köphjälp bra tjejbräda

• Trådstartare Trådstartare nsa
  • Start datum Start datum

nsa

Ny medlem
köphjälp bra tjejbräda
Hej.
Letar efter bräda till min flickvän, har kollat och läst mycket och kört fast lite.

Hon är 162 cm lång och väger 52 kg och 37,5 skostorlek.
Hon har åkt 2 säsonger nu och blivit vad jag vill kalla medelgod åkare.
Hon började med en billig/begagnad 135cm lång bräda och det gick mycket bra i slutet av första säsongen, sedan skulle hon byta upp sig till 2010/11 säsongen och köpte en BURTON FEATHER 144, det visade vara ett totalt felköp under säsongen, det blev ingen som helst utveckling, brädans kant skär/håller inte alls, den liksom glider bara och det behöver knappt vara isigt den släpper på alla lite hårdare underlag. Dessutom var det tydligen tråkigt att åka den. Vi insåg att hon borde ha gått från nybörjarbräda till mer avancerad bräda och inte en till (dyrare) nybörjarbräda.

Nu försöker vi hitta en riktigt bra all-mountain/freestyle bräda av hög kvalitet, De som vi kollat på är GNU B-PRO 149 och ROXY OLLIE POP 148. Dessa brädor är ju hybrid-rocker formade och utrustade med magna track, de har både bra "edge hold" och funkar överallt, har dock läst att de kan bli lite oroliga i högre hastigheter och när "flat basing".
Finns det hybrid-camber brädor för tjejer, typ som "Yes - Great Dudes of History" för killar??? Hört att dessa är mycket stabilare i högre hastigheter och funkar bra i både pister, puder och park.

Vi skulle behöva lite input:
Vilka brädor skulle ni rekommendera?
Och i vilka längder? Är 148-149 för långt?

tackar på förhand

köphjälp bra tjejbräda
Hej.

Jag skulle nog gå på en något kortare bräda. Runt 145 cm +- lite beroende på typ av bräda.
Rocker brädor blir med "fladdriga" i högre hastigheter då de har mindre effektiv kant som skär (precis som det är med rocker skidor) Om hon kör mest pist skulle jag rekommendera en bräda med camber. Ska dock tilläggas att jag själv är ett fan av camber brädor. Tycker de skär bättre i pisten, håller kanten bättre och är roligare att köra snabbt på då de är stabilare än rocker.

Jag tror att Nitro har någora Gullwing bräder för tjejer vilket är en rocker hyrbid som reagerar som en camber vid tryck. Dock kan de va så att det endast är deras "enklare variant". Feather från Burton är ju deras insteps bräda för tjejer om jag inte minns fel (vilket betyder att den är just mjuk o inte håller så bra, precis som du beskriver) så se till att skaffa en bräda som inte är ingångsbräda.
Vill hon lägga lite mer pengar tycker jag att Burton feelgood/ Custom är en super bräda. Den funkar till allt. Tror även att den finns i burtons hybrid rocker variant.

Tror dock att GNU brädan är ett bättre alternativ av de två som du nämner. Dock skulle jag som sagt gå på 146 istället om hon inte gillar att köra brädorna långa.

Lycka till!

köphjälp bra tjejbräda
Soophie sa:
Hej.

Jag skulle nog gå på en något kortare bräda. Runt 145 cm +- lite beroende på typ av bräda.
Rocker brädor blir med "fladdriga" i högre hastigheter då de har mindre effektiv kant som skär (precis som det är med rocker skidor) Om hon kör mest pist skulle jag rekommendera en bräda med camber. Ska dock tilläggas att jag själv är ett fan av camber brädor. Tycker de skär bättre i pisten, håller kanten bättre och är roligare att köra snabbt på då de är stabilare än rocker.

Jag tror att Nitro har någora Gullwing bräder för tjejer vilket är en rocker hyrbid som reagerar som en camber vid tryck. Dock kan de va så att det endast är deras "enklare variant". Feather från Burton är ju deras insteps bräda för tjejer om jag inte minns fel (vilket betyder att den är just mjuk o inte håller så bra, precis som du beskriver) så se till att skaffa en bräda som inte är ingångsbräda.
Vill hon lägga lite mer pengar tycker jag att Burton feelgood/ Custom är en super bräda. Den funkar till allt. Tror även att den finns i burtons hybrid rocker variant.

Tror dock att GNU brädan är ett bättre alternativ av de två som du nämner. Dock skulle jag som sagt gå på 146 istället om hon inte gillar att köra brädorna långa.

Lycka till!
Tack för ditt svar

Vi tänkte också att 148-149 aär lite för långt, det var det vi lyckades hitta/få tag i.
Varför vi just tittar på hybrid brädor är att de även fungerar bra i puder. Hon kommer att åka mest i pist men vill också kunna köra offpist, hur bra fungerar burton feelgood/custom offpist?

köphjälp bra tjejbräda
nsa sa:
Soophie sa:
Hej.

Lycka till!
Tack för ditt svar

Vi tänkte också att 148-149 aär lite för långt, det var det vi lyckades hitta/få tag i.
Varför vi just tittar på hybrid brädor är att de även fungerar bra i puder. Hon kommer att åka mest i pist men vill också kunna köra offpist, hur bra fungerar burton feelgood/custom offpist?
Tjo!
Jag har haft en custom med vanlig camber. Bytte förra sesongen till en hybrid. Tycker den funkar mycket bättre i pudret även fast den är kortare. Har aldrig känt att den blivit fladdrig och ja tycker att jag bombat på ganska bra ibland. Kan möjligtvis påverkas lite av vilken hybrid man väljer men jag tror de flesta är ganska likvärdiga. Hybriden blev även lite med lekfull enl mig. Kan dock bero på att customen var så hård.

köphjälp bra tjejbräda
Har tyvärr aldrig provat den i puder, men har en kollega som kör med custom o han tycker den funkar super. MEN han är en bra åkare o att köra med en hybrid/rocker är helt klart lättare då det gör att man flyter bättre i snön. (Det finns en anledning till att allt fler kan åka offpist.) Så jag tycker hon ska avväga hur mycket hon kommer åka offpist o vilken typ av offpist. Pratar vi i Svenska fjällen eller alperna? Snömängd och terräng varierar ju ganska mycket. Ofta mer snö o brantare i alperna (rocker) o mindre i ofta hårdare offpist i Sverige (camber). Camber brädorna (feelgood/custom) behöver man lite mer teknik o kraft för. Samtidigt tycker jag fördelen är att man kan stå på mer och att det är mer utvecklande att köpa en bräda som är lite "över ens förmåga".

MEN, alla tycker olika och det absolut bästa är ju att testa så man vet vad man köper. Många ställen i alperna kan man ju testa/hyra kostnadsfritt om man sedan köper.

köphjälp bra tjejbräda
Hmmmm...att brädan inte håller skäret, och att din dam är nybörjare - låter som att det kanske ligger mer i själva körningen?

Sätter man inte tryck på prylarna på rätt sätt så kommer det kasa på isiga underlag, det kan man knappast skylla på utrustningen (så länge stålkanterna är någorlunda), tror en rocker inte blir mycket bättre.
Magnetraction och diverse specialtjofräs är ju framtaget för att ge rockerbrädorna lite mer bett, för att komma lite närmare camberbrädorna på den fronten.

köphjälp bra tjejbräda
MTX (Magne-Traction) kom först. Jag tror att de första prototyperna från Lib-Tech med MTX kom 2004 och något år efter fanns de första produktionsbrädorna med MTX. Sedan kom deras Skate Banana 2007-2008 och då hade Lib-Tech uppfunnit begreppet BTX (Banana Tech i kombination med MTX) och brädor med rocker fick för första gången stor uppmärksamhet. Det hade funnits enstaka brädor tidigare (tex K2 Turbo Dream) med rocker men i och med Lib-Techs kombination av rocker och MTX tog man rockerbrädorna från pudret till all slags åkning. Efter BTX har det ju kommit flera olika kombinationer av rockerprofiler tillsammans med MTX som alla heter något som avslutas med -TX.

Magne-Traction finns idag på 6 brädmärken. Lib-Tech, Gnu, Roxy, Rossignol, Smokin och Jones.

Lib, Gnu och Roxy hör alla till Mervin Manufacturing som kom på MTX.

Rossignol ägdes under tiden som MTX uppfanns av Quiksilver, som också äger Mervin Manufacturing, och har därför lyckats få en licens.

Smokin ägs av Jay Quintin som i början av 90-talet var proffsåkare på Lib-Tech. Han känner ägarna till Mervin Manufacturing väl och har därför fått någon slags "kompislicens".

Jones har fått licens genom att tjata. I alla fall sa Jeremy Jones det till mig när jag frågade honom på ISPO förra året:D.

Snödjup

Tillbaka
Topp