Köpråd, vill byta från allmountain

fredagsmys

Ny medlem
- Nuvarande skidor: Nordica hot rod nitrous från 2010 tror jag
- Vikt: 61kg
- Längd: 178
- Åkstil: korta till medellånga svängar
- Erfarenhet: har åkt två-tre veckor varje år sedan jag var liten pojke. Anser mig vara hyffsat avancerad för att vara 19 år. Men har aldrig tävlat eller liknande.

Budgeten ligger väl runt 5000-6000kr
Vad rekomenderar ni?

är fischer progressor 700 en skida som skulle passa t.ex.?
Tacksam för svar :)

Om du ska åka skidor i Sverige och köra till 80-90% pist skulle jag slå ett slag för K2 Richtor alt. K2 Aftershock.
Har Richtorna och är helnöjd. Varit med mig i två säsonger nu och perfekta skidan för svenska förhållanden eller piståkning i alperna. Funkar helt okej offpisten relativt sin smala midja. Om du vill köra mer off-pist och kanske vidja vyerna från Sverige skulle jag köra något i stil med 95> alternativt 105> om du hänger i alperna och gillar off pist egenskaperna.

är det en pistskida du letar efter?
(tänker på din föreslagna skida som ju helt klart är... en pistskida)

om du vill ha en mix åt det hålet kanske völkl rtm80 vore värd en titt.

DrJ sa:
Är det den här du har? https://www.freeride.se/prylar/skidor/2010/nordica/hot-rod-nitrous-ti-xbi-ct.html Är ju mer pist en allmountain om du frågar mig. Har ingen koll på pistskidor men visst är väl progressor 700 en ganska enkel modell? Skulle satsa på något mer high-end, varför inte völkl racetiger SL eller GS? Har åkt lite på GS och tyckte att den var kul. Annars finns ju racestock.
Den ser inte ut exakt sådär, såhär ser den ut http://www.onthesnow.com/ots/images...s_guide/Nordica_hot-rod-nitrous-xbi-ct_lg.jpg

Men det är mycket möjligt att det är samma skida. Men hur som helst så finns den inte hos mig längre då den blev stulen för två år sedan. Fick i alla fall för mig att den var mer all mountain än en ren pistskida, men jag kan fel!

Racetigern var intressant!

Fortsätt tipsa, jag är glad för alla svar!

Tillbaka
Topp