Köpråd första skidorna! Står i valet mellan K2 Marksman & Line Sir Francis Bacon

Köpråd första skidorna! Står i valet mellan K2 Marksman & Line Sir Francis Bacon
Hallå Freedriders!

Som rubriken antyder så är jag på väg att inhandla mitt första par skidor.
Efter mycket efterforskning har jag lyckats få ner det till att huvudsakligen stå mellan 2 modeller:
K2 Marksman 2017
Line Sir Francis Bacon 2017

Jag är ganska grön åkare men hoppas kunna utvecklas mycket de närmaste åren och vill då redan från början ha med mig ett par skidor som klarar av mer avancerad åkning.

Jag vill ha ett par skidor som är lekfulla både i pist som off-pist men ändå går att köra snabbt med och carva när så önskas.

Mina fysiska förutsättningar är 186 cm lång och ca. 80 kg.

Så vad tycker ni på Freeride, skulle Marksman eller SFB passa mig bäst?
Vilken längd är lämpligast (lutar just nu mot 184 cm)?

Förstår att det bästa skulle vara att testa de olika modellerna först men det kommer jag tyvärr inte att ha möjlighet till.

Tack på förhand!
/Rasmus

Senast ändrad:
Det korta svaret-190 cm SFB .

Satt också och kollade dessa två inför året, men marksman föll bort då den bara finns upp till 185 eller vad de nu är (mid 180)?
Är samma vikt och längd som dig och jag lovar dig att 190 sfb inte kommer kännas lång då du har både rocker och twintip som äter upp längd. Det kommer säkert vara lite ovant första åken om du är lite grön med denna typ av skidor, men lovar dig att det är längden du kommer vara nöjd att du tog, efter några dagar på laggen! Om ett tag kommer du till och med undra varför Line inte gör sfb i längre än 190 cm

En bra riktlinje om man ens funderar över två längder är att alltid ta den längsta. Särskilt om det rör sig om en all-mountain-/freeride-skida som i det här fallet. En sådan skida blir snabbt väldigt mycket mindre all-mountain om man väljer en för kort längd. Då presterar de inte alls lika bra, varken i puder, crud eller uppåkta pister. Kan även rekommendera Line Sick Day 110. De flyter kanonfint i puder och carvar riktigt fint i pisten.

Tack så mycket för alla tips angående längden!

Men om vi skulle bortse från längden och bara titta på åkegenskaperna hos de olika skidorna, vad skiljer sig mellan Marksman och FSB?

Spontant ser de väldigt likvärdiga ut. De har samma profil med tip- och tail rocker och ungefär samma sidecut. SFB har en något mer aggressiv sidecut vilket också återspeglas i en något lägre radie. Den kommer alltså svänga lite tvärare i skärande sväng. Marksman har asymmetrisk tip och tail, d.v.s. att sidans insida och utsida inte är skuren likadant i nosen och bak. Det ser du tydligt om du tittar på produktbilder för Marksman. Det innebär att du måste skilja på höger- och vänsterskida.
Skulle utan att ha testat dem gissa att de beter sig snarlikt både i pist och offpist.

Laggen är nog ganska lika varandra! Så gör som en annan och kom med i Line-familjen! :D

Tack så mycket för alla tips och länkar!

Efter att gått igenom all info har jag kommit fram till samma resultat som de flesta andra här i tråden;
att detta är två väldigt snarlika skidor.

Slutgilitga valet blev ett par K2 Marksman av den enkla och väldigt subjektiva anledningen att jag uppskattade designen på dessa mer.

Ha det gott i vinter!

Tillbaka
Topp