Köpe av splitboard?

Niiiicke

Medlem
Köpe av splitboard?
Går och funderar på att köpa splitboard till nästa vinter men eftersom användningsområdet är lite begränsat undrar jag om någon vet om det går att få fast bakre delen av bindningarna så man kan använda dem som vanliga skidor också i väntan på toppturer? Hoppas ni fattade vad jag menar! :)

Köpe av splitboard?
Hej,

Av allt jag har sett finns det inte. De enda splitboardbindningarna som finns är Volié, Spark R&D samt Karokaram (Atomic har något konstigt system också men det räknar jag inte med).
Ingen av dem har funktionen du söker.

En anledning kan vara att dessa bindningar inte löser ut om du (mot förmodan;)) skulle trilla.

Däremot kan du ju lära dig köra telemark så kallad \"split ski\".
Kolla videon för det.

Jag antar att du varit inne på splitboard.com och läst lite i forumet. Annars rekommenderar jag det starkt.

Köpe av splitboard?
Tak för svaret! :) Du som har lite koll på splitboard, funderar på att använda splitboarden som vanliga längskidor också för att kunna använda dem maximalt. Men med lös häl blir det skumt eller?

Swedish-banana sa:
Hej,

Av allt jag har sett finns det inte. De enda splitboardbindningarna som finns är Volié, Spark R&D samt Karokaram (Atomic har något konstigt system också men det räknar jag inte med).
Ingen av dem har funktionen du söker.

En anledning kan vara att dessa bindningar inte löser ut om du (mot förmodan;)) skulle trilla.

Däremot kan du ju lära dig köra telemark så kallad \"split ski\".
Kolla videon för det.

Jag antar att du varit inne på splitboard.com och läst lite i forumet. Annars rekommenderar jag det starkt.

Köpe av splitboard?
Vanliga längdskidor har ju löshäl. Dock kommer inte splitboarden att fungera i spår gjorda för längdskidor pga bredden av brädan. Spåren som görs för längdskidor är helt enkelt för smala.

Sen är en splitboard sjukt tung jämfört med ett par längdskidor. Bootsen med bindningar är tveksamt om det är så vridstyvt.

Jag vet inte riktigt hur det blir med kraftöverföringen samt hur du ska göra med valla. Längdskidor har mycket mer camber under foten för att fästvallan inte ska dra i marken när foten är i luften. Det har ju inte en splitboard. Särskilt inte en med rocker som jag skulle föredra för puderåkningen.

Jag tror det blir svårt att använda de som längdskidor. Dock kan du ju alltid tura med dem. Alltså inte topptura utan att bara gå på plan mark.

Köpe av splitboard?
Det var åka på plan mark jag funderade på när man inte toppturar med splitboarden, inte åka i längdspår! :) Tack för infon, ska kika på rätt bräda och bindningar nu bara! :|

Swedish-banana sa:
Vanliga längdskidor har ju löshäl. Dock kommer inte splitboarden att fungera i spår gjorda för längdskidor pga bredden av brädan. Spåren som görs för längdskidor är helt enkelt för smala.

Sen är en splitboard sjukt tung jämfört med ett par längdskidor. Bootsen med bindningar är tveksamt om det är så vridstyvt.

Jag vet inte riktigt hur det blir med kraftöverföringen samt hur du ska göra med valla. Längdskidor har mycket mer camber under foten för att fästvallan inte ska dra i marken när foten är i luften. Det har ju inte en splitboard. Särskilt inte en med rocker som jag skulle föredra för puderåkningen.

Jag tror det blir svårt att använda de som längdskidor. Dock kan du ju alltid tura med dem. Alltså inte topptura utan att bara gå på plan mark.

Köpe av splitboard?
Det verkar komma många nya brädor nästa år. Dock tycker jag att Jones Solution verkar mest intressant och den finns ju redan på marknaden. För bindingar verkar Karokaram vara "the shit" just nu men de kanske är svåra att få tag på hit till Sverige.

Lycka till!

Köpe av splitboard?
Tackar! Vi får se vad man lyckas/misslyckas med att köpa till nästa vinter! :) Synd att jonesbrädorna inte är längre än 168 bara men jeremy kanske styr upp det till nästa vinter. Kan ju i alla fall hoppas!

Tusen tack för all info och tips återigen!

Swedish-banana sa:
Det verkar komma många nya brädor nästa år. Dock tycker jag att Jones Solution verkar mest intressant och den finns ju redan på marknaden. För bindingar verkar Karokaram vara "the shit" just nu men de kanske är svåra att få tag på hit till Sverige.

Lycka till!

Köpe av splitboard?
Hasse_Lindborg sa:
Har för mig att det inte var några längre brädor. Men det kommer 7 splitboards modeller från han i alla fall...
7?! Vart har du hört det? Jag har bara hört att det ska komma någon split hovercraft men inte så många modeller.
Med rocker kan man ju gå ner i längd på brädan.

Jones har själv sagt att de ska lägga till fler längder med tiden dock har har inte gett några specificationer.

Köpe av splitboard?
Det är Mountain Twin, Solution och Hoovercraft som kommer i splitversion, men längdutbudet är helt klart begränsat när det gäller både Hoovercraft och Mountain Twin.

Köpe av splitboard?
Kul att du nämnder Prior Spearshead, har kikat på den ett tag nu och faktiskt den split jag är mest intresserad av. Dock tittar jag på 178, fått smak för länge brädor nu. Du vet ju vems fel det är! :) Men känns som om jones fick lite längre modeller på sina split så vore de ett bättre alternativ. Om man ska rabbla märken så har jag tittat lite på venture, unity också. Någon som hört något om hur Custom Splitboards är? Sen har väl libtech någon på G också. Sådär, nu har man namedroppat lite! :D

Doughboy sa:
NP:
Jag tycker att du ska satsa på en Prior Spearhead, http://priorsnowboards.com/boards_spearhead_splitboard.php

En 172 borde bli utmärkt för dig.

Senast ändrad:
Köpe av splitboard?
Swedish-banana sa:
Men var inte Lib-tech brädan rena skämtet till denna säsong? Utan skruvfästen osv.

Även Rome har kommit med en split, fast till nästa säsong.
Lib-Techs splitbrädor för 10-11 hade inga hål utan man fick köpa eget splitkit och sätta dit inserts för att kunna använda dem. Till 11-12 har de Karokarams hålmöster och hårdvara.

Unity och Venture gör fiktigt bra brädor så båda dom märkena är bra alternativ. Lib-Tech har ingen split som är längre än 164,5 och det är ju lite frökenaktigt.

Köpe av splitboard?
Du kan ju kolla in Wintersticks brädor.
Deras Tom Burt modell är ganska lång.
Dessutom kan du leta upp recensionen Tom Burt själv har skrivit på forumet på splitboard.com.

Köpe av splitboard?
K2 kommer med sina Panoramic till kommande vinter. upp till 168 lång. Ganska mycket rocker. Kul och väldigt lätt! Dessutom är stighudsinfästningarna geniala. Spar massa tid.

Vad det gäller Jones så verkar det inte bli några till sverige. För liten marknad enligt Jones...

Venture är ju ett kul märke. Deras Odin är faktiskt Johan Olofsson model :-) Borde ju kunna vara en riktigt bra bräda.

Lib å gnu kommer med splits men troligen mer freestyle orienterade...

Det blir en kul vinter 11/12 för oss splitboarders :-)

Köpe av splitboard?
Jag har funderat lite på Voile nya mojo rx. Är själv inte så påläst men jag trodde att Voile var ledande vad gäller splitboards men här nämns dom inte ens.. Någon som vet om dom är bra??

Köpe av splitboard?
Kanske att ta i att säga att Voile är ledande men det är en Ok planka eller plankor då...hehe. Själv funderar jag mest på Prior och det nämns inte överdrivet mycket här heller tror jag. Mest för att jag letar LÅNGA splitboards då.

egsundkvist sa:
Jag har funderat lite på Voile nya mojo rx. Är själv inte så påläst men jag trodde att Voile var ledande vad gäller splitboards men här nämns dom inte ens.. Någon som vet om dom är bra??

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp