Köpråd barnskidor

Megawatt

Medlem
Köpråd barnskidor
Tjena,

Jag tänkte höra med er som har lite koll, vad jag ska köpa för skidor till grabben när han nu fyller år. Han fyller 7år o åker 2-3 veckor per år (då han går i skidskola) + några dagar här o där då vi tar några dagsturer..
När vi avslutade förra sessen åkte han nästan helt parallellt o började få till någon stoppsladd. Förövrigt gillar han som jag tror alla barn att köra i skogen o "försöka" hoppa o åka baklänges i barnparker precis som de stora coola gör. Jag tycker att han klara av de röda o svarta backar mycket bra o jag tror att med den utvecklingskurva barn har att det kommer lossna för honom iår o vill då köpa en skida bra skida men inte för svår..

Har ni några tips på vad ja ska tänka på eller egna erfarenheter. Skidorna jag kikat mest på är:
K2 Shreditor 85, det verkar vara en bra skida som oxå har lite rocker som hjälper till att få in skidan i sväng.!?

Köpråd barnskidor
Jag köpte Völkl Gotama jr åt pojken när han var i ett liknande läge. Utvecklingen gick sedan som en raket. Tror de heter Mantra jr nu. Kanske inte bästa skidan för att lära sig carva järnvägsspår då det är en svag fullrocker men lätt offpist funkar kanon. Grabben har aldrig förstått varför folk tycker det är svårt med annat än pistat.

Den äldre pojken hade ett par K2 föregångaren till shreditorn. Den tyckte jag var lite för styv och tung. Men kan inte uttala mig om nuvarande variant.

Senast ändrad:
Köpråd barnskidor
Vad roligt att du kollar efter en ny och bra skida till din grabb och faktiskt frågar!
Jag är skidtränare för barn i ungefär den åldern och något jag ogillar är föräldrar som köper billiga skitskidor på stadium till sina barn och sen väntar sig att jag ska lära dom åka!!
Vad jag brukar rekommendera är att man köper tävlingsskidor till sina barn även om dom inte ska tävla, för att de är de ända som har vridstyvheten och belagen som kan gämföras med vuxenskidor. Lär barnen åka på riktig utrustning först så dom har all möjlighet att bli bra! Och fjolårets tävlingsskidor är lika billiga på blocket som dom på stadium.
Om du inte skulle åka på billiga 1000 kronors skidor själv, sätt det inte på ditt barn.

Köpråd barnskidor
Min erfarenhet är köp skidor som de tycker är coola/snygga så de längtar efter att ta på sig dem på morgonen, tid i pjäxorna ger utveckling.
Tror inte en sjuåring som inte är i någon tävlingsgrupp upplever någon större skillnad.
Vridstyvhet och top notch belag är nog mindre viktigt för barnen än föräldrarna.
Självklart behöver man inte köpa det billigaste krafset som finns men shreditor 85 är nog en alldeles ypperlig skida.
Köp däremot inte för långa ( de vill ju snurra och trixa ), bättre att byta upp sig lite i längd varje år.

Köpråd barnskidor
...har lite rocker som hjälper till att få in skidan i sväng.!?
Beror på vad du menar: lättare för åkaren att svänga skidan - ja; lättare få skidan att svänga åkaren - nej. Dvs rocker gör det ännu lättare att lära sig vrida skidan men hämmar intresset för att lära sig kanta skidan. Särskilt om skidan har tail-rocker. Om man kantar en skida med normal camber, hyfsat kort radie och trevligt flex kommer den att böjas och svänga åkaren.

Köpråd barnskidor
Tack för all input. Jag funderar på om 85mm under foten för brett för en 7åring som ska lära sig kanta skidorna.. men samtidigt vore det kul om det underlättar att åka lite utanför pisten som jag vet han kommer att göra. Jag har varit o klämt på skidan o den ser väldigt fin ut.

Köpråd barnskidor
Om man lär sig den rådande traditionella och intiutiva skidtekniken genom skidskola och härma kompisar så är det vrida som gäller (tyvärr)

Och vill man åka djup snö och vrider skidorna går det betydligt lättare om man flyter på ytan.

Därför köpte jag ett par Armada Triple J Junior till min 12-åriga son. De är 112 under fot! 12m radie och är av typen Rocker-Camber-Rocker. Cambern och den korta radien gör väl att han kan kanta om han anstränger sig men annars är det mest rotation som gäller.

Köpråd barnskidor
mmm2015 sa:
Om man lär sig den rådande traditionella och intiutiva skidtekniken genom skidskola och härma kompisar så är det vrida som gäller (tyvärr)
Jag är nog inne på din linje men jag kanske ska erkänna att inte stenkolla på skillnaden på ovanstående och \"vanlig\" carving? Men jag antar att det du syftar på att det är mer anpassat (lättare) sätt att åka på till det nya skidorna med mer rocker!? Så länge de lär sig få upp skidan på kant o hantera fler underlag borde det väl inte var fel heller!? Skidorna jag tittat på är oxå av rocker-camber-rocker eller All Terrain Rocker som K2 vill kalla det vilket jag själv upplever som en bra kombo i min everyday skida!

Köpråd barnskidor
Tobbe999 sa:
Är i samma sits.

Kollade dessa:
https://www.skistar.com/sv/Shop/Alpint/skidor/Raceskidor/rc4-wc-sl-rp-jr-1415-black-16797/

Kan det vara något eller är det alldeles för jobbigt för en sjuårig tjej?
Det beror väl på... Om syftet är att din 7åring ska ha dom när hon tävlar o tränar med den lokala slalomklubben då blir dom jättebra (glöm inte att köpa på dig grejor så att du kan slipa dom inför varje tävling o varannan träning). Om syftet är att ni ska ha en trevlig sportlovsvecka då blir det kanske inte lika bra...

Köpråd barnskidor
Köpråd barnskidor
Har 2 barn som åkt på Gotama Jr lättåkt rolig skida som fungerat pist park och skog/offpist, utgått numera har inte koll på ersättare men kolla efter nån liknande skida är mitt råd.

Tillbaka
Topp