köpråd - lekfulla skogsskidor

Valmgren

Aktiv medlem
Tjena!
Som rubriken lyder är jag ute efter ett par lekfulla skidor som kommer köras till 99% i offpisten. Har kollat runt lite och kan konstatera att det finns en hel del skidor där ute... Har god förståelse för mått men jag anser att känslan i skidan är en annan femma och behöver därför lite tips/erfarenheter från andra åkare.

Har kollat på K2 Obsethed, salomon shogun och Armada JJ.
Målet med skidorna är att köra i skogen, offpisten, hyfsat stora dropp och något BC tricks.
Är självgod och kallar mig en avancerad åkare, tävlat i slalom och åker några veckor om året så tekniken finns där.

Kan påpekas att jag redan är ägare av ett par K2 Rictor och ett par K2 Sidestash med Diamir Freeride Pro bindningar så allt jag söker är ett par lekfulla skidor. Behöver även tips på bindningar som klarar lite.

Kropsmått.
Vikt: 75 under soliga förhållanden
Längd: 178 utan pjäxor
åkförmåga: Avancerad
Åkstil: Avslappnad stil, utnyttjar linjer mer än att köra fort och hårt. Så behöver inte vara några järnvägsräls under fötterna.

Hoppas att någon kan svara på mina frågor och var inte rädda att fråga om ni undrar något, alltid missar man något.

//RsQ

Börjar med att säga att det redan finns liknande trådar...

Men men, frågan är hur kom shogon in i det hela? Om du nästan bara åker offpist/puder så är den väll lite smal...
Jag kanske är tjatig men kolla in Line Mr. Pollards opus. Lekfull, men styvare än ex. JJ och funkar även prima under den procenten du åker pist.
Om du nu skulle köpa opus så kör på 185. 178an var igentligen 175cm och jag som är 169 åker på den med lätthet, så kanske inget för dig...

Glömde att nämna salomon rocker 2 också. Funderade på den innan jag köpte mina opus.

Obsethed försvinner och blir SideSeth, jättebra skida men inte det du söker. Hos K2 blir det istället Pettitor du ska kolla på.
Shogun är som sagt var ingen bc-jibber direkt, snarare en halvcharger. Snarare Rocker 2 122 isf.

Opus och SFB är underbara skidor från Line, ganska mjuka båda två.

JJ har alldeles för kort svängradie enligt mig, gör dom väldigt nervösa i många situationer.

Jag åkte en vecka på nya Blizzard GunSmoke i våras, helt underbara skidor. Bland det absolut roligaste jag åkt på. Riktigt mjuka, men ingen nudelkänsla under foten. Bara lekfulla.

Moment har ett par värda att nämna också, jag har alltid älskar Bibby Pro hos dom.

Bindningsmässigt borde du ha någorlunda koll på själv om du har tävlat?
Annars så har Salomon STH 16, Steel 16, Marker har Jester och Jester Pro etc etc. De flesta 15-16-dinare är bra nu för tiden.

Tack allihoppa för tipsen. Öppnade mina ögon för fler par skidor och jag har nu mer att jämföra med :)
Angående bindning så är jag erfaren med tävlingsbindningar och trodde att det fanns specifika freeride bindningar (är ju trotsallt lite utav en prylsport) Men ska ta en titt på salomons och markers, har dock en förkärlek till salomon.

//RsQ

Utter sa:
Obsethed försvinner och blir SideSeth, jättebra skida men inte det du söker. Hos K2 blir det istället Pettitor du ska kolla på.
Shogun är som sagt var ingen bc-jibber direkt, snarare en halvcharger. Snarare Rocker 2 122 isf.

Opus och SFB är underbara skidor från Line, ganska mjuka båda två.

JJ har alldeles för kort svängradie enligt mig, gör dom väldigt nervösa i många situationer.

Jag åkte en vecka på nya Blizzard GunSmoke i våras, helt underbara skidor. Bland det absolut roligaste jag åkt på. Riktigt mjuka, men ingen nudelkänsla under foten. Bara lekfulla.

Moment har ett par värda att nämna också, jag har alltid älskar Bibby Pro hos dom.

Bindningsmässigt borde du ha någorlunda koll på själv om du har tävlat?
Annars så har Salomon STH 16, Steel 16, Marker har Jester och Jester Pro etc etc. De flesta 15-16-dinare är bra nu för tiden.

Vad för typ av skogsåkning? Japan, nordamerika så är väl R2 122 intressant, för svensk skog så skulle jag vilja slå ett slag för R2 108 som ett kvickare alternativ som blir lite lättare att vrida runt i trängre skog...

Kommer väll hålla mig i de svenska skogarna och alperna. Kanske någon framtida resa till någon annan världsdel, men då får jag ta det som det kommer.
Tittat lite på Salomon Rocker 2 och tycker att de ser riktigt intressanta ut, finns det någon butik i europa som har dem i lager eller liknande? (tänkte med den låga Euron och allt) Inte så bra på utlandsbutiker, så vill ha lite tips där.

Har haft Rossignol S7, 4FRNT EHP & CRJ, Armada ARG och är nu på Bent Chetler.

Kan säga att Bent Chetler är dom bästa skidorna jag haft för just skogsåkning, vilket är det jag gör mest.
Otroligt lättkörda, väldigt lekfulla, samt att dom ändå klarar av att ta pisten med råge!

Det bästa är om du kan pröva lite olika skidor innan du köper, men Atomic Bent Chetler är helt klart en favorit för skogsåkning. Läs runt lite olika recensioner om dom:
Här
Här
Och här

Senast ändrad:
Verkade intressanta, är dock lite emot att gå över 115mm i midja, tycker allt över känns extremt.
Angående prövandet av skidor, finns det butiker i ex. åre eller liknande där man kan testa skidorna innan man köper dem? Ska nämligen upp dit i två veckor under jul och nyår, när brukar diverse skidorter ha skidprövningsdagar?

JSellberg sa:
Har haft Rossignol S7, 4FRNT EHP & CRJ, Armada ARG och är nu på Bent Chetler.

Kan säga att Bent Chetler är dom bästa skidorna jag haft för just skogsåkning, vilket är det jag gör mest.
Otroligt lättkörda, väldigt lekfulla, samt att dom ändå klarar av att ta pisten med råge!

Det bästa är om du kan pröva lite olika skidor innan du köper, men Atomic Bent Chetler är helt klart en favorit för skogsåkning. Läs runt lite olika recensioner om dom:
Här
Här
Och här

Hej igen
Står nu i valet mellan ett par Sir Francis bacon och ett par Pollard Opus (alt. Bent chetler)
Vill som tidigare nämnt ha ett par lekfulla skidor som skall användas till puderåkning, diverse BC-jibb och prioriterad skogsskidåknings-egenskaper.
Funderade på ett par Bacon för att få ett par lätthanterliga skidor, men så har jag redan ett par sidestash med 108mm sida (rando. dock) så då känns det mer "rätt" att gå upp lite i midja till antingen en Opus eller Bent Chetler.
Behöver lite motivation till vilken skida som passar bäst. Vad är huvudskillnaden på BC och Opus?

//Victor

edit: Kan tilläggas att jag har möjligheten till ett par 183 Bent Chetler (11/12) m. FFG 14 för 4200kr så dem är de mest attraktiva skidorna för tillfället, vill bara ha lite tankar kring dem.

Senast ändrad:
Bentchetlern vet jag inte så mucket om men jag tycker att du kan köra på opus istället för bacon om du mest åker puder o.s.v. De är ganska lätta och smidiga...

Tillbaka
Topp