Köpråd, turskidor som funkar i pisten

honkamaa

Medlem
Tjena, blev introducerad till ranodnee förra vintern och efter årets första tur har jag bestämt att de är dags att skaffa egen utrustning. Utrusningen jag har testat var ett par K2 hardside skidor med dynafit bindning, samt ett par lätta pjäxor. Den utrustningen gillade jag starkt. Jag kan åka bra och tar mig ner på de flesta ställen.
Jag är ute efter en utrustning som är lätt så länge den funkar bra att åka med.
Jag är ca 179cm och väger 73kg.
Jag behöver en komplett utrustning, skidor, pjäxor, bindningar, stighudar.
Vad anser ni om att köpa begagnat eller nytt i samma prisklass. Min budget ligger på ca 6000.
Langa fram tips på vad ni anser jag bör köpa. Samt vilken längd på skidorna rekommenderar ni?

1. För 6k så är det enbart begnagnat som gäller. Och även där kommer det bli tajt att få in både skidor, pjäxor bindningar och hudar.

2. Om du är nöjd med Hardside så gå på dem.

Sen är ju "fungerar bra att åka med" väldigt relativt. Vissa tycker att en TLT6 fungerar fint att åka med medans någon annan måste ha en Pinnacele 130 för att kunna ta sig ner.

Med det sagt så bör man kunna hitta ett par beggade pjäxor med techfästen för ca 2-3k. Tex ligger det ett par TLT6 på köp och sälj nu för 3k om det är din storlek.

Skidor inkl hudar typ Hardside bör man kunna få för 1,5-2k.

Bindning ca 1,5-2k lite beroende på vilken bindning exakt.

Summerar vi ihop detta så hamnar man på 5-7k där jag nog tror att man ligger närmare 7 om man ska få vettiga och inte helt utslitna prylar.

Skulle ett par K2 sidestash 181+hudar vara intressant så finns dem billigt hos undertecknad ;-)

Vad skiljer de olika skidorna. Förstått att efter mina behov är en "all-mountain" skida lämplig. Men vad blir skillnaden med olika bredd/midja? Vad bör man ha för bindning? Har inte testat något annat än dynafit. Läst att bindningar med en "skena" är stabilare men tyngre.

Tillbaka
Topp