Köpråd pistskidor för en som vill åka aktivt

Jag läste den här tråden med stort intresse tidigare i år eftersom jag själv var sugen på ett par slalomskidor. Det dök upp ett par SL till grymt bra pris på skistar för ett tag sedan så jag slog till.

Nu har jag spenderat en vecka i fjällen med dem och är kanonnöjd. Som för flera här så var min största farhåga var att de skulle vara för krävande; både teknikmässigt och konditionsmässigt. Inget av det upplever jag som problem.

Man kan göra längre svängar på skär om man vill och de är enkla att få upp på skär även med små vinklar (om det inte är för brant). Man/jag får dock inget tillbaka-pop då.
Sen kan man pumpa fram "60 svängar på 150fhm" om man vill, vilket förövrigt är grymt kul.
Lätta att sladda omkring med också så länge pisten är fin eller isig.

De är dock lite uppfostrande som någon sagt tidigare. Framför allt om du råkar lägga lite vikt på en osynkad innerskida - då sticker skidorna åt var sitt håll på ett resolut sätt som mina äldre skidor inte gjorde. Händer mig ibland när jag slösvänger i flacken i slutet av pisten. Det är ju dock inte värre än att man lyfter innerskidan innan grenen spricker eller man lägger självben på sig själv.

Sammantaget så är de för mig de roligaste skidorna jag har haft på fötterna.

Hej! Jag steker om tråden.

Jag är en mellan avancerad åkare med 2 par skidor och vill ha en tredje. Visst SL eller GS skidor är inget att ha för hela dagara, hela veckan. Jag som är tung och har troligen starka ben blir ändå sliten efter flera laps av tuffa svängar. Helt säker på 165 längen vid 178cm och 85kg med mer kött än fett.

The nominees are:
Völkl SL / Head e.SL (rädd att dem blir för mjuka)
Völkl SL Master/ Head e.SL Pro/ Atomic S9 (lutar åt dem)
Völkl SL FIS / Atomic S9 FIS

Har någon av Er erfarenhet med SL Master/ Head SL pro? Är rätt sugen att gå all in med FIS när priser är typ samma.

Völkl SC och Head E.SLR kändes kula för två år sen, lärde mig mycket, men nu är de alldeles för lätta att köra, de ger belöning vid rätt teknik men straffar inte och ger ingen feedback på hur de vill bli åkta. Sen radie varierar för mycket när man trycker hårt. Det inspirerar mig inte längre "to dig deep". SC/SLR känns som MTB fjädring med alldeles för mycket returdämpning.

Har provat Atomic S9 FIS och har inte upplevd att de river av benen som dem flesta påstår att det skulle hända. Tvärtom, super roliga och förlåtande så länge man har koll på vad gör inre skidan i svängen och vet vad man gör (typ försöker inte göra en tvärstopp på en brant isig backe) Dessutom känns det som jag blir mindre trött, för att dem trycker tillbaka mer, så jag behöver inte anstränga mig lika mycket som med SC/SLR

Alltså... det beror på hur du vill åka, och med vem?

Jag har ett par riktiga FIS race GS lagg (Rossignol), men de är bara roliga när det är manchester, tomt i backen, och jag åker själv. 100% kontroll.

Åker jag med kidsen så vill de hoppa och köra skog, så jag behöver inte ens svara om det passar med race lagg där?

Samma sak om jag åker med vänner med varierande erfarenhet -- nej nej.

Personligen har jag roligast med ett par Rossignol Hero Elite ST 172cm. Tror det är 15m radie. Fungerar hela dagen i backen.

Många köper tyvärr en skida som Racetiger och tänker att den ska fungera som pisträser, vilket den inte är designad för -- alldeles för mjuk för avancerad åkning.

Apropå Head, så har jag ett par korta 163cm "All mountain", när jag åker med barnen, och de är absolut bäst för det ändamålet!

Vet inte om det var svar på din fråga, men du får helt enkelt ställa dig frågan -- var kommer den mesta åkningen göras, och i vilken hastighet?

Racetiger RC 165cm. 13m radie.
Gammal gubbe med en hel hoper skiddagar i ryggen.
Dom är så goa i manchestern.
Jag behöver inte SL, men det är jag det.
177/73 är jag.
Ojojoj, nu får jag bikta mig här.
Jag fick ett par Atomic Redster FIS SL 165 av en bekant. Jösses vilket drag under galoscherna.
Så sonen fick överta RC.
Nackdelen: det finns inget att skylla på längre!

Alltså... det beror på hur du vill åka, och med vem?

Jag har ett par riktiga FIS race GS lagg (Rossignol), men de är bara roliga när det är manchester, tomt i backen, och jag åker själv. 100% kontroll.

Åker jag med kidsen så vill de hoppa och köra skog, så jag behöver inte ens svara om det passar med race lagg där?

Samma sak om jag åker med vänner med varierande erfarenhet -- nej nej.

Personligen har jag roligast med ett par Rossignol Hero Elite ST 172cm. Tror det är 15m radie. Fungerar hela dagen i backen.

Många köper tyvärr en skida som Racetiger och tänker att den ska fungera som pisträser, vilket den inte är designad för -- alldeles för mjuk för avancerad åkning.

Apropå Head, så har jag ett par korta 163cm "All mountain", när jag åker med barnen, och de är absolut bäst för det ändamålet!

Vet inte om det var svar på din fråga, men du får helt enkelt ställa dig frågan -- var kommer den mesta åkningen göras, och i vilken hastighet?
I min erfarenhet det finns dramatiskt skillnad mellan GS Skida på 16+ radie (riktig GS 20+) och en SL skida. Dessutom de flesta AM skidor liknar GS skidor i piste. Det finnns ingen tvivel att dem är det, på tanken om längder, konstruktion och radier, mellan extra 15mm under foten gör det ännu hårdare att svänga tajt. Skillnaden ligger i tailsarna som är rundare och släpper enklare, bakflex är mjukare så de är lättare att bara glida. Men på en brantare röd backe typ skit samma. Har provad Kendo 88 och Curv GT85 I piste, minst lika jobbiga som Race Tiger GS 180 om inte värre.

Slalom skida kräver mindre planering, ger mer kul vid låga farter vilket är toppen med barnen. Sen där vi kör Hemsedal, Hafjell, Kvittfjell, vid så där snö under senaste åren är “offpiste” en ganska löjlig uttryck. Det är packad, tajt mellna träden, allt sticker ut genom snö, stenar, kvistar. Jag kan åka Fatbike på det mesta. Att barnen har kul på 130-140 skidor fattar jag, men för mig frugans Slalom Head 155 SLR var det bästa offpiste verktyget

Sen om man tittar vad folk står på i liftkö (om man räknar bort Danskar på hyrskidor) känns det snarare som at alla vill ha en AM / FR skida. Ser max 10 GS skidor och 2-3 SL skidor per dag i norska fjällen. Inte så mycket kärlek för Race Tigern. Känner mig unik

:)

Senast ändrad:
Vill du åka som på räls.
Stöckli Laser WRT Pro är helt klart det bästa jag åkt på i en pist.
Att de Kostar en slant är enda nackdelen med dom.
Rena SL skidor funkar inte som enda par skidor. Roligt en liten stund. Men man bör väl ha ett par i sin skidsamling.
WRT Pro är helt otroliga carving-lagg. Lätt det bästa jag har åkt på i välpistat före. Vid tussigt underlag kan de bli lite väl aggressiva.

Stöckli Montero AX skulle kanske vara något för trådstartaren, då de svänger bra men också klarar sämre eftermiddagsföre.
(Jag åker bla på Montero AR som har lite längre radie och är mer stabila)

Tillbaka
Topp