Köpråd med skidor

Mathias165

Medlem
Köpråd med skidor
Hej!

Jag är typ 40 år, väger typ 70 och 173 cm lång.

Har åkt i svenska fjällen 2-3 veckor om året sen jag var typ 5 år fram till 20 års åldern. Sen har det blivit ungefär 1 vecka vart annat år.

Åker väl mest röda och svarta backar men ganska lugnt. Blir oftast lite väl mycket sladdsvängar när det blir för brant och hårt packat underlag.

Har nu ett par skidor som är typ 20 år gamla och tänkte köpa något nytt begagnat.

Håller mig som sagt i pist men vill gärna ha bättre grepp vid hårt underlag och vid sönderåkt underlag.

Vilka skidor skall man välja på och vilken längd.

Har tittat på volkl racetiger, head supershape e magnum, atomic redster s8. Är någon av dessa lämpliga? Eller skall jag ha helt annan typ av skida?

Tacksam för hjälp i denna djungeln... :)

Köpråd med skidor
@fredw: "Hold my beer, älskling. Jag måste utbilda någon om QST/Unleashed/Mantra." ;)
1000089108.gif

Köpråd med skidor
Jag vill hävda att alla skidor kommer med en uppsättning fördelar och nackdelar, det är svårt att få allt i en skida så någonstans så måste man bestämma sig för vilka fördelar som söks och vilka nackdelar som går att leva med.
Med 20 år gamla skidor så bör bara uppgraderingen till ett par nya i mellan eller premiumsegmentet ge dig ett rejält lyft.

Sen är frågan vad du vill prioritera, skidorna du föreslår trivs bra i hård och jämn pist, hårt underlag och med mycket sväng. Smala midjor gör dom riktigt snabba från kant till kant och ingen eller minimal rocker ger en långa stålkanter att trycka ner i backen.
Nackdelarna kommer när du efter några timmar är lite tröttare i låren och inte vill åka lika engagerande så tenderar skidorna att ta över och tar dig på en åktur mer än tvärtom. När pisterna blir uppåkta så vill skidorna åka igenom snön och inte över, vilket gör dom oberäkneliga med sämre självförtroende.

För att minska på nackdelarna men också lite på fördelarna så väljer många istället skidor som Völkl Peregrine, Head Supershape e-titan, m.fl. Bredare midja mot 80cm eller över och mer rocker, bl.a. ger en skida som du tenderar att orka driva en hel dag och som kommer göra uppkörd pist mycket roligare.
Men, som inte ger samma extrema carving när förhållanden är rätt.

Om du har ambitionen att köpa mer än ett par skidor framåt eller åka första timmarna i backen så skulle jag gå på dina förslag.

Köpråd med skidor
Jag vill hävda att alla skidor kommer med en uppsättning fördelar och nackdelar, det är svårt att få allt i en skida så någonstans så måste man bestämma sig för vilka fördelar som söks och vilka nackdelar som går att leva med.
Med 20 år gamla skidor så bör bara uppgraderingen till ett par nya i mellan eller premiumsegmentet ge dig ett rejält lyft.

Sen är frågan vad du vill prioritera, skidorna du föreslår trivs bra i hård och jämn pist, hårt underlag och med mycket sväng. Smala midjor gör dom riktigt snabba från kant till kant och ingen eller minimal rocker ger en långa stålkanter att trycka ner i backen.
Nackdelarna kommer när du efter några timmar är lite tröttare i låren och inte vill åka lika engagerande så tenderar skidorna att ta över och tar dig på en åktur mer än tvärtom. När pisterna blir uppåkta så vill skidorna åka igenom snön och inte över, vilket gör dom oberäkneliga med sämre självförtroende.

För att minska på nackdelarna men också lite på fördelarna så väljer många istället skidor som Völkl Peregrine, Head Supershape e-titan, m.fl. Bredare midja mot 80cm eller över och mer rocker, bl.a. ger en skida som du tenderar att orka driva en hel dag och som kommer göra uppkörd pist mycket roligare.
Men, som inte ger samma extrema carving när förhållanden är rätt.

Om du har ambitionen att köpa mer än ett par skidor framåt eller åka första timmarna i backen så skulle jag gå på dina förslag.
Stort tack för tipset. Vad tror du om längd på skidorna, exempelvis för peregrine 80, för mig?

Köpråd med skidor
Försöker hitta några begagnade skidor och hittar Atomic Redster Q 7.8. Hur är de jämfört med Peregrine? En midja på 84, är det lagom? Antar att pergrine var 80 eller 82? Men det kanske inte spelar så stor roll?

Tack för hjälpen hittintills!!!!

Köpråd med skidor
Jag vill vara lite tråkig och säga att du behöver två par! :-) För manchester och härligt krispiga stenhårda pister; då behöver du en renodlad SL-skida med 67-70mm midja, eller varför inte en GS, med mer radie, mer fart.
Dagar med nysnö, offpist, vårslush, etc, -- ett par allmountain, med ca 96-100 midja.

Nu framgår det inte vad du åker mest, om du åker käppar, håller till i parken eller vill åka lössnö, pist, etc.
Så, det blir alltid en kompromiss. Personligen har jag roligast, och använder oftast mina allmountain. Men är det manchester, stenhårt, eller isigt, då åker GS-laggen fram :-)

Köpråd med skidor
Försöker hitta några begagnade skidor och hittar Atomic Redster Q 7.8. Hur är de jämfört med Peregrine? En midja på 84, är det lagom? Antar att pergrine var 80 eller 82? Men det kanske inte spelar så stor roll?

Tack för hjälpen hittintills!!!!
Det kan vara ett bra alternativ. Jag är inte inläst på Atomics pistskidor så svårt att uttala mig, den verkar ha full camber (saknar rocker) och kort svängradie på 12-13 meter. Baserat på den infon så verkar dom vara mer lik dina förslag men med bredare midja.

Köpråd med skidor
go rekommendation är ett par head kore 93 eller smalare - 93 är dock en bra allmountain så att du inte behöver bli helt utan möjlighet att köra även om det snöat satan. Också en modell som funnits länge och varit poppis, säkert rätt ok lätt att hitta ett par begagnade som bara är semesterkörda

Köpråd med skidor
Förenklat sett kan man säga så - men typ alla moderna allmountain går att carvea rätt duktigt med

Dock är en större planka lite svårare att hantera än en mindre planka (tills den börjar bli alldeles för liten) - gäller både bredd/längd

Köpråd med skidor
Allt går. Men det är roligare med rätt verktyg.

Ett par allmountain är generellt mjukare och mindre vridstyva än en riktig pistskida. Och en "riktig" pistskida man köper i vanlig sportbutik är inte lika vridstyv som en tävlingsskida.

Så allt handlar ju om vilken typ av åkning man ska göra, ens egen förmåga, fysiska förutsättningar, vilket sällskap man åker med, samt vilken typ av snö man åker på/i.
Välj därefter. Ingen skida är bra till allt, men allmountain fungerar till 70-80%.

Köpråd med skidor
Jag185 85kg vill ha skida 176-180 långa. Jag har idag en skida 178 lång med 82 bredd. Tycker den fungerar fint i pistens alla förhållanden. Även påskslask tex påsken 2025 i Trysil. Uppkörd smältsnö med pucklar i backen på ca 4-5dm höjd. Min skida har ändå ganska smal fram (125cm). Har provat andra skidor med liknande midja i mått men med breddare front. Då flytter du fram ännu bättre. Sedan blir skidor med smal midja bredd front mer lekfulla. Skulle jag köpa en skida idag hade det troligt bli Elan wingman 83 finns både med metal (ti) och utan metal (c). Har för mig det var C jag prova.

Bredden är nog smak sak. 90+ skidor inga problem sätta på kant(carva). Men tycker med min vikt och längd blir bredda ofta för styva. Carva blir bara i den radie skidan är specad med. Annan radie på sväng blir jobbigt och tråkigt i längden: ej lekfull. Men visst är man bara ut och åker i uppkörda backar eller runt påsk är ju bredda att föredra.

De flesta dagar för mig är inte vårslask eller 2dm< nysnö i backen. Utan lite hårdare underlag med max uppkörda pucklar på<1dm. Då vill jag ha smallare men inte ren pistskida, runt 80-85.

Köpråd med skidor
Värt att tillägga att det nu finns riktigt många skidor med flera radier - alltså att svängradien varierar beroende på hur skidan flexas. Det finns även rätt breda skidor som har en ganska snäv radie, typ salomon blank 112 mm underfoot har 20 meter även i den längsta versionen och under 20 för den näst längsta. Amrada whitewalker 120 underfoot i näst längsta har också under 20

mer om svängradie i allmänhet: https://alpineracemethod.com/ski-radius-length-and-width
Mer om 3d-radie (inte bara volkl som har dock): https://volkl.com/en-se/3d-radius-s...ASAC6tLhpYb0zBKspnzqUYHbTH0NUKYziQu_zNlB9SlRB

Köpråd med skidor
Bredden är nog smak sak. 90+ skidor inga problem sätta på kant(carva). Men tycker med min vikt och längd blir bredda ofta för styva. Carva blir bara i den radie skidan är specad med. Annan radie på sväng blir jobbigt och tråkigt i längden: ej lekfull. Men visst är man bara ut och åker i uppkörda backar eller runt påsk är ju bredda att föredra.
Det stämmer faktiskt sällan att bredare skidor är styvare. Tvärtom är många allmountain- och freerideskidor konstruerade med mjukare flex och mer rocker för att vara mer förlåtande och "lekfulla" än renodlade pistskidor. Att de kan upplevas som tröga att kanta handlar oftast inte om styvhet; det krävs helt enkelt mer kraft för att tippa skidan på kant.

Köpråd med skidor
Ja de allra styvaste är väl smala FIS-skidor, därefter butiksvarianter av dessa etc etc. Och med ungefär samma bredd (dvs smalt) och radie finns de allra mjukaste nybörjarskidorna. På samma sätt finns det (numera) en stor spridning bland all-mountain-skidor, även om där kanske saknas uttalade nybörjarskidor.

Det hela är ju väldigt mycket en smaksak. T.ex. när det gäller slaskpucklar - en del gillar att "bränna igenom dem", andra att flyta över dem. Jag gillar egentligen både och... Tycker att det oftast är fördel att med breda skidor flyta bättre ovanpå lös, djup, ojämn och/eller stökig snö, men när det blir riktigt slaskigt kan det vara kul att bränna rakt igenom de där blöta topparna.

Många som förordar smalare skidor i pist framhåller att de underlättar isgrepp, carvingteknik och skärande svängar vilket säkert stämmer under många förhållanden - å andra sidan kanske sådant inte är det enda, eller inte ens det främsta målet för alla. De flesta vill ju bara ha kul helt enkelt, och för min del har jag oftast roligare på litet bredare skidor. Efter att haft jättekul på smala skidor (till att börja med nästan utan midja) i flera decennier, även i lössnö.

Litet samma där - ibland saknar jag att "pumpa puder" på det sätt man gjorde i lössnö med äldre smala skidor. Å andra sidan kan breda skidor ge en känsla av flyt ovanpå nysnö även när den inte är alls djup, typ 4 cm nysnö efter att kvällens pistmaskiner har gjort sitt... Där skulle smala skidor bara sjunka igenom den nya snön, ner till den hårdare botten. För att inte tala om hur det brukar se ut i en sån pist efter lunch - rejält stökigt. Ännu ett argument för breda skidor i pisten! :)

Senast ändrad:
Köpråd med skidor
Litet samma där - ibland saknar jag att "pumpa puder" på det sätt man gjorde i lössnö med äldre smala skidor. Å andra sidan kan breda skidor ge en känsla av flyt ovanpå nysnö även när den inte är alls djup, typ 4 cm nysnö efter att kvällens pistmaskiner har gjort sitt... Där skulle smala skidor bara sjunka igenom den nya snön, ner till den hårdare botten. För att inte tala om hur det brukar se ut i en sån pist efter lunch - rejält stökigt. Ännu ett argument för breda skidor i pisten!
Flyt på 4 cm? 😀 Det spelar ingen roll om du har 120 mm under foten och massa rocker - i samma sekund som du faktiskt börjar åka skidor och sätter kant så skär du igenom de där fyra cm direkt.

Köpråd med skidor
Flyt på 4 cm? 😀 Det spelar ingen roll om du har 120 mm under foten och massa rocker - i samma sekund som du faktiskt börjar åka skidor och sätter kant så skär du igenom de där fyra cm direkt.

Ok lägg på litet då. Vid något djup måste väl även du tycka att det blir skillnad mellan smala och breda skidor. Min poäng är att den positiva känslan av djup snö ökar med breda skidor även vid ganska litet nysnö. Det bygger upp snö under skidan i svängen och ju djupare det är, och ju bredare skidan är, desto mindre åker man bara på skidkanterna. Sen om man gillar det eller inte är en annan sak.

Köpråd med skidor
Mina första skidor var 80 breda, gick till 95 sedan, 88 efter det och nu är jag på jakt efter max 80 breda igen haha. Jag åker enbart pist i alperna och en del i skogen med mina barn hemma i Sverige.

Jag känner någonstans att vi svenskar sticker ut en hel del med våra breda skidor? När jag är i Alperna och pumpar pist så är det sällan man ser skickliga åkare komma på breda allmountain-skidor oberoende av underlag i pisten? Har vi snöat in på bredare lagg för att vi så gärna drömmer om stora dumpar även här i Sverige?

Jag söker en fartstabil skida med kort svängradie som är max 80 under foten, har ni några förslag?

Köpråd med skidor
Jag känner någonstans att vi svenskar sticker ut en hel del med våra breda skidor? När jag är i Alperna och pumpar pist så är det sällan man ser skickliga åkare komma på breda allmountain-skidor oberoende av underlag i pisten? Har vi snöat in på bredare lagg för att vi så gärna drömmer om stora dumpar även här i Sverige?
Ett kollektivt komplex där vi desperat vill se ut som om vi precis blivit avsläppta från en heli i Bella Coola, även när vi hasar runt i en isig backe i Romme? Vi köper utrustning för den livsstil vi önskar att vi hade, inte för den åkning vi faktiskt bedriver.

Köpråd med skidor
Ett kollektivt komplex där vi desperat vill se ut som om vi precis blivit avsläppta från en heli i Bella Coola, även när vi hasar runt i en isig backe i Romme? Vi köper utrustning för den livsstil vi önskar att vi hade, inte för den åkning vi faktiskt bedriver.
Jag kör bara 100 brett i Romme. Annars 114->120. :) . För att svara lite mer seriöst; i ofta flack svensk offpist är det bra med rejäl bredd tycker jag.

Köpråd med skidor
Jag anmäler något avvikande uppfattning. För mig har det varit en rent positiv upplevelse att börja åka på skidor med över 90 mm midja även i pist (tidigare endast upp till ca 76 mm). Och jag inbillar mig att det inte har alls med livsstil, kamrattryck etc att göra. I mitt fall.
Men instämmer också i att drömmar om djup nyfallen snö etc spelar in.
Kanske smaken helt enkelt är som r@ven - kl@ven? Det finns fler saker som skiljer oss från centraleuropéerna...

Köpråd med skidor
Mina första skidor var 80 breda, gick till 95 sedan, 88 efter det och nu är jag på jakt efter max 80 breda igen haha. Jag åker enbart pist i alperna och en del i skogen med mina barn hemma i Sverige.

Jag söker en fartstabil skida med kort svängradie som är max 80 under foten, har ni några förslag?
Instämmer. Kör ju 82 under foten 125 i nosen. Head e-rally eller decon 80 (har nåt konstigt namn nu pergerine eller nåt).

Köpråd med skidor
Värt att tillägga att det nu finns riktigt många skidor med flera radier - alltså att svängradien varierar beroende på hur skidan flexas. Det finns även rätt breda skidor som har en ganska snäv radie, typ salomon blank 112 mm underfoot har 20 meter även i den längsta versionen och under 20 för den näst längsta. Amrada whitewalker 120 underfoot i näst längsta har också under 20

mer om svängradie i allmänhet: https://alpineracemethod.com/ski-radius-length-and-width
Mer om 3d-radie (inte bara volkl som har dock): https://volkl.com/en-se/3d-radius-s...ASAC6tLhpYb0zBKspnzqUYHbTH0NUKYziQu_zNlB9SlRB
Stämmer inte. Alla skidor får en kortare svängradie ju mer den utsätts för tryck. En skida med 16m radie kanske är nere på 10m om du kantar med bra tryck. Kör du en grön pist och lägger "tågräls" så kommer du åka skidans radie -- dvs progressiv kantning.

Det är därför nybörjarskidor är mjukare, och även allmountains där man vill kunna påverka svängradie -- blir mer snabbsvängda runt träd i skogen där skidan kan flexa upp/ned, dvs lättåkta.

Köpråd med skidor
Ännu en gång stort tack!

Det blev ett par Rossignol arcade 84 som varit demo på Alpingaraget I Norrköping. Bytte från ett par salomon superaxe 9 3 v från 2001 eller 2002 som aldrig vallats eller slipats. Vilken skillnad det blev. Är ju nästa fusk att åka nu. Helt plötsligt kan man åka svarta backar med hårt underlag utan att sladda! Och sen är ju carvingresponsen sjukt tydlig. Nästan lite otäck första två åken. :)

Köpråd med skidor
Hej!

Jag är typ 40 år, väger typ 70 och 173 cm lång.

Har åkt i svenska fjällen 2-3 veckor om året sen jag var typ 5 år fram till 20 års åldern. Sen har det blivit ungefär 1 vecka vart annat år.

Åker väl mest röda och svarta backar men ganska lugnt. Blir oftast lite väl mycket sladdsvängar när det blir för brant och hårt packat underlag.

Har nu ett par skidor som är typ 20 år gamla och tänkte köpa något nytt begagnat.

Håller mig som sagt i pist men vill gärna ha bättre grepp vid hårt underlag och vid sönderåkt underlag.

Vilka skidor skall man välja på och vilken längd.

Har tittat på volkl racetiger, head supershape e magnum, atomic redster s8. Är någon av dessa lämpliga? Eller skall jag ha helt annan typ av skida?

Tacksam för hjälp i denna djungeln... :)
Pma mig, jag har ett garage fullt i Grenoble som ska säljas av.

Köpråd med skidor
Jag anmäler något avvikande uppfattning. För mig har det varit en rent positiv upplevelse att börja åka på skidor med över 90 mm midja även i pist (tidigare endast upp till ca 76 mm). Och jag inbillar mig att det inte har alls med livsstil, kamrattryck etc att göra. I mitt fall.
Men instämmer också i att drömmar om djup nyfallen snö etc spelar in.
Kanske smaken helt enkelt är som r@ven - kl@ven? Det finns fler saker som skiljer oss från centraleuropéerna...
Det här är ändå så roligt. Jag har gått i motsatt riktning. På de senaste resorna har inte ens mina Fusion 95C fått åka med öht. Jag gick ju från att ha åkt på rena pistskidor till ett par Gotama 105mm -> Katana 110mm-> Bibby->118mm som enda skida för att sen börja gå neråt. Bibbyn finns kvar men kommer till användning en gång vartannat år. Fusion 95 var den skida som användes till typ allt fram tills jag köpte ett par gamla jr-GS skidor. Riktig race men 170 cm/17m radie. Den är fantastisk till det mesta. Visst, är det rejält slaskig våråkning blir den lite "flytig" på snön och svår att få att bita ordentligt på kant. Men det är väldigt sällan jag skulle välja 95mm framför dem i pisten. För ren offpiståkning då blir det bredare absolut. Tidigare i veckan åkte även mina gamla dam-FIS-SL fram. 157cm av hysterisk sväng. Så länge man balanserar ordentligt är det en sjukt kul upplevelse. Men absolut, den skidan blir småjobbig när det börjar bli uppkört

Köpråd med skidor
Det här är ändå så roligt. Jag har gått i motsatt riktning. På de senaste resorna har inte ens mina Fusion 95C fått åka med öht. Jag gick ju från att ha åkt på rena pistskidor till ett par Gotama 105mm -> Katana 110mm-> Bibby->118mm som enda skida för att sen börja gå neråt. Bibbyn finns kvar men kommer till användning en gång vartannat år. Fusion 95 var den skida som användes till typ allt fram tills jag köpte ett par gamla jr-GS skidor. Riktig race men 170 cm/17m radie. Den är fantastisk till det mesta. Visst, är det rejält slaskig våråkning blir den lite "flytig" på snön och svår att få att bita ordentligt på kant. Men det är väldigt sällan jag skulle välja 95mm framför dem i pisten. För ren offpiståkning då blir det bredare absolut. Tidigare i veckan åkte även mina gamla dam-FIS-SL fram. 157cm av hysterisk sväng. Så länge man balanserar ordentligt är det en sjukt kul upplevelse. Men absolut, den skidan blir småjobbig när det börjar bli uppkört

Kul svar, tänkvärt. Nu åker du säkert mycket mer än jag så jag kanske börjar min resa nedåt i midjebredd vid typ 83 års ålder… 😀
Men visst , det var ett tag sedan jag stod på ett par moderna rena pistskidor. Hmmm. 🤔

Tar tre par ner till Österrike på fredag. Undrar vad fru fredw kommer säga om jag vill provhyra ett smalare fjärde par…

Köpråd med skidor
Kul svar, tänkvärt. Nu åker du säkert mycket mer än jag så jag kanske börjar min resa nedåt i midjebredd vid typ 83 års ålder… 😀
Men visst , det var ett tag sedan jag stod på ett par moderna rena pistskidor. Hmmm. 🤔

Tar tre par ner till Österrike på fredag. Undrar vad fru fredw kommer säga om jag vill provhyra ett smalare fjärde par…
Haha! Vi får pricka in tillfälle där du kan låna mina istället ;) Det blir onekligen en del flängande numera. Förutom minst två dar i veckan i hemmabacken har vi den här säsongen hunnit med en tripp till Tänndalen, Björnrike, Stöten, Romme, Fjätervålen, Klövsjö och snart Stöten igen. Livet som racefarsa

Tillbaka
Topp