Köpråd - nya skidor! S7/Sir Francis Bacon

charlie9

Medlem
Tjena!
Ny här på forumet även om jag läst ett bra tag. Tänkte be om att få några expertråd inför mitt köp av nya skidor. Just nu kör jag på ett Gotama från 2006, men är inte nöjd med dem. De är inte tillräckligt lekfulla för mig - jag saknar att få kick ut ur svängen och känner ingen energi i dem som jag vill göra i ett par nya skidor. Dessutom börjar de bli till åren...

Jag är 175 cm och väger in på strax under 75 kg. Har åkt mycket skidor hela min uppväxt men då nästan uteslutande i pisten. De senaste 2-3 åren gått över allt mer till offpiståkning, och söker alltid denna åkning aktivt. Jag är en relativt duktig åkare, som gillar att satsa och gärna droppar lagom stora drops. I pisten satsar jag hårt och carvar järnet.

Egentligen står det mellan två olika modeller, som jag båda hade möjlighet att prova över nyår när jag åkte skidor i Kanada. För det första är det Rossignol S7. Körde den en dag med bara puderåkning och upplevde den här skidan som fantastiskt rolig. Lekfull, rapp osv, men hela tiden med en grym känsla av kontroll. Den kändes betydligt kortare än vad den egentligen är, att åka mellan tighta träd kändes lätt! Mina farhågor är bara att den är för mjuk och att den därför inte klarar av pisten. Det är ju inte alltid man pumpar puder till midjan i BC...

Den andra modellen är Line Sir Francis Bacon. Lånade dessa en dag då det bara blev piståkning pga vädret och var enormt positiv överraskad hur pigg och rapp den kändes, trots det fina kantgreppet! Då hade det varit rätt varmt för att sen frysa på, så pisterna var riktigt hårda, men det var lätt att fräsa förbi folk med Fischer-racers... Den här skidan känns lite mer traditionell i sitt utförande, och det känns som om det kanske är fel att inte kliva in på ett par rockers nu.

Jag kommer använda skidan som min enda skida. Alltså både till djupsnö och pistsmisk, både i Sverige och utomlands. Alla råd och tips om dessa och om andra modeller mottages tacksamt!

Senast ändrad:
Salomon S7? Du menar möjligtvis inte Rossignol S7? Så vitt jag vet så har salomon ingen skida som heter så.

Men hur som helst, om du tyckte att den var för mjuk så kan du ju kolla på super S7:an som är samma skida men styvare. Tyvärr kommer den bara i 195cm, jag vet ju inte vad du brukar ha för längd men på 175cm kanske det blir lite i största laget.

Du kan även kolla på 4Frnt EHP 179, den är hyfsat styv med nollspann och lite frontrocker. Funkar fint i de flesta förhållanden, krossar allt uppkört och går som en dröm i puder. Ingen direkt favorit hos mig då jag gillar lite mjukare skidor men väldigt många tycker om den. Lycka till med valet!

Ingen annan som har några råd och tips? Såg på forumet att det var en del folk som köpt S7, men väldigt få som recenserat... Hur är dom, sett allround?

charlie9 sa:
Ingen annan som har några råd och tips? Såg på forumet att det var en del folk som köpt S7, men väldigt få som recenserat... Hur är dom, sett allround?
Jag har akt 4dgr pa mina S7:or och de ar otroligt roliga. Funkar riktigt bra i nypreparerad/mjuk pist, men ifall det ar isigt/hart far man inget grepp.

Det beror lite pa vad man menar med allround.. Kommentarer som " they rip on groomers" pa amerikanska forum, skall man ta med en nypa salt.

Bacon såklart! Har inte testat S7 så kan inte jämföra med den, men är sjukt nöjd med mina SFB... trodde inte så här breda skidor skulle kunna gå så bra i pisten men den carvar ju som en gud! Använder de här skidorna som mitt enda par, och eftersom jag kör endel park också gick jag +2cm från rekommenderad vilket kanske gör den lite sämre i pudret men jag väger inte allt för mycket så tycker det funkar bra ändå.

Om du vill vänta till nästa säsong kommer den med rocker, men det gör inte mig så mycket för har ändå planer på att komplettera med ett par EP pro inför en säsong i alperna nästa vinter... :)

Tack för tipset Felix, lutar allt mer åt SFB. Nu är bara frågan om man ska köpa nu eller vänta... Jag har ju en del skidåkning kvar den här säsongen så det kanske är lika bra att köpa nu! Nästa års var dock sjukt snygg också!

Ja det var ju sjysst pris! Tänkte slänga på en jester. Vet du om de monterar eller skickar de bara med bindningen?

Du kan inte göra fel oavsett om du väljer S7:an eller SFB.
Jag körde hela förra säsongen på SFB och åker nu på S7:an.

SFB
Traditionell fet twintip som fungerar mycket bra i pist och hyfsat i offpist.

S7
Rocker som tar dig ner hjälpligt i pist, men glänser däremot offpist.
De allra flesta kommer inte att uppleva S7:an som för mjuk.
Men som sagt var så finns SS7 i 195cm om du käkat taggtråd...

Senast ändrad:
charlie9 sa:
Ja det var ju sjysst pris! Tänkte slänga på en jester. Vet du om de monterar eller skickar de bara med bindningen?
Skriver du inget monterar dom inte, för då har de ju inge sulmått att gå efter.
Men vill du få det monterat brukar det alltid ingå när man köper både skida och bindning.

Jag ville vara lite extra säker på att dom inte monterade för jag hade inte hittat några bra pjäxor ännnu så skrev i meddelanderutan att dem inte skulle montera, du kan ju göra tvärt om, om du nu vill ha monterat :)

B2K9 sa:
S7
Nja, tänkte mer att de var för mjuka för att åka pist. Att det blir fladdrigt och så.

charlie9 sa:
B2K9 sa:
S7
Nja, tänkte mer att de var för mjuka för att åka pist. Att det blir fladdrigt och så.
Går att trycka på hur mycket som helst i pisten !

Tillbaka
Topp