Beslutsångest över skidval

Magido

Ny medlem
Hej allesammans!

Ännu en tråd gällande köpråd.. Roligt va? ;)
Skämt åsido! Jag har försökt läsa på en del.. Och helst hade jag velat prova ut ett par. Men detta är inget alternativ just nu.

Innan resan till Åre om två veckor skall jag beställa hem ett par lagg ifrån Conrad..
Det står huvudsakligen mellan två par som jag kollat ut.. Men har ny någon idé på ett annat par så hojta till..

Lite om mig själv:
Gubbe på 30 år som gillar att åka skidor...
Jag har åkt 1-3 veckor om året de senaste 15 åren ungefär.
Jag älskar pist och hatar offpist.
Jag gillar när det går fort, och jag gillar långa svängar.

Tyvärr så blir det mest åkning i de Svenska fjällen.. Men även ett och ett annat åk i alperna.
Jag har ett par rejäla offpistskidor med mig på resan.. Så om jag mot förmodan skall ut i lössnön så använder jag dessa... Med det sagt så vill jag köpa ett par skidor som inte är fullkomligt odugliga när det börjar bli lite uppkört i backen framåt eftermiddagen... Jag är i regel förste man ut i backen och siste man hem på eftermiddagen :)

I dagsläget kör jag med ett par Fischer Progessor 700.
En lekfull skida som verkligen poppar ur kurvorna om man vill det... Men i högre farter när man står på ordentligt så upplever jag att skidan nästan är farligt ostabil..

Så vad har jag spanat på för skidor?

Völkl RTM 84 182cm
FISCHER RC4 WC 180cm

Bomba mig gärna med era åsikter och eventuella frågor!

Hoppas vi ses i backen!

:lol::lol:

http://www.sport-conrad.com/en/skii....html?listtype=search&searchparam=fischer rc4

http://www.sport-conrad.com/en/skii...html?listtype=search&searchparam=völkl rtm 84

Senast ändrad:
Läste fel o skrev ett långt inlägg med tre skidor ifrån conrad som är stabila i fart, men såg senare din önskan om att åka även i uppkört. Det är rätt stor skillnad på dom skidoar som du föreslagit.

RTM 84 är väldigt bra. Känns som att svängradien är relativt kort på den dock.
Har kört Völkl the code L i hyfsat uppkört vårslask och älskade den.

Skulle kolla på den längsta längden.
http://www.sport-conrad.com/en/skii...nding/code-speedwall-l-uvo-rmo2-12-dcode.html

Senast ändrad:
Skidsuge-Erik sa:
Läste fel o skrev ett långt inlägg med tre skidor ifrån conrad som är stabila i fart, men såg senare din önskan om att åka även i uppkört. Det är rätt stor skillnad på dom skidoar som du föreslagit.

RTM 84 är väldigt bra. Känns som att svängradien är relativt kort på den dock.
Har kört Völkl the code L i hyfsat uppkört vårslask och älskade den.

Skulle kolla på den längsta längden.
http://www.sport-conrad.com/en/skii...nding/code-speedwall-l-uvo-rmo2-12-dcode.html
Hur är ett par renodlade raceskidor när det är uppkört? Head WC storslalom tex?

Magido sa:
Har ingen erfarenhet av en modern wc skida direkt. Vilken längd på Head WC storslalomskida tänkte du på?

Men det där med hur uppkört det är o skida... När det är uppkört så upplever jag att man
kan få samma/liknande grepp och kraft med te,x en Völkl RTM 84, som med en wc skida i en fin pist. Vilket ju är själva tjusningen med skidåkning. Du har kanske själv märkt hur din progressor är när det är riktigt uppkört.

Har du provat någon typ Völkl RTM eller the code skida i uppkörd pist o jämfört med dina progressor? En smalare skida i allt för mjuk snö blir ju enligt min åsikt inte riktigt lika kul som en något bredare modern med rocker(låt vara att det bara är tip och kanske tailrocker).

Ska du åka fort o köpa skida ifrån conrad så är det denna som gäller i 185 cm.
Lagom lång radie(23 m) för svängar i hög fart, samt med modern tiprocker. En hyfsat unik kombination i märkesdjungeln(rätta mig gärna om jag har fel)

Skidsuge-Erik sa:
Magido sa:
Har ingen erfarenhet av en modern wc skida direkt. Vilken längd på Head WC storslalomskida tänkte du på?

Men det där med hur uppkört det är o skida... När det är uppkört så upplever jag att man
kan få samma/liknande grepp och kraft med te,x en Völkl RTM 84, som med en wc skida i en fin pist. Vilket ju är själva tjusningen med skidåkning. Du har kanske själv märkt hur din progressor är när det är riktigt uppkört.

Har du provat någon typ Völkl RTM eller the code skida i uppkörd pist o jämfört med dina progressor? En smalare skida i allt för mjuk snö blir ju enligt min åsikt inte riktigt lika kul som en något bredare modern med rocker(låt vara att det bara är tip och kanske tailrocker).
Min Progressor är riktigt värdelös när det är uppkört... Och i offpist ska vi inte tala om...
82mm midja om jag inte minns fel... Helt hopplöst att åka med när det börjar bli riktigt löst i backen..

Enligt en bekant som jag åkt med som har mer erfarenhet än mig så är Progressor 700 alldeles för undermåliga för min nivå.. Han kallade dom nybörjarskidor om jag inte minns fel... Och jag kan till viss del förstå varför... Dom är lättkörda och roliga i låg - mellanfart.. Men när man lägger press på dom så har dom inte mycket att komma med tyvärr..

Jag har ingen erfarenhet av varken Völkl RTM eller WC-skidor... Men jag kan tänka mig att en WC skida blir betydligt jobbigare att åka på när det är uppkört i backen..

Frågan är hur stora fördelarna är... Hur mycket bättre är en WC skida i en välpreparerad backe?

Skidsuge-Erik sa:
Ska du åka fort o köpa skida ifrån conrad så är det denna som gäller i 185 cm.
Lagom lång radie(23 m) för svängar i hög fart, samt med modern tiprocker. En hyfsat unik kombination i märkesdjungeln(rätta mig gärna om jag har fel)
"Den" Glömde du en länk? ;)

Ett tips är att köpa dem i Åre, då kan du testa skidorna och se vilket par du gillar, bra mycket smartare och billigare än att beställa från Tyskland...

Jag skulle föreslå att du siktar på en skida med 85-105 mm midja
Ju bredare desto roligare i uppkörd pist och för den skull inte sämre i nypistat. Inte lika kvicka i svänväxlingen, men det är du ju inte ute efter som vill åka i stora svängar i hög fart. När det blir rejält uppkört ställer jag undan mina V-werks RTM och använder bredare skidor. Visst dom funkar riktigt bra oavsett före men man får mest ut av dom i hyfsat bra pist, sen får det vara hur isigt det vill, dom biter och det finns ingen övre fartgräns.
Stora svängar och hög fart, t.ex Völkl Kendo eller Mantra, Extrem Project 100, dämpade skidor med lite större bredd.
Men av dom två du har RTM 84, tveklöst dom fixar alla typer av svängar och kan hantera farten.
Oavsett vad så kommer det bli väsentligt stabilare än dina veka progressor 700

Magido sa:
Min Progressor är riktigt värdelös när det är uppkört... Och i offpist ska vi inte tala om...
82mm midja om jag inte minns fel... Helt hopplöst att åka med när det börjar bli riktigt löst i backen..

Enligt en bekant som jag åkt med som har mer erfarenhet än mig så är Progressor 700 alldeles för undermåliga för min nivå.. Han kallade dom nybörjarskidor om jag inte minns fel... Och jag kan till viss del förstå varför... Dom är lättkörda och roliga i låg - mellanfart.. Men när man lägger press på dom så har dom inte mycket att komma med tyvärr..
Hyrde en rada progressor 9 för sex-åtta år sen. En tidigare modell då givetvis. Och dom gav inte riktigt den där maximala kraften. Så som te,x Völkl speedwall gs 2012 år modell, gör. Så även om utvecklingen av progresserserien säkert gått framåt, så finns det nog bättre skidor för dig. Progressor 700 är som jag fattat det två snäpp ned ifrån den gamla 9+ så släng den skiten snarast;)

Både RTM och The Code kommer ge dig allt du kan hantera när du trycker till ordentligt.

Bra tips av Zerode.

Ja Extrem Project 100 är också en väldigt väldigt bra skida. Tror dessutom att den är hyfsat lätt att få tag på i Åre. Du nämnde långa svängar också som ett önskemål. Projectskidorna gav mig känslan av slalomskidor när jag åkte i mjuk uppåkt snö, även fastän radien på pappret var ca 17 meter. Så ett tips är att välja den längsta av dessa om du fastnar för dom vid eventuellt test i Åre.

Har filmat lite åkning med bland annat Extrem project 98 (nästan som 100?) och Völkl the code L samt kanske nån gammal storslalomskida, som jag fundera på att lägga upp på youtube
så kan du få se hur åkningen kan se ut med skidorna.

Första kommer om ca 20 minuter om allt funkar. Aldrig lagt upp nått så vi får se om de funkar.

Senast ändrad:
Skidsuge-Erik sa:
Har filmat lite åkning med bland annat Extrem project 98 (nästan som 100?) och Völkl the code L samt kanske nån gammal storslalomskida, som jag fundera på att lägga upp på youtube

Första kommer om ca 20 minuter om allt funkar. Aldrig lagt upp nått så vi får se om de funkar.
Project 98?
Finns ens en sådan skida? Det är inte Opinion 98 du tänker på? Eller kanske PT92. Project serien finns endast som 100 och 110.

Mickey sa:
Skidsuge-Erik sa:

Project 98?
Finns ens en sådan skida? Det är inte Opinion 98 du tänker på? Eller kanske PT92. Project serien finns endast som 100 och 110.
Så sant. Insåg det för 20 minuter sen. Extrem Opinion 98. Fick för mig att Project och Opinion var samme skida. Ingen stenkoll på det segmentet.

Har kameran vid solaplexus ungefär vilket nog gör att det ser ut som att jag har benen väldigt långt framför mig. Har en mitella som som är ivägen ibland. Mitt bästa åk med mitella o axeln som ville hoppa ur led var med dessa samt The Code L den veckan, vilket väl måste betyda att skidorna klarar av en stel halvtrasig skidåkare.

Senast ändrad:
Vill du ha en skida som du verkligen kan bränna på med nypistat som uppkört så säger jag RTM 84 alla dagar i veckan då de verkligen inte finns något som stoppar denna, vill du sedan inte lägga så mycket pengar så finns alltid lillebrorsan RTM 80 den stora skillnaden är att du inte kommer lika nära marken som med 84an och är inte riktigt lika stabil. Men båda skidorna är extremt fartstabila och inget kan stoppa dem! Lovar att du kommer inte bli missnöjd med någon utav dem.

Jag passar på att flika in med en annan skida. Kanske lite dyr men den passar in på din krav av en skida. Vwerks code, vilken jag testade under julen. Innan åkte jag på rtm 84 och jag märkte otrolig skillnad direkt. Vwerks code hade ett isgrepp som slog rtm med hästlängder och den skar igenom den uppkörda snön för att få bett i det hårdare under. Ett riktigt bra val som ger kvalitetsåkning hela dagen.

Rtm och code skidorna är helt olika skidor
V-werks versioner är lite som AMG eller M versioner av dom båda. En vanlig Code har ett bett, snabbhet och pistprestanda som slår RTM V-werks, men den är inte lika allsidig Round The Mountain
Så i valet mellan RTM och Code så är det väl primära behovet, uppkörd pist, som gör att jag skulle välja en RTM 84 eller 86 om jag skulle köpa nya. Nu i år tror jag att dom har än bättre isgrepp och inte är lika instabila vid framfart rakt fram då dom inte är fullrockade längre.

/GC

Årets Völkl RTM 84 är en helt annan skida än tidigare årsmodeller. Helt ny uppbyggnad och rockerprofil. Köregenskaperna skiljer sig även de markant. Båda modellerna (årets och tidigare) är dock grymma skidor men på lite olika sätt.

Men nu antar jag att det är årets modell vi diskuterar och på den finns absolut ingenting att anmärka på när det gäller grepp och stabilitet. Tvärtom, den har ett anmärkningsvärt gott grepp och häpnadsväckande stabilitet. Däremot mindre "lekfull" och inte lika "kvick" som tidigare årgångar. Utan tvekan en grymt bra skida. Testkörd i 177 cm.

Vad som gjorde mig ännu mer imponerad är dock RTM 86 i 182 cm som känns som 84:ans biffigare storebror. Känns som den förenar de lite fetare skidornas goda egenskaper (90-100 mm) i ojämn och uppkörd terräng med pistskidans bett, exakthet i skär och snabbhet kant till kant. Trots sin farttålighet och stabilitet känns den följsam och lättsladdad, jag är oerhört imponerad! :-)

Jag har uppfattat det som att lättare åkare kan tycka att 86:an är tungkörd, men för mig som väger in på strax över 90 kg känns den bara "stabil".

/MM

zerode sa:
Ett tips är att köpa dem i Åre, då kan du testa skidorna och se vilket par du gillar, bra mycket smartare och billigare än att beställa från Tyskland...
Jag har kollat med Skistarshoppen i Åre vad det skulle kosta att köpa ett par begagnade av årets modell.
Han jag talade med berättade att årets modeller av Avancerade plus skidor är dyrare att köpa där än på Skistars egna hemsida.

Alltså runt 8500:- för ett par begagnade RTM 84 skidor i Åre.
Skiconrad tar 5800:- för samma skida och bindning.

GoranC sa:
Jag skulle föreslå att du siktar på en skida med 85-105 mm midja
Ju bredare desto roligare i uppkörd pist och för den skull inte sämre i nypistat. Inte lika kvicka i svänväxlingen, men det är du ju inte ute efter som vill åka i stora svängar i hög fart. När det blir rejält uppkört ställer jag undan mina V-werks RTM och använder bredare skidor. Visst dom funkar riktigt bra oavsett före men man får mest ut av dom i hyfsat bra pist, sen får det vara hur isigt det vill, dom biter och det finns ingen övre fartgräns.
Stora svängar och hög fart, t.ex Völkl Kendo eller Mantra, Extrem Project 100, dämpade skidor med lite större bredd.
Men av dom två du har RTM 84, tveklöst dom fixar alla typer av svängar och kan hantera farten.
Oavsett vad så kommer det bli väsentligt stabilare än dina veka progressor 700
Jag har egentligen aldrig åkt pist med ett par så breda skidor...
Tidigare idag var jag förbi en butik och klämde på RTM40.. Dom verkar väldigt lätta?

Lite lustigt med dubbelrocker tycker jag.. Men dom i butiken försäkrade mig om att det inte är något som försämras pistegenskaperna.. Tvärtom.. Det gör den bara mer mångsidig..

Senast ändrad:
Skidsuge-Erik sa:
Magido sa:

Hyrde en rada progressor 9 för sex-åtta år sen. En tidigare modell då givetvis. Och dom gav inte riktigt den där maximala kraften. Så som te,x Völkl speedwall gs 2012 år modell, gör. Så även om utvecklingen av progresserserien säkert gått framåt, så finns det nog bättre skidor för dig. Progressor 700 är som jag fattat det två snäpp ned ifrån den gamla 9+ så släng den skiten snarast;)

Både RTM och The Code kommer ge dig allt du kan hantera när du trycker till ordentligt.

Bra tips av Zerode.
Ja det stämmer att 700-serien är två steg under 900..
Dom är riktigt snabba ifrån kant till kant... Men det är ju samtidigt mer en slalomskida än storslalom så det är kanske inte så konstigt hehe :) Skall bli skoj med nya skidor i år!

Nu blir man ju nästan sugen på fjolårets RTM84 hehe...
Du skrev att den inte är fullt lika stabil, men mer lekfull och snabbare kant till kant..

Detta gör ju skidan mycket mer mångsidig.. Är den snabb kant till kant så gör det ju skidan mycket bättre på kortsväng osv...

Ringde och pratade med våra vänner i Tyskland (SportConrad) tidigare idag... Dom garanterat en leverans tills på Måndag nästa vecka (Utan Expressleverans) så jag lägger en beställning imorgon....

Troligtvis blir det Völkl RTM 84 182cm.. Men vi får se :)

Följdfråga... Killen på SportConrad rekommenderade även varmt Head Supershape... Vad har ni att säga om den?

Ok nu var det gjort!
Köpte ett par RTM84 (Ej V-werks, läste att dom behövde lite mer kraft ifrån föraren p.g.a styvheten) och även om jag gillar att stå på så vill jag ha ett par skidor som fungerar lite bättre även när man gubbkör med vännerna.

Tack för alla tips! Mycket uppskattat allihopa :D:D

@Magido
Det där bli super! :-) Nu behöver iofs. RTM 84 fart och kraft för att komma till sin rätt ... men då är den grym. Berätta gärna hur du upplever skidan när du kört den.

/MM

Tillbaka
Topp