Köphjälp! Head supershape magnum eller motsvarande

Monza

Ny medlem
Hej

Köpångest!

Min fru ska köpa nya skidor, å vi är rejält vilse i dagens skiddjungel.
Hon är 50 år, 167 lång å väger 65 kilo. Vi har ca 50 skiddagar per säsong och o åker bara i pist.

Hon åker nu på Atomic supercross SX11 170 cm som hon är jättenöjd med, förutom att dom blir instabila i rejält hög fart vilket hon ser som en brist. Nu har hon testat Head Supershape Magnum 170 cm, och tyckte dom funkade riktigt bra både i snabba svängar å i högre fart med längre svängar.

Vad finns det mer för skidor som är värt att pröva?
Vad finns av Atomic nuförtiden???
Ska hon gå ner i längd? Jag upplever hennes skidlängd som i längsta laget, men hon är tjurig...

Kan ni hjälpa med lite tips o förslag då vi är noviser på vad som gäller nu.

Mvh

Senast ändrad:
Är personligen inte så uppdaterad på pistskidor ... men Åka Skidors test kan nog ge en del i frågan.

http://www.akaskidor.se/skidtest/2010/pist/article523123.ece

När det gäller skidlängd är sannolikt 170 cm rätt om det rör sig om en skida med lite längre skärningsradie, typ 15 - 18 meter. Ska hon ha en skida med slalomkaraktär av mer avancerad modell är sannolikt 155 - 160 cm rätt.

/MM

Jag har haft cirka 20 skiddagar hitills på mina Head supershape magnum och är absolut supernöjd, så jag kan inget annat än att rekomendera dom.

Med tanke på att din fru verkar tycka om stabila och rejäla skidor så kan jag rekommendera ett test av följande skidor:
Stöckli Laser Cross Pro - jag älskar dessa skidor, och tycker att de är lekfulla om jag kör aktivt och stabila om jag ökar farten. Min kompisar som testade dessa skidor hade alla olika åsikter om dem. Testa innan köp!
Kneissl Black Star MC - Trevlig race-aktig skida med 16 - 18 m svängradie. En mkt populär hos alla som testade dem. Sätt på en raceplatta och den blir riktigt rå... Ganska säkert köp.
Nordica Doberman Pro - smidig allroundpistskida som alla tyckte om, som funkade för olika typer av piståkning men som inte stack ut åt något håll.
Elan Wave GSX - inte helt olik nordican, men livligare.

Hoppas detta hjälpte. Men som vanligt är det bäst att testa...

Tackar för svar samt länk. = )

Hon testade lite olika nu i helgen, bl. a ett par gamla Salomon eq 10 Storslalom m radie på 21 (?), ett par Atomic Race Ti GS o jämförde dessa med Supershape magnum hon körde förra helgen. Tyvärr var det 0-gradigt nu i helgen så det var inte alls lika skoj med nått par. Salomon ströks iaf.

Atomic GS11, vad är er uppfattning om de skidorna? http://www.skidsport.nu/default.asp?SeId=0&s2=1&c=0&Aid=5214

Dessutom hittade jag dessa nu ikväll: http://www.udenssport.se/sv/product/612/Atomic-SuperCross-SX11 Är dessa \\\"samma\\\" som de SX11 hon nu har?

Mvh

Senast ändrad:
Personligen så har jag bara åkt på GS-varianten av supershape, men jag utgår från kollegor och vänner när jag säger: Köp den. 100% av alla jag känner med den skidan är nöjda och det har ofta tagit deras piståkning till en annan nivå.

Tog ett åk på Atomic GS12 i hård pist i år. Trevlig och raceig skida, gissar att GS11 är liknande men aningen snällare. Säkert en helt ok skida, och priset kan man ju inte klaga på.

Gissningsvis är SX11'an liknande som den hon har. Dock så var SX11 värstingmodellen fram till 2005 (ungefär, kommer inte ihåg exakt när 12'an kom) så det kan hända att din frus skidor är toppmodellen om de är äldre.

Uppdatering:

Frun sköt in sig på ett nytt par Atomic SX11.
Själv testade jag ett par Atomic GS12 och blev helt såld! Vilket blås och isgrepp! =D Så nu är vi nöjda bägge två. 2x =D

Mvh

Tillbaka
Topp