle vara nåt för dig. Riktigt trevlig skida både i puder, pist och i parken. Den är bra.

//H

(och ja jag har åkte på massa olika skidor)

K2 PE är ingen bra pistskida Hasse, jämfört med andra hoppskidor eller pistskidor?
Jag anser de vara en av de bättre hoppskidorna i pist, och även en av de bättre allroundlaggen what so ever. Läs mina recensioner för förklaringar varför.

Scott P3, Head Mojo 80 och 90 är några rätt hyggliga alternativ
Jag har ett par P3, klassiskt monterade och de fungerar otroligt bra i pist

JockeSki sa:
Ett tips om du köper twintips, se till att dom monterar bindningarna på "klassisk" punkt så inte försäljaren lurar i dig att montera enligt nån "jibb"-markeringing eller liknande. Det behövs bara om man åker MYCKET park och MYCKET baklänges.
OBS: Är skidan i fråga en riktig twintip (samma mått fram och bak, smalaste delen på den exakta mittpunkten) så krävs det att den monteras på den exakta mitten för att den ska uppföra sig korrekt i pisten. Exempel på detta är Fischer Addict som gissninsgvis skulle vara oerhört skum i pisten vid en "klassisk" montering.

Utter: Där ser man, alltid lär man sig nått nytt. Visste inte ens att det fanns sånna skidor. Skulle personligen aldrig kunna tänka mig att köpa ett par sånna.

JockeSki sa:
Utter: Där ser man, alltid lär man sig nått nytt. Visste inte ens att det fanns sånna skidor. Skulle personligen aldrig kunna tänka mig att köpa ett par sånna.
Finns ett par tillverkare som har såna. Du borde inte vara så rädd för dom, Fischerskidorna funkar alldeles utmärkt i både pist och park.

Har precis fått tipset från Sports-Conrad säljare att köpa ett par K2 PE.
Påstås vara rätt för mina behov (mycket pist, skog, hopp, mindre park).

När jag läser att vissa inte gillar dem då undrar jag hur mycket ni åkt skidor? Eftersom jag själv inte alls är särskilt erfaren undrar jag om jag "ställer" och upplever samma krav på skidorna i backen. Vilken skillnad jag egentligen känner om jag skulle ta ett par PE jämfört med de andra dyrare nämda. Har åkt 2 gånger per år i 3 års tid nu så jag lär mig fortfarande.
Jag kan tänka mig Hasse att du är mer erfaren och vet vad du ska leta efter medan jag kanske skulle glida grymt bra med ett par PE. Någon med åsikter?

för det första verkar det som att du bara åkt i pisten för att lära dig och nu går mer och mer över till parken, så twintip såklart enligt mig =)

för det andra tror jag knappt att det spelar någon roll vilken skida du köper så oerfaren som du är, så köp ett par PE =)

Som sagt jag har åkt en del skidor och jag anser fortfarande att PE inte är en bra skida för pist åkning. Kolla då hellre på Scott Punshier.

Lima-Ko: Jo jag har testat en del hoppskidor. (inte att hoppa med utan att köra pist med dem) Och Punhsier är samma skida som Scott mission tex förutom att de har lagt till en twin på den så den är grym i pist. Och Prophet är fortfarande bättre än PE. Körde på alla tre idag plus Salomon Thruster, Völkl Wall och Dynastar TM. Skulle ranka pist egenskapen så här då:

1. Scott
2. Line
3. Völkl
4. PE
5. Dynastar

Men då var iofs Dynastaren mitt monterad jämfört med de andra.

Fast sen beror det på lite hur du har tänkt montera de oxå så klart...

//H

Hej, jag har ett liknande problem som "hedlunds", och jag har hört att Salomon Foil ska vara bra både på och utanför pisten samt vara en bra hoppskida.

Tack på förhnad

Jag körde på ett par Salomon 1080 foil förra säsongen och dom är riktigt sköna. Fungerade bra både i och off pist.

Men som någon sa tidigare, köp dom skidorna som passar dig. Men om du får chansen att hyra ett par 1080 foil så gör det. :)

Är någon av de Foil och Scott i samma prisklass som PE? Hittar inte någon affär med dem.

Jag antar att jag bör köra bakmonterat eller "klassiskt" på twintipen? Då som ovan nämnt jag kört mest i Pist och skog och vilja börja smyga nån gång ibland till parken.

Tillbaka
Topp