Salomon S/lab X-alp pjäxor helt sönder

oskarisaksson

Aktiv medlem

Fler som råkat ut för liknande på Salomon/Arcteryx pjäxor?
Skaffade Arcteryx procline carbon förra året och funkade bra förutom plastsulan inne i skon som lossna oavsett vad för lim man använde. Fick däremot aldrig tillbaka dom från den allmänna reklamationen av bakpinnen innan jag drog ner till Chamonix och hade stora problem med Arcteryx kundservice vilket inte ledde nånstans.
Däremot var Höjdmeter i Kiruna som jag köpt pjäxorna från schyssta och fixade ett par 99% likadana fast Salomons så jag slapp köpa nya pjäxor.
Skulle varit surt att behöva köpa nya pjäxor pga att man inte får tillbaka sina pjäxor nångång och sen även behöva montera om alla bindningar om man inte köpte pjäxor med 295mm sulmått...

Tyvärr har dom nu efter bara 1 månads åkning gått av helt i carbonskaftet och likaså ena plasten som övre spännet sitter fast i. Inget hoppande/droppande utan bara normal åkning i offpist och pist. Carbonen i skaftet gick av när jag gjorde stora svängar nerför i riktigt fin vindpackad snö, precis efter carbonen gick sönder slutade det med en crash och en bra bits rullande nerför och när jag då kollade pjäxorna märkte jag även att plastdelen nästan var av och den lossnade helt innan jag sladdat mig nere till dalen igen.
Dålig kvalité?

Lagomt svullen och ont i hälen på foten som pjäxan gick sönder på, blir inge åkning på närmaste dagar...

Väger 69kg utan utrustning så säg 75kg med alla grejer.
Ytterligare en dag man är glad över att ha använt hjälm!

Senast ändrad:
Det är klart att en sådan lättviktspjäxa inte håller för vad som helst, men det låter onekligen inte som att du överbelastade den när den gick sönder i alla fall. Om du har kört hårt innan kan den ju ha fått sig en smäll då, men det ser ut som en klockren reklamation. Nu har du ju strulat med en reklamation redan, men som det ser ut har du inget att förlora på att göra det igen... Det är ju två olika saker att en pjäxa inte "pallar hård åkning" och att den faktiskt går sönder när man åker hårt med den. Normalt sett menar man ju att den flexar för mycket, men jag har nog aldrig ens diskuterat om den rent fysiskt håller för åkning. Nej, skicka tillbaka och reklamera, men du kanske ska driva frågan om att få ut ett par MTN Lab istället. Den där modellen håller bevisligen inte om du nu har kört sönder två par. Arcteryxen är ju snarlik.

Hur har det gått med reklamation? Pratat direkt med salomon, och fått något resultat?

Jag själv har hållt på att försöka få mina MTN Lab reklamerade i över två måndader och har nu fått besked att de kanske kan fixa ett par nya pjäxor i september. Rätt bitter då jag missat majoriteten av skidsäsongen..

Jag gick direkt till Salomon butiken i Cham å dom lovade då att direkt fixa nya till mig å skicka in mina trasiga till Salomon. Så de var bara att gå hem å byta till vanliga skor å gå tillbaka för att lämna in pjäxorna och få nya. Men så enkelt skulle det inte gå!

När jag kom tillbaka en kvart senare så var de 2st till som skulle kolla på pjäxan och sen sa de att dom ringt till Salomons huvudkontor och ville inte längre hjälpa mig utan hänvisade att ta det med Höjdmeter i Kiruna trotts att jag förklarade mitt läge. Var sådär lagom glad efter den vändningen, är ju som en bit upp och tar sin tid! Passande nog så skulle jag hem till Kiruna och topptura en kort sväng 1,5 vecka senare och lyckades fynda andra pjäxor och skidor att åka på tills de.

Skickade bild osv till Höjdmeter och var inga problem att reklamera via dom. Väl i Kiruna lämnade jag in pjäxorna och fick välja fritt vad jag ville byta till för märke/modell. Stort tack för kanon service än en gång!

Dock har min häl inte blivit bra och kommer inte bli det heller...
Pga pjäxans sköra konstruktionen och "överdrivet" mycket gåläge utan iprincip nått motstånd alls kunde foten böjas å vridas alldeles för mycket. Gått över till enligt mig bättre/säkrare konstruerade modeller.

gubbfan sa:
Dax att hänga ut med kommentar o bild på leverantörernas facebooks sidor.
Varför då? den första var en allmän produktionsmiss han lämnade in pjäxan för, jag gjorde detsamma och de funkar super.

@MnO de gick aldrig sönder första ggn, alla procline åkte in för en fix.

Snödjup

Tillbaka
Topp