Köpråd Völkl

Svedstrom

Medlem
Köpråd Völkl
Hej
Nu är det dax att ta upp skidkarriären igen.
Det jag är ute efter är ett par bra skidor för åkning i pist.
Jag vill ha tydlig storslalom karaktär på skidorna med bra bett och bra fartstabilitet.
Jag har alltid gillat völkl men har de senaste åren haft dåligt med tid för att följa med vad som hänt på skidsidan.

Krasst kommer väl mkt av tiden gå till att coacha barnen i backen och det kommer bli begränsat med egen tid.

De skidorna jag fastnat för ett par Völkl Racetiger Race Carve + IPT 11 som finns på sport conrad
http://www.sport-conrad.com/page/product-detail/__/shop/prod/7447
Kan ngn berätta vad det är för skillnad på ovanstående och denna och varför man isf skall satsa de 1000 extra vore jag tacksam
http://www.sport-conrad.com/page/product-detail/__/shop/prod/20713

Synpunkter?
Jag är 189 cm och väger ca 85 kg och är enligt eget tycke en hygglig skidåkare. Vilken längd rekommenderas?

Kan ni oxå komma med förslag till vad jag skall köpa till min fru som är ganska ny skidåkare.
Tar sig ner i röda backar med parallella skidor.

Mvh
Johan

Köpråd Völkl
Kollar man Völkl:s hemsida så verkar det endast vara färgen som skiljer. Dock är längderna 5 cm intervall med början på 160 till 180 cm oavsett färg. De vita skidorna (billigare) som du länkar till har andra längder. Misstänker att det kan vara en fjolårsmodell, därav det lägre priset.

Köpråd Völkl
Völkl tycker jag alltid är pålitliga om man är ute efter pistskidor. Angående längden tycker jag du ska gå på 178 eller 180, det är ju en GS skida vi pratar om... Ett litet frågetecken för en 11 DIN bindning kanske, men jag vet ju inte hur aggressivt du kör.

Vad gäller din fru så kan jag för lite om skidor i det segmentet. Hon har väl sannolikt hyrt skidor tidigare. Kommer du/ni ihåg vad hon kört på då så kan ju det vara idé att börja där och sondera marknaden efter en skida med liknande egenskaper.

Köpråd Völkl
Jaha då var man nere hos den lokala handlaren och fick besked att som du åker (och att de flesta skidor blir bredare och bredare etc etc) och vad gäller hur de flesta pister ser ut fram emot eftermiddagen så skall du kolla på Völkl kenka istället.

Han har säkert rätt men som fostrad i gammeldags teknik (innan carvingskidan) så är jag lite rädd för breda skidor.
Ligger det ngt i min rädsla eller är jag bara obenägen att förändras.

Mvh
Johan

Köpråd Völkl
Svedstrom sa:
Han har säkert rätt men som fostrad i gammeldags teknik (innan carvingskidan) så är jag lite rädd för breda skidor.
Ligger det ngt i min rädsla eller är jag bara obenägen att förändras.

Mvh
Johan
Lär om! Jag är också fostrad på rakplank, men kör på 88, 94 o 118 mm nu och har så mycket roligare nu.

Köpråd Völkl
Vad är Völkl Kenka för skida? Kenja har jag hört talas om men det är en tjejskida! Din lokala handlare har antingen fått nåt om bakfoten, har nån specialmodell, eller försöker lura dig. Jag tror mest på det första alternativet och att du stavat fel kanske? K och J ligger farligt nära varann på tangentbordet... ;-)

Är det Völkl Kenja så är det som sagt en tjejskida. Att skidorna Blir allt bredare är förvisso sant, men det gäller i första hand freerideskidorna, pistracers är fortsatt smala i midjan...

Om du inte vill ha en renodlad pistracer så finns det en uppsjö av skidor i segmenten freeride och all-mountain.

Om vi börjar med Freeridesegmentet och fortsätter prata Völkl, så har de en skida som heter Mantra, den har varit populär i flertalet år nu. Själv har jag inte åkt den men har bekanta som kört den och varit mycket nöjda både på manchester och uppkört såväl som utanför pisten. I år har de i och för sig gjort den lite bredare och med lite tip-rocker så egenskaperna har möjligen också förändrats något. En annan skida som jag däremot prövat är Dynastar Legend 94. Den går som tåget i alla typer av snö, om man sen gillar att de går "som tåget", eller vill ha en mer lekfull skida, ja, det handlar mer om personliga preferenser. Legend 94 tål hursomhelst fart. En tredje skida som kanske kan vara av intresse är K2 Hardside.

Inom all-mountain segmentet, som är skidor med mer pistkaraktär vill jag framförallt lyfta fram Atomic Nomad Crimson TI. Mycket fin skida i pisten. Just all-mountain skidor är jag annars dålig på. Segmentet har liksom aldrig attraherat mig.

Jag tror inte att du behöver vara rädd för lite bredare skidor, är underlaget hårt, så visst får man
jobba mer, men beger man sig utanför pisten så får man minst dubbelt tillbaka.

När jag började åka skidor (och även du, som det verkar) så hade man oftast en skida som gjorde allt, idag är det vanligt att man har flera par skidor för olika typer av åkning, jag har själv flera par och tycker det passar mig som hand i handsken. Jag kan välja skida efter åkning och behöver inte kompromissa.

Här står du således inför ett vägval. En kompromisskida, flera par skidor, eller en skida som är bäst för den åkning du kör mest. Försäljarens argument att gå bredare, för att skidorna blir bredare och bredare och att det är uppkört på eftermiddagen tycker jag är uruselt.

Vad gäller carvingtekniken, så är min erfarenhet att för många erfarna och skolade åkare så kommer den ofta någotsånär naturligt med de nya skidorna. Gör den inte det tycker jag du skall unna dig en lektion.

Lycka till med skidköpet!

Senast ändrad:
Köpråd Völkl
Tack för utförligt svar. Jag yrar, jag menar så klart Völkl Kendo http://www.voelkl.com/skis/freeski/freeride/kendo.html som skall vara en smalare variant av mantra.
Carvingtekniken tycker jag inte att jag har några problem med iaf inte på renodlade slalom och storslalom skidor.
Säljarens huvudargument var att de var mer allsidiga och lättåkta (förlåtande) än en ren storslalomskida när pisterna blir uppkörda, ang bredden bör det tilläggas att det var ngt som mer nämndes i förbifarten och var inget argument från säljarens sida. När jag för ett par år sedan körde völkl racetiger gs var min upplevelse att de var förträffliga i även i sk. sorbé-före dessutom tyckte jag att de dessutom funkade bra utanför pist. Funderar ändå på att ta en privatlektion för att damma av tekniken....

Däremot fick jag ingen wow upplevelse när jag gick från vanliga skidor typ salomon equipes monocoqueteknik (eller vad de nu hette) eller gammelskidor heller för den delen till renodlade carvingskidor. Visst tyckte jag att de bet bättre och var snabbare och lättare att få in i sväng men jag har aldrig upplevt ngn hallelujakänsla.

Nackdelen för Kendo skidan är att jag inte vet riktigt vad jag får. Men skulle de vara bättre än en GS skida så inte mig emot.

I mitt fall får det bli ett par skidor då jag inte hinner åka så mycket som jag skulle vilja (får svårt att motivera köp av 2 nya par skidor) och mycket fokus kommer ligga på att åka med barnen.

Men visst när man ställer sig i backen så växer hornen ut..... Visst skulle man vilja ta en sväng utanför pisten men det kommer bli begränsat.....

Mvh
Johan

Köpråd Völkl
Jag förstår. Kendo är en ny modell för mig... Så jag kan inte säga så mycket om den, men fjolårsmodellen har fått bra omdömen här på Freeride i alla fall. Om man kollar på måtten så ligger den hyfsat när Atomic:en jag nämnde ovan, lite längre radie bara. Är den en smalare variant av Mantra:n så tror jag inte att du kommer bli besviken, har som sagt inte kört Mantra, men hört mycket gott om den.

Jag kan ju tyvärr inget om din åkning, men jag får känslan att du inte är någon utpräglad piståkare. Snarare är du en realist och småbarnsförälder, vilket gör att du bedömer att coachning av den/de små kommer att vara det som i första hand står på schemat under de närmaste åren. Är själv småbarnsförälder (relativt begrepp) och åker naturligtvis mycket med barnen. Mina barn har åkt i ca 6 år nu och erfarenheten jag gjort under dessa år är att även om fokus ligger på barnen så blir det alltid några åk på egen hand ändå, och då räknar jag inte in eventuella resor man gör utan barnen.

Min slutsats är att du har en faiblesse för Völkl som märke och alternativen är: Racetiger RC och Kendo. Ett par Kendo tror jag kommer funka finfint i pisten och godtagbart vid eventuella ströåk utanför. Bedömer att den definitivt är en mer allsidig skida en en GS pistracer. Kendon finns för övrigt också hos Conrad...

Senast ändrad:
Köpråd Völkl
Din analys stämmer nog ganska väl. Völkl är väl mest snobberi. Vad gäller åkstilen så lär det väl bli mestadels pist. Tävlade när jag var yngre, ingen stjärna precis. Blev så småningom en del off pist på skidresorna o är väl ingen stjärna på det heller. Mao piståkning med korta svängar utanför den gärna i kombination :-)

Stort tack för din hjälp den har varit mkt uppskattad. Vacklar fortfarande men det lutar mot kendon med ett par fulltilt pjuck. Kan inte förlika mig med dalbello som var ett riktigt skitmärke när det kon för 100 år sedan:)

Tack
Johan

Köpråd Völkl
Ja Fulltilt pjuxen, verkar riktigt fina, har varit inne på att skaffa såna jag med. Ska vara i princip identiska med Raichle Flexon Comp i passformen. De hade jag för länge sedan och var ruskigt nöjd, förmodligen de bästa pjäxor jag haft.

Köpråd Völkl
Kendon är fantastisk i pist, både uppkörd/pucklig och is. Prövade flertalet skidor innan jag köpte. Däremot så är det väl inte så mycket att ha offpist även om det såklart funkar.

Köpråd Völkl
Jag har kört en del Völkl bla Mantra, racetiger, gotama och är lite nyfiken på Kendon...
Numera är jag helt såld på hendryx skidor då de verkligen funkar i pist/off-pist är lekfulla och kvicka .

OM jag skulle köpa Völkl mot bakgrund av det du skriver skulle jag kolla in dessa
http://www.sport-conrad.com/page/product-detail/__/shop/prod/7422
De fick dessutom riktigt bra recensioner i Åka Skidor tidigare år!

Lycka Till

Björn

Köpråd Völkl
The Geb!
Fulltilt och dalbello har tagit/kommit över raichles patent på den sk överlappande plösen.
Brukar drabbas av ordentliga köttsår på skenbenen, men hoppas på att denna plös skall mildra det problemet.
Spelar ingen roll om det varit dachstein, technica, lange, salomon eller rossingol, samtliga har gett mig feta skavsår.
Enligt säljaren tyckte han att det kunde vara värt att prova och jag tycker de ser lovande ut.

Blir till att köpa kendo hos den lokala handlaren då det bara skiljer 500 kr på skidorna jämfört med sport conrad och jag gynnar hellre de fysiska butikerna....

Köpråd Völkl
Dynastar Sultan 85 eller Scott Crusade med 94 i midjan är mina tidigare favoriter för pist/uppkörd pist. Dom gör inte bort sig heller om det snöar 1 dec undertiden du är ute i backen. Väldigt lättsvängda och roliga skidor.

Köpråd Völkl
I dagsläget lutar det mot Völkl Kendo får jag nog erkänna.
De gröna code speedwall har jag fått för mig att de kanske blir för krävande för mig.
Säkert fantastiska skidor om man orkar trampa runt dem. Fick för mig att de skall vara styvare än de vanliga speed wall gs men jag har säkert fel.

Däremot har jag inte hittat ngt dåligt att läsa om kendo mer än att ovansidan kan vara lite känslig mot skav.

Tack alla för era tips....

Köpråd Völkl
Körde mina völkl kendo för första gången idag. De var fan i mig fantastiska. Fartstabila, rappa från kant till kant och alldeles underbara för att citera Askungen.

Tillbaka
Topp