Tvist med Salomon - finns det något att göra?

chrillelille

Aktiv medlem
Förra säsongen köpte jag ny utrustning i form av Salomon Foresight 3L Jacka och BIB byxor. Jag älskar byxorna och har fram till i vinter älskat jackan. Jag köpte jackan på premissen att den var hjälmkompatibel, men väntade till i år med att köpa hjälm. När jag var i Åre över jul och det gick ner till -15 till -20 grader så försökte jag dra huvan över min Poc Fornix, och det var lönlöst. Huvan är på tok för liten för att ens försöka dra över en hjälm. Det var riktig oskönt i blåsten, började få märken på kinder och jag bestämde mig för att jag måste ha en ny jacka och försöka reklamera den jackan som jag köpt med beskrivningen hjälmkompatibel.

Jag gick in på Salomonbutiken (där jackan är köpt) på Norrlandsgatan som sa att jag skulle återkomma när butikschefen var inne.

Jag pratade med butikschefen som sa att Foresight inte var hjälmkompatibel. Jag visade då deras hemsida som i år har samma jacka, där hjälmkompatibilitet är en av tre huvudsäljargument:
http://www.salomon.com/se/product/foresight-3l-jacket-m.html

Han sa att detta då är ett ärende för Amer Sports som äger Salomon (och enligt honom också äger Salomonbutiken) så jag ringde deras customer service.

Customer Service skickade mig vidare till produktansvarig för Salomon kläder som verkligen beklagade att det blivit så. Hon sa att vi skulle fixa detta, hon behövde bara prata med reklamation först.

Idag ringer nån sur gubbe från reklamation upp mig och säger att årets jacka är hjälmkompatibel, men inte förra årets. Jag sa att det var den visst det, men han sa nej, det finns inget att göra.

Jag tar då kontakt med Salomon USA, bara för att kolla om det var någon skillnad mellan årets och förra årets modell, vilket det absolut inte är. Den enda skillnad är färg och material:

"( 10m 53s ) Aramide O: thank you for your patience, the only difference between the two would be the fabrics as this years' version includes ADVANCEDSKIN DRY rather than the CLIMAPRO STORM 3L from last year, the hood appears to be the same as last year too
( 12m 40s ) Lindman: Thanks Aramide, ar e you sure about this?
( 13m 25s ) Lindman: I just want to make sure that last year's model also was helmet compatible?
( 18m 22s ) Aramide O: just double checking again and the fabrics are the only difference, with regards to the hood, both versions have a hood with a 3d adjustment
"

Jag skickar då denna konversation till Amer Sports/Salomon och då ringer nån Nordisk Säljchef upp (tror han heter Anders) och säger att det inte är något fel på jackan, därför kan de inte göra någon reklamation. Jag säger ju då att den marknadsförs och sålts till mig genom felaktig information, och då säger han att han inte ansvarar för vad som står på hemsidan (att det bara är en översättning från internationella sidan). Han säger att det inte stod på hemsidan förra året att den var hjälmkompatibel (vilket jag är säker på) - så det blir ord mot ord för det kan jag inte bevisa. Han säger också att han inte kan ansvara för vad de sagt i Salomonbutiken, då dessa ägs av en annan del i organisationen(?), att han bara säljer till butiker. Jag måste därför ta upp det med butiken, alltså tillbaka till ruta 1.

Jag vet inte vad jag kan göra. Är det ett fall där man som konsument bara är körd för att man fastnar i en massa byråkrati mellan olika delar av ett företag? Jag har ju pratat med en massa olika människor på Salomon som bara knuffar runt mig och jag börjar tröttna och surna. Det hade varit kul med ett företag som tänker lite på kundvård och kundnöjdhet. Jag förväntar mig inte att de ska ge mig cash tillbaka, bara att de går mig lite till mötes och försöker hjälpa mig.

Problemet är ju att jag älskar mina andra Salomonprodukter och hade tänkt att införskaffa ett par Salomonpjäxor till tjejen, men nu är jag sjukt osugen då de haft ett jävligt osoft bemötande.

Finns det nåt jag kan göra, eller är det kört då jag köpte jackan för ett år sedan och har använt den?

PS. Jag frågade också varför de inte gjort Foresight hjälmkompatibel och då säger han att de flesta Salomonjackor inte är det. Lite konstigt att inte jobba för att folk ska klä sig säkert, men det är en annan fråga.

har aldrig hittat en jacka som uppfyller de där med "hjälmkompatibel" blir alltid för trångt och för svårt att röra sig...?! sen kan man ju fråga sig vad hjälmkompatibel är ? är de minsta klätterhjälmen dom testat med, vilseledande javisst ! Men den är ju kompatibel ?!

tror det är svårt att göra en jacka med tillräckligt stor huva så du kan ha den över en hjälm, utan att det blir som en fallskärm när du åker med den nere ?

vad du kan göra nu är väl anmäla dom till ARN elr nåt i den stilen, om de nu finns nåt att anmäla igentligen elr bevis för det.

linkan_110 sa:
har aldrig hittat en jacka som uppfyller de där med "hjälmkompatibel" blir alltid för trångt och för svårt att röra sig...?! sen kan man ju fråga sig vad hjälmkompatibel är ? är de minsta klätterhjälmen dom testat med, vilseledande javisst ! Men den är ju kompatibel ?!

tror det är svårt att göra en jacka med tillräckligt stor huva så du kan ha den över en hjälm, utan att det blir som en fallskärm när du åker med den nere ?

vad du kan göra nu är väl anmäla dom till ARN elr nåt i den stilen, om de nu finns nåt att anmäla igentligen elr bevis för det.
Mjo, men de Haglöfsjackor jag testat är ju hjälmkompatibla utan att bli en jättefallskärm. Om en skidjacka säger hjälmkompatibel så antar jag skidhjälm.

Som sagt, det kanske inte finns nåt att anmäla, det är därför jag kollar här. Känns bara jäkligt surt att lägga 4000 på en jacka som sen inte uppfyller det som de säger att den ska göra. Nåt som är enligt mig ganska viktigt.

Jag skulle säga att du går tillbaka till affären och säger att du gärna möter dom halv vägs (om du kan tänka dig det). Oavsett om du i deras ögon ska ha en ny jacka eller inte så kanske du får köpa en ny för inköpspris.
Vem som har rätt eller fel i frågan vet jag inte men dom förlorar ju egentligen ingenting på det kan man tycka.

Butiken som jag jobbar i vet jag har tagit emot reklamationer som inte är köpta hos oss men hjälper gärna till om vi säljer samma märke.
Blir kunden nöjd så hoppas vi ju att kunden ska handla hos oss nästa gång så det kan vara värt att gå till en butik som säljer Salomon kläder trots att du inte köpt den där och hoppas att dom tänker likadant.

Senast ändrad:
Till Salomon. (För ni läser säkert på Freeride, annars är ni ju helt lost.....).
Ta lärdom av Sportresor och gör om- gör rätt!!! Ingen gillar stora rika företag som inte håller vad de lovar....
Se länk nedan och kompensera sedan er missnöjda kund på ett sätt som gynnar båda parter och gör att ni uppfattas som seriösa, pålitliga och trevliga.
https://www.freeride.se/forum/thread.php?t=96841

1. Reklamera 1 år gammal jacka som är använd? Jag skulle säga nej på en gång. Varför provade du inte med hjälm i butiken när du köpte den för?
2. Varför ta det med USA när det är ett franskt märke?
3. Du är säker på att det stod det? Men du har inget bevis?
4. Och som säljansvarig säger så är det väl butiken som är ansvarig? Den säljaren som sålde den till dig har informerat dig fel helt enkelt? Ping
@carled
5. Är du nya La Grave? ;)

Senast ändrad:
Testat att hitta den gamla hemsidan? Wayback

Att vänta ett år med att reklamera är nog felet du gjort. Annars är butiken den enda kontakt du skall behöva bråka med.

Tack för svar, ska göra ett försök till i butiken och se om vi kan lösa något. Antagligen inte, men värt ett sista försök.

@hasse_lindborg ja, jag borde testat innan, men jag hade knappt åkt på tio år, inte varit nära att köpa någon utrustning och litade väl på att det de sa och det som stod var sant. Men lätt att vara efterklok. Vem/vad La Grave är här har jag ingen aning om.

@snorkel bra tips! tyvärr finns inte hela siten utan bara fram till overview på jackor. Ja, det är kanske sent, men hade ju ingen hjälm innan, bara planen att införskaffa en. My bad antagligen.

Kolla hur hemsidan såg ut förra året genom att tex använda wayback machine eller likande. Då kan du se om han taltalar sanning eller ljuger om hjälmluvan

Ganska enkel fråga detta.

För det första så är det butiken som du ska ta detta med. Du har ett avtal med butiken och ingen annan. Alltså är det gentemot butiken du kan vända dig med anspråk.

För det andra. "Fel i varan" definieras i konsumentköplagen §16 https://lagen.nu/1990:932

" 16 § Varan skall i fråga om art, mängd, kvalitet, andra egenskaper och förpackning stämma överens med vad som följer av avtalet. Den skall vara åtföljd av de anvisningar som behövs för dess installation, montering, användning, förvaring och skötsel.

Om inte annat följer av avtalet, skall varan
1. vara ägnad för de ändamål för vilka varor av samma slag i allmänhet används,
2. vara ägnad för det särskilda ändamål för vilket köparen avsåg att varan skulle användas, om säljaren vid köpet måste ha insett detta särskilda ändamål,
3. stämma överens med den beskrivning som säljaren har lämnat och ha de egenskaper som säljaren har hänvisat till genom att lägga fram prov eller modell, och
4. vara förpackad på vanligt eller annars försvarligt sätt, om förpackning behövs för att bevara eller skydda varan.

Varan skall anses felaktig,
1. om den avviker från vad som föreskrivs i första eller andra stycket"

När det gäller tidsaspekten får vi kolla i §20 och 23

"20 § Frågan om varan är felaktig skall bedömas med hänsyn till dess beskaffenhet när den avlämnas. Säljaren svarar för fel som har funnits vid denna tidpunkt, även om felet visar sig först senare"

"23 § Köparen får inte åberopa att varan är felaktig, om han inte lämnar säljaren meddelande om felet inom skälig tid efter det att han märkt eller borde ha märkt felet (reklamation). Meddelande som lämnas inom två månader efter det att köparen märkt felet skall alltid anses ha lämnats i rätt tid. I fall som avses i 1 § andra stycket kan meddelande om felet i stället lämnas till näringsidkaren.

Har någon annan än säljaren åtagit sig att för dennes räkning avhjälpa fel i en vara, kan reklamationen i stället göras hos honom.

Reklamerar köparen inte inom tre år från det att han har tagit emot varan, förlorar han rätten att åberopa felet, om inte annat följer av en garanti eller liknande utfästelse. Lag (2005:62)."

Vad kan det bli för följder av detta? Det återfinns i §22

"22 § Är varan felaktig enligt 16-21 §§, får köparen enligt 23, 24 och 26-29 §§ kräva avhjälpande, omleverans, prisavdrag eller ersättning för att avhjälpa felet eller häva köpet. Dessutom får han kräva skadestånd enligt 30-32 §§. Han får även hålla inne betalningen enligt 25 §. Lag (2003:162)."

Detta handlar då förstås om juridiken. Så långt jag förstår så har du köpt jackan i en svensk markbutik så juridiken gäller i det här fallet. Sen kommer det gamla vanliga "det är en sak att ha rätt och en annan sak att få rätt". Knäckfrågan blir ju helt enkelt huruvida säljaren hävdat att den ska fungera ihop med hjälm eller inte. Har de gjort detta har du rätt att begära rättning/omleverans/hävning. Ifall du kan bevisa att de hävdat detta är en helt annan fråga och det är ju en fråga för oss här som är väldigt svår att avgöra.

Som summering skulle jag vilja säga så här. Du som kund har ett ganska långtgående skydd i svensk konsumenträtt och alla som jobbar i butik eller utgår från vad "som är rimligt" eller vad "sunt förnuft säger" ofta har fel. Vad deras reklamationspolicy säger osv är ganska irrelevant eftersom lagen är ganska klar och dessutom är icke-dispositiv (innebär att den inte går att avtala bort)

Ta med jackan och hjälmen till butiken, prova sedan årets och visa att det inte är någon skillnad och att du inte kan ha den nya med hjälm och att det på lappen står hjälm kompatibel.

Samt ta med en laptop och visa dom denna tråden så bör det ju kunna lösa sig :D

Tack för alla svar!

Jag har kollat runt och försökt hitta förra årets produktinfo om Foresight. Kan dock inte hitta det, kanske till och med så att jag har fel. Jag är dock 100% säker på att jag kollade upp det och tycker att det är jättemärkligt att de i år säger att den är hjälmkompatibel och att det lägligt nog inte stod så förra året.

Jag ska ta det med butiken igen. Som sagt, jag vill inte blåsa nån, jag vill bara att de ska möta mig i mitt problem istället för att knuffa runt mig till olika personer, företag och avdelningar, framförallt när jag är en kund som lagt nära 20,000kr på deras produkter de senaste året. Hade jag köpt jackan i år så hade de ju omöjligt kunna bestrida detta, men nu är det bara ord mot ord och där vet jag inte vad jag kan göra.

Aja, får se hur det går, som sagt, tack för all input, både för och emot!

hjälkompatibelt är ju sjukt luddigt, alla hjälmar och skallar är ju olika stora. så jag tycker inte man kan räkna med att köpa vilken hjälm som helst och kräva att det passar. och jag kan till 100 % lova att den inte är designad och testad tillsammans med en Fornix utan en Salomon hjälm och det funkar. sen om det är bekvämt eller inte kan inte du,jag eller en salomon designer eller någon annan avgöra, MEN det funkar. Det är vad jag tror.

Du har förstås helt rätt, men som säljare bör man då vara väldigt försiktig. Visst att man kanske inte kan förvänta sig att få in en stor MC-hjälm men en normal skidhjälm bör gå att få in. Gör den det inte så har man ju produkten helt enkelt inte klarat kraven i lagen.

Pillard sa:
Du har förstås helt rätt, men som säljare bör man då vara väldigt försiktig. Visst att man kanske inte kan förvänta sig att få in en stor MC-hjälm men en normal skidhjälm bör gå att få in. Gör den det inte så har man ju produkten helt enkelt inte klarat kraven i lagen.
Jag har dessutom kollat salomons hjälmar tillsammans med butikschefen på salomon och de är inte mindre än min Fornix, så jag skulle inte få plats med deras hjälmar heller.

Vad säljaren dock har sagt kan jg ju självklart inte bevisa så det blir ord mot ord, så det är nog kört om de inte är villiga att ta något ansvar i detta.

Att i mail eller motsvarande få någon att tvingas svara på frågan "Så ni tar inget ansvar för vad era säljare säger i butiken?" är ju annars ett effektivt sätt i den här typen av frågor ;)

Pillard sa:
Att i mail eller motsvarande få någon att tvingas svara på frågan "Så ni tar inget ansvar för vad era säljare säger i butiken?" är ju annars ett effektivt sätt i den här typen av frågor ;)
Har försökt, de envisas med att ringa upp :) Och de säger dessutom att de inte tar något ansvar för butiken, att det skulle vara något eget företag, trots att det ägs av salomon som ägs av Amer. Känns som sagt att de gömmer sig bakom en massa byråkrati och skickar runt mig till olika instanser för att jag ska tröttna.

Ska försöka med butiken igen i helgen..

Att de inte tar åt ansvar för butiken är ju dock helt rätt. Det är butiken du ska fokusera på. Och om butiken hänvisar till någon annan hävdar du bara att du har ett köpeavtal med dem, inte nån annan.

Kanske lite OT men tipsar om att använda balaclava/mask istället för huva oavsett vad som händer med ditt reklamationsärende. Det ger betydligt bättre resultat tycker jag, både mer värmande/skyddande och begränsar sikten mindre än vad huvor o dyl. generellt gör. :)

De funkar till viss del men jag skulle säga att de inte alls uppfyller samma behov. I Japan förra året körde jag tex med bägge. Balaclava värmer men skyddar varken mot vind eller fukt speciellt bra. Huvan skyddar däremot mot just dessa två. Förövrigt är enda jackan där jag kunnat åka med huvan en gammal Arcteryx, där huvan och kragen är separerade. Moderna jackor där huvan och kragen sitter ihop är totalt värdelösa generellt att ha över hjälmen.

/Sorry för att haka på OT ;)

Tillbaka
Topp