Köpråd, skidor & pjäxor

• Trådstartare Trådstartare Arc
  • Start datum Start datum

Arc

Ny medlem
Köpråd, skidor & pjäxor
Hej allihopa!

Jag har setat och läst en hel del intressanta trådar på detta forum och kände att nu är det dags att bli medlem.

Jag passar då på att be er om lite tips på val av utrustning.

Jo det är så att jag har åkt lite till och från, jag är inte en erfaren skidåkare men heller inte helt grön. Jag tar mig ner för alla backar men det kan skaka till här och där. :P

Nåväl, jag har besökt några affärer som säljer skidutrustning däribland Ski total i Uppsala och även affärer som Intersport/Stadium/Team sportia m. fl.
Idag när jag besökte Intersport så hade dom flera par pistskidor till superpris. Paket där skidor inkl. bindningar ingick för 2-3000 (nedsatta från 3500-4500kr). Det var bl. a. Völkl rtm 75 och några Atomic skidor.
Vad anser ni om dessa, och vilka märken är något att ha? När man läser alla nybörjartrådar så är det delade meningar enligt mig. För mig som är "nånting mitt emellan" är det så stor skillnad på dessa skidor som kostar 2500 och de som kostar 5000?

Dessutom behöver jag ett par pjäxor som jag funderar på att köpa på Ski total, ett par salomon (säger inte så mycket jag vet) för max 3000kr. Är det ett ok pris?

Jag antar att det är pjäxorna man ska lägga mest stålar på eftersom det är viktigt att de sitter bra och för ner energin mot skidorna.
Så, för mig som bara vill åka i pisten och som är halvdålig/bra vad är en okej prislapp för pjäxor+skidor? Någonstans måste man ju börja. :)

Och en grej till, är det värt att fråga ifall man kan köpa ett par skidor ifrån uthyrningsställena vid backarna? Eller är det dumt?

Nu blev det många frågor på en och samma gång. :) Ha en trevlig helg!
Jag är 178cm och väger 70kg.

/Simon

Köpråd, skidor & pjäxor
Eftersom du är ute efter nybörjarskidor för pist så väljer jag helt att inte svara på frågorna som rör dessa, detta eftersom jag inte har någon koll på segmentet. Att köpa från uthyrningsställena kan dock vara en bra idé. Du kan då få möjligheten att testa dig fram till vilken skida du är intresserad av att köpa, för att sedan köpa denna. Att bindningen på en hyrskida inte tillhör det vassaste i branschen berör antagligen inte dig. I övrigt får andra kunniga på området fylla på.

Gällande pjäxor är råden, precis som vanligt, att investera i ett par välsittande pjäxor med en gjuten sula. Ont i fötterna kan förstöra vilken skiddag som helst, tro mig. Nu har jag faktiskt ingen aning om hurvida Ski total är en bra butik, men en välsorterad alpinbutik bör ha bra koll på pjäxor - och om dom är det så kör på. Max 3000:- inkl. en gjuten sula ger dig en pjäxa som troligen räcker gott för dig och dina behov.

Köpråd, skidor & pjäxor
Min syrra köpte ett par pjäxor på Skitotal i Uppsala. Hon fick jättebra hjälp att hitta ett par bra pjäxor som passar hennes fötter (känner en som jobbar där), provade typ hela sortimentet innan hon hittade ett par som passade bra. Hon har haft jätteproblem att hitta pjäxor som inte gjort ont och hyrpjäxor har liksom inte fungerat. Så kan absolut rekommendera att gå dit och testa lite pjäxor för att se om du kan hitta några som passar bra. Som Heinz_p sade så är det viktigt att pjäxorna sitter sjysst. Huruvida man behöver formgjutna sulor etc kan vara ganska individuellt. Har man tur så hittar man några som passar bra, vissa andra (som jag) har "problemfötter" vilket gör det svårare.

Köpråd, skidor & pjäxor
Tack för snabba svar!

Jo jag har varit inne på Skitotal ett par gånger och de verkar kunniga så det känns som att jag kommer köpa utrustning därifrån, i alla fall pjäxor. De hade även ett par atomicskidor för 2990kr som är från förra säsongen som jag är sjukt sugen på. :)

Men back to pjäxor, jag har lite problem med mina fötter i vanliga fall, jag har gjutna sulor i mina vanliga skor då jag går "snett" i vanliga fall. Antar att jag får problem med pjäxor då...

Köpråd, skidor & pjäxor
Generellt gällande skidmodeller kan det vara ett bra köp att gå på förra årets skidor. Skillnaderna är sällan stora, förutom grafiskt, och priset desto lägre. Men - fråga mig som sagt inte om pistskidor ;)

Köpråd, skidor & pjäxor
Mr_Miyagi sa:
Min syrra köpte ett par pjäxor på Skitotal i Uppsala. Hon fick jättebra hjälp att hitta ett par bra pjäxor som passar hennes fötter (känner en som jobbar där), provade typ hela sortimentet innan hon hittade ett par som passade bra. Hon har haft jätteproblem att hitta pjäxor som inte gjort ont och hyrpjäxor har liksom inte fungerat. Så kan absolut rekommendera att gå dit och testa lite pjäxor för att se om du kan hitta några som passar bra. Som Heinz_p sade så är det viktigt att pjäxorna sitter sjysst. Huruvida man behöver formgjutna sulor etc kan vara ganska individuellt. Har man tur så hittar man några som passar bra, vissa andra (som jag) har "problemfötter" vilket gör det svårare.
Hela sortimentent kan omöjligt vara intresant för en och samma åkare om man är en välsorterad butik med duktig kunnig personal.

Köpråd, skidor & pjäxor
Hej igen!

Jag har nu köpt mig ett par Atomic HAWX pjäxor på Skitotal i Uppsala. Nu vidare till nästa pryl, skidorna!

Jag har varit in och kollat på både Stadium och Intersport och de har "lockande" priser på både Atomicskidor och Völklskidor. Vad jag har läst här så är det dock ingenting att ha? Det är deras egna "fuskvarianter" av dessa märken.

Exempelvis har jag kollat på Völkl RTM 75 som stadium skulle ha 2990kr för (ord. 4495:-) och även Atomic race GS som kostar 2990kr (ord. 6000:-).

Bägge verkar vara schysta modeller men vad tror ni? Är dessa fulvarianter? Bilder på dessa längst ner.

Jag har sett att några beställer från Sport Conrad, är det värt att beställa därifrån med tanke på garanti, reklamationer och dylikt?
Jag blir så förvirrad när jag kollar överallt.

Jag var en sväng i Romme och åkte skidor förra helgen och hyrde då ett par Völkl RTM75 (2012) och dessa var helt ok att åka på.

Köpråd, skidor & pjäxor
Är bara nybörjare, men om du provat VÖLK-skidorna och dessa var bra, varför inte satsa på dessa?
Atomic skidan är väl mer av en "racemodell" är väl svårare att åka på som nybörjare om jag förstår detta rätt.
Angående längd så är det ju samma längd som dig max. Vissa säger 10-15cm kortare för mer lättsvängt.
Detta verkar variera rätt mycket beroende på vem man frågar. Jag slog till på en 171 skida, jag är 185cm.
Men jag gillar korta och snabba svängar, kanske inte du gör.

Köpråd, skidor & pjäxor
Rtm 75 finns i två versioner RTM 75 och RTM 75 IS
Rtm 75 är en snikmodell som Stadium säljer.
Har åkt på båda och 75 is är klart bättre än Stadiums snikmodell.
Stadium kör ofta med nedbantade modeller, det gäller att se upp

Senast ändrad:
Köpråd, skidor & pjäxor
jayzon87 sa:
Är bara nybörjare, men om du provat VÖLK-skidorna och dessa var bra, varför inte satsa på dessa?
Atomic skidan är väl mer av en "racemodell" är väl svårare att åka på som nybörjare om jag förstår detta rätt.
Angående längd så är det ju samma längd som dig max. Vissa säger 10-15cm kortare för mer lättsvängt.
Detta verkar variera rätt mycket beroende på vem man frågar. Jag slog till på en 171 skida, jag är 185cm.
Men jag gillar korta och snabba svängar, kanske inte du gör.
Jo, men frågan är ju då om dessa völklskidor som jag åkte på i Romme, är samma skidor som finns ute i affären. Det är det som är den stora frågan (vilket jag inte tror att det är. De såg inte alls ut som de på bilden).

Efter att jag åkt senast så skulle jag inte kalla mig själv nybörjare. Visst, var ska man dra gränsen? Är en nybörjare en person som plogar sig ner och knappt kan åka ankarlift, eller är en nybörjare en person som har svårt att hålla balansen i de flesta backar och inte riktigt har tekniken inne?

Jag tar mig ner för alla backar utan problem, det som jag ser som problem är min teknik som jag behöver jobba på. Detta då jag "vinglar" lite med skidorna när jag åker men detta är dels pga mina klena ben + att tekniken inte är helt 100 som sagt. Har varit sjuk en del så har blivit rätt slapp i bena men ska plöja på gymmet framöver hade jag tänkt.
Dessutom vill jag ha möjligheten att utvecklas som carvare och inte behöva köpa nya skidor om 2 år igen.

Köpråd, skidor & pjäxor
jjosefsson sa:
Rtm 75 finns i två versioner RTM 75 och RTM 75 IS
Rtm 75 är en snikmodell som Stadium säljer.
Har åkt på båda och 75 is är klart bättre än Stadiums snikmodell.
Stadium kör ofta med nedbantade modeller, det gäller att se upp
Det är exakt detta som jag är nyfiken på. Jag vill ha bra skidor och inte nå snikvarianter. Det stod ingenting im iS på dessa som fanns på Stadium men på SC så har RTM 75 även iS.

Köpråd, skidor & pjäxor
Den skidan du provade i romme, var den vit/röd?
Hyrde nämligen deras "plus-paket" carving, då var det rödvita völk, kollade inte namnet dock.

Köpråd, skidor & pjäxor
jayzon87 sa:
Hyrde nämligen deras "plus-paket" carving, då var det rödvita völk, kollade inte namnet dock.
Jo precis.
Så här såg den ut:

url

Köpråd, skidor & pjäxor
Köpråd, skidor & pjäxor
jayzon87 sa:
Arc sa:
jayzon87 sa:
Jo precis.
Så här såg den ut:

http://www.google.se/url?source=img...wc4gQE&usg=AFQjCNFe_Jf0-eWmgbrGQNz1eaUWtHFUAQ
Var nog inte så den såg ut, är det inte från "avancerade" paketet då?
Jo det var så dom såg ut fast utan den där texten som står under "unlimited" (jag har det på film). Rätt schyst att filma med GoPro-kamera. :)

Det finns ju 3 nivåer att välja bland när man ska hyra skidor i Romme, jag tog nivå 2. Nå mid-high liknande.

Tillbaka
Topp