Hej,
Mitt förslag är att du letar reda på en miniDv som heter TRV900 som kommer från Sony. Den kom för cirka 3-4 år sen och är föregångaren till PD100 och PD150. Den har 3ccd och den egentligen skillnaden mellan den och PD100 är att den inte har DVCAM, plus alla möjligheter med att ställa tidkod etc, och inte ett skal i metall, men annars så fungerar den utmärkt. Du borde hitta en sån begagnad för runt 5000. Jag tycker den rockar för att vara en konsumentkamera.
Det som är ett minus med den kameran är att den inte har ngt handtag ovanpå kameran samt att den har mikrofonen placerad nedtill fram på kameran. Det gör att om du gillar att filma och hålla kameran undertill med händerna som i en vagga och inte med handen genom strappen så gör det att du ofta täpper till micken med handen. Ytterligare ett minus är att om du vill åka och filma samtidigt så håller man ju gärna kameran ovanifrån med handen genom strappen fast uppifrån och då zoomar man gärna utan att veta om det...
Om du har pengarna så är Canons XM1 ett grymt alternativ att köpa ny, den har micken upptill och ganska mustiga färger, men den ligger på strax över 20000 tror jag, och då kanske det är mer värt att försöka hitta en VX1000 som du borde hitta för runt eller under 10000. Båda kamerorna har ett bra handtag som är skönt att filma med när du åker. Ett minus för VX1000 är att batteriet sitter inuti kameran och då kan du inte ha ngt stort batteri.
Lycka till,
David