Korkat med korta lagg?

Sockerfarsan

Aktiv medlem
Korkat med korta lagg?
Jag tänkte köpa nya varje-dag-lagg och funderar på att gå ned en längd för att få det lite smidigare. Jag åker mest i Sverige och någon vända till alperna. Kruxet är att jag väger 95 pannor och vill ha rejäla skidor som går att lita på oavsett före.

Planen är att byta mina älskade Dynastar LP i 194 cm till årets Katana i 184 cm (eller Sidestash i 181 eftersom den går att få till bra pris). Tidigare har jag kört på Nordica Blower i 185 och den var fullt tillräcklig i den längden. Är det rimligt att anta att Katanan beter sig på ett liknande sätt, eller gör (den låga) rockerprofilen att den upplevs mycket kortare?

Vad sägs? Är det korkat att gå på en kortare längd?

Korkat med korta lagg?
Allt beror ju på hur du åker, men för en offpistskida låter det lite kort med 184/181 cm till en sockerfarsa på 95 kg tycker jag. Vad är anledningen till att du vill byta ut Dynastaren?

Korkat med korta lagg?
Mina LP är från '06 och börjar bli rejält slitna, dags för pension helt enkelt.

Jag känner inte något större behov av mer stabilitet, jag skulle vara riktigt nöjd om mina nya lagg var lika stabila som mina LP, flöt bättre i finsnö och var snäppet mer samarbetsvilliga i skräpsnö och skog.

@LawndartGustav: Völkl ska ha justerat skalan i år och längderna ska stämma bättre med verkligheten, Katanan har vuxit 3 cm trots att den bara blivit 1 cm längre på papper.

Korkat med korta lagg?
Ett av de största misstagen en fullvuxen man som du (och jag) kan göra är att tro att ett par kortare skidor blir smidigare, dumheter! Efter mer än trettio års slagsmål med fjällbjörkar, allvarliga konflikter med isiga pucklar och synnerligen seriösa diskussioner med diverse skitsnö kan jag bara konstatera att det inte är längden på skidorna som avgör smidigheten. Tvärtom, ett par långa välflexade skidor ger en betydligt tryggare resa än ett par korta stenhårda lagg (punkt).

Så, ja det är korkat av dig att välja ett par kortare skidor såvida du inte fokuserar på preparerad pist. Vill du ha en smidig skida ska du inte gå ned i längd utan istället titta på modeller som är lite mjukare och eventuellt lite tajtare skurna, men håll dig i omkring 190 cm i längd som ger dig det flyt och stöd som behövs när det vankas riktig skidkörning.

Back in business!
MM

Korkat med korta lagg?
Precis. Mina 190 Gotama (utan rocker) är supersmidiga i skogen. Bara att trycka till så böjer dom sig till en fin kurva. Inte världens snabbaste skidor i håra pister, det finns många korta hårda små tråkskidor som går stadigare där. Men varför tävla med helfeta XC-70 farsor om snabbast ner i Röda rappet när man kan trassla omkring bland sten och fjällbjörkar som den halvfeta telemarksfarsa man är.

Korkat med korta lagg?
Mountain_Man sa:
Tvärtom, ett par långa välflexade skidor ger en betydligt tryggare resa än ett par korta stenhårda lagg (punkt).
Sanning svart på vitt. Knepet är att lägga fram det där utan att låta elit, för det krävs trotts allt att personen som skall ha de långa välflexande skidorna faktiskt kan åka...

Tillbaka
Topp