Köpråd för freeride skidor för Schweiziska alperna

Dictator är fantastiska, men styvare skidor undatagna DPS Koala 119 i 189cm hittar man inte. Särskilt förlåtande är de alltså inte..

Efter att ha kollat lite mer så verkar det finnas en butik i närheten som säljer både Black Crows och Faction, bra tips! Vilken modell tror du skulle passa i så fall?
Jag har kört mycket på Faction ct 4 (som sen blev ct 5), dvs Candide Thovex modell. Det är en annorlunda upplevelse. För sin bredd (120) är den inte superbra på lössnö men den går mycket bra att leka runt på och drifta och superpålitlig för att åka snabbt över ojämn yta (uppkörd lössnö mm). Nu använder jag den när det är halvrisiga förhållanden i offpisten, eller om jag vill leka lite mer, annars kör jag med Völkl Blaze 114 som är helt annorlunda. Factions modell Mana påminner om ct4 och sonen kör med den och är mycket nöjd. Men faction har inte dessa modeller längre och några andra Faction har jag inte testat,

Nu använder jag den när det är halvrisiga förhållanden i offpisten, eller om jag vill leka lite mer, annars kör jag med Völkl Blaze 114 som är helt annorlunda.
Nyfiken på Blaze 114, har förstått de har grymt flyt i lössnö, men hur tycker du att de funkar i uppkört, slagit och lite tuffare före?

Nyfiken på Blaze 114, har förstått de har grymt flyt i lössnö, men hur tycker du att de funkar i uppkört, slagit och lite tuffare före?
Jag tycker att de funkar bra till det mesta. Mycket bra i lössnö, uppkört och även att carva med i pisten men det finns väl mycket annat som är bättre där. Svängradien blir kort om man trycker på vilket är kul men det kan bli lite oväntad rekyl om man trycker på rejält. Det är en ganska traditionell skida som kan köras med plöstryck. Då man står ganska långt bak, ihop med mycket skärning på mitten, är den lite oförutsägbar om man vill åka baklänges har jag märkt - klotade rejält en gång. [redigerat: är inte speciellt vass på bakåtåkning men försöker lära mig att få till skärande svängar baklänges :)]

Senast ändrad:
Jag tycker att de funkar bra till det mesta. Mycket bra i lössnö, uppkört och även att carva med i pisten men det finns väl mycket annat som är bättre där. Svängradien blir kort om man trycker på vilket är kul men det kan bli lite oväntad rekyl om man trycker på rejält. Det är en ganska traditionell skida som kan köras med plöstryck. Då man står ganska långt bak, ihop med mycket skärning på mitten, är den lite oförutsägbar om man vill åka baklänges har jag märkt - klotade rejält en gång.
Låter bra. Och skulle det vara så att jag skulle åka baklänges någon gång, är det med högsta sannolikhet ofrivilligt och kraschen ändå nära... 😄😉

Tillbaka
Topp